پای سلامت جامعه و هموطنانمان ایستاده‌ایم

۱۴۰۱/۰۵/۲۳ - ۱۴:۴۳:۱۸
کد خبر: ۱۳۶۳۸۱۵
پای سلامت جامعه و هموطنانمان ایستاده‌ایم
دبیر کارگروه مداخله گران در امر درمان سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: آنجا که پای سلامت جامعه و هموطنانمان در میان باشد کوتاه نمی‌آییم و در مقابل کسانی که با سلامت مردم بازی کنند؛ می‌ایستیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، دکتر رضا گلدوزیان در نشست خبری که در محل سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شده بود ، همچنین بیان کرد: در سالهای اخیر مداخله گران با تبلیغات فراوان بیش از پیش باعث تهدید سلامت جامعه شده‌اند و به همین منظور ضرورت برخورد با آن ها بیشتر از گذشته احساس می شد. در این راستا سازمان نظام پزشکی مشهد پیشنهاد شکل گیری کارگروه برخورد با مداخله‌گران در امر درمان را ارائه و دبیرخانه این کارگروه در نظام پزشکی مشهد و با مشارکت فعالانه قوه قضائیه، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سازمان نظام پزشکی و پلیس اماکن با برگزاری نخستین جلسه خود در دوم آذرماه سال 1400 رسما آغاز به کار کرد.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد در ادامه بیان کرد: در وهله اول اکثر شکایات مردم و جرایمی که به دادگاه‌ها ارجاع شده بود به این برمی‌گشت که افرادی که صلاحیت ارائه خدمات درمانی را نداشتند، خدمات ارائه می‌دادند. مشهد شهر بزرگی است که جمعیت ثابت و متغیر زیادی دارد و این موضوع باعث شده است تا مشهد کانونی شود برای فعالیت افراد سودجو و مداخله‌گر.

وی افزود: افراد مداخله‌گر به صورت حرفه‌ای عمل کرده و نمی‌توان خیلی راحت این افراد را پیدا کرد. درآمد این افراد بدون مالیات و بدون حد و حصر است. بسیاری از این افراد می‌دانند که چه آسیبی به مردم رسیده و عامدانه وارد این قضیه می‌شوند. بعضا این افراد سابقه دفعات مکرر اقدام به این کار را دارند.

دبیر کارگروه مداخله گران در امر درمان سازمان نظام پزشکی مشهد تصریح کرد: از بدو تشکیل کارگروه مداخله گران در امر درمان سازمان نظام پزشکی مشهد تاکنون 370 مورد رصد انجام شده و از 122 مورد از این تعداد بازرسی شده است. پیدا کردن این مراکز بسیار سخت بوده و نمی‌توان به راحتی به این مراکز ورود پیدا کرد. متاسفانه تاکنون مجازات‌های این افراد سنگین نبوده و در حال حاضر با همکاری دستگاه قضائی به صورت تدریجی در حال سنگین شدن است. 

دکتر گلدوزیان ادامه داد: این مراکز غیرمجاز شامل مراکز لیزر، ژل و بوتاکس، طب سنتی، جراحی‌های زیبایی و غیره است. از ابتدای تشکیل این کارگروه تاکنون 14 جلسه برگزار شده و 11 بازرس با ما همکاری می‌کنند که هزینه های فعالیت این کارگروه از سوی نظام پزشکی مشهد تامین شده و می‌شود.

وی اضافه کرد: خطر این مراکز برای افرادی که به آن‌ها مراجعه نمی‌کنند، به دلیل رعایت نشدن بهداشت، پخش شدن بیماری‌هایی از جمله HIV و هپاتیت در سطح جامعه است. این مراکز برای کشور مشکل اقتصادی ایجاد می‌کنند؛ دستگاه کارتخوان این مراکز به اسم افراد، خدمات و شرکت‌های نامرتبط بوده و آن‌ها عملا فرار مالیاتی انجام می‌دهند و گاها به صورت نقدی از مردم پول دریافت می‌کنند. در این مراکز در کنار مسائل پزشکی، مشکلاتی از قبیل مواد مخدر، فحشا، سرقت و غیره وجود دارد.

دبیر کارگروه مداخله گران در امر درمان سازمان نظام پزشکی مشهد در خصوص انجام مداخله‌گری‌ها در بخش درمان در برخی باشگاه‌های ورزشی خاطرنشان کرد: از جلسه گذشته مصوب شد مدیرکل اداره ورزش‌و‌جوانان استان در جلسات کارگروه به عنوان یک عضو حضور داشته باشند تا اگر باشگاه‌های ورزشی مداخله‌ای در درمان داشتند، مورد بررسی این اداره قرار بگیرند.

وی اظهار کرد: 20 درصد مراکز غیرمجاز مداخله‌گری را مکرر انجام می‌دهند اما با کمک معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه راهکار‌هایی را در نظر گرفته‌ایم که این مجازات تشدید شود؛ یکی از این راهکار‌ها جریمه‌های سنگین‌تر مالی است. مجازات افراد مداخله‌گر کم بوده و قانون مجازات اسلامی باید در این زمینه تغییراتی داشته باشد.

دبیر کارگروه مداخله گران در امر درمان سازمان نظام پزشکی مشهد عنوان کرد: اکیپ ویژه‌ای وجود دارد که جدا از کارگروه، به موضوع مداخله‌گران حوزه طب مکمل ورود پیدا کرده و افراد فاقد صلاحیت را شناسایی می‌کنند. در این زمینه دخالت‌های بیجایی وجود دارد که به مردم آسیب می‌رساند. یکی از آسیب‌های این افراد مداخله‌گر، به تاخیر انداختن درمان اصلی بیماران است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز