جلوگیری از افزایش قیمت دارو با «دارویار»

۱۴۰۱/۰۵/۲۵ - ۱۱:۵۱:۱۷
کد خبر: ۱۳۶۴۶۱۷
جلوگیری از افزایش قیمت دارو با «دارویار»
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم در خصوص گرانی قیمت دارو و عدم توان پرداخت هزینه‌های آن بود که در این خصوص باید بگوییم که اجرای طرح دارویار موجب عدم افزایش هزینه پرداختی دارو از سوی بیماران شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، طرح دارویار با هدف عدم افزایش هزینه پرداختی از سوی مردم از یک ماه قبل آغاز شده است و با اجرای این طرح دیگر نه تنها هیچگونه افزایش پرداختی‌ از سوی بیمار مشاهده نخواهد شد، بلکه کاهش هزینه پرداختی از جیب بیمار هم اتفاق می‌اُفتد.

با اجرای طرح دارویار امکان ورود مواد اولیه با ارز ترجیحی میسّر شده و در کنار آن مشکل شرکت‌های تولیدکننده دارو هم برای صادرات محصول تولیدی‌شان برطرف شده و به‌تبع آن مشکل کمبودهای دارویی هم برطرف شده است.

دولت سیزدهم با اجرای طرح دارویار به‌طور جد در بحث رفع مشکلات و چالش‌های دارویی ورود و در بازرسی‌های روزانه و مستمر اجرای این طرح از سوی داروخانه‌ها کنترل می‌شود.

با اجرای طرح دارویار انواع داروها در کشور با وجود افزایش قیمت‌ها همچنان بسیار کمتر از دیگر کشورها عرضه می‌شود و داروهای موردنیاز بیماران با پائین‌ترین نرخ ممکن در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

در جهت آشنایی بیشتر با برنامه‌های طرح دارویار و مزایای آن برای تولیدکننده، عرضه‌کننده و مصرف‌کننده دارو گفت‌وگویی را با دکتر ناصر وحدتی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت داده‌ایم که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید.

مشکلات ارزی حوزه دارو با اجرای طرح دارویار برطرف شده است

دکتر وحدتی اظهار کرد: کمبود موردی و موضعی دارو در همه جای دنیا اتفاق می‌اُفتد و در کشور ما هم سابقه طولانی دارد و علت آن این است که سلیقه پزشکان در برخی موارد تغییر می‌کند، گاهی اوقات گزارشی مبنی بر نوشتن یا ننوشتن دارو به دست می‌رسد و سیستم تولید و توزیع دارو با سیستم جدید دارو خودش را به سرعت وفق نمی‌دهد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در گذشته قیمت دارو تغییر می‌کرد و این تغییرات موجب افزایش هزینه 30 درصدی در میان بیمار و 70 درصدی سازمان بیمه‌گر می‌شد، خاطرنشان کرد: با اجرای طرح دارویار افزایش قیمت تنها برای بیمه‌ها بوده که برای آن هم توسط سازمان برنامه و بودجه، اعتباراتی ویژه لحاظ شده و طبق اعلام رئیس جمهور اجرای طرح دارویار موجب عدم افزایش هزینه پرداختی دارو از سوی بیماران شده و دارو همچنان با قیمت قبلی به آنان عرضه می‌شود.

دکتر وحدتی با ذکر این نکته که تعداد 360 قلم دارویی که مورد پذیرش و تعهد بیمه نبود و افزایش قیمت داشته با اجرای طرح دارویار افزایش قیمت آن دارو را بیمه می‌دهد و بیمار همان هزینه قبلی را پرداخت می‌کند، تأکید کرد: این 360 قلم در پوشش بیمه قرار نگرفته، اما هزینه اضافه شده بر مبلغ پرداختی دارو از سوی بیمار توسط بیمه پرداخت می‌شود، به‌طور مثال اگر قیمت دارویی از 2 هزار تومان به 3 هزار تومان افزایش یافته، بیمار همان 2 هزار تومان قبلی را می‌پردازد و هزار تومان دیگر توسط بیمه پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین در اقدام دیگر صورت گرفته پس از اجرای طرح دارویار 119 قلم دارویی که میزان مصرفش در ایام بحران کرونا افزایش چشمگیری داشت و از تعهد بیمه‎‌ها خارج شده بود مجدد به تعهد بیمه‌ای بازگشت و بیمار کاهش پرداختی را در هزینه دارو دارد، البته این کاهش‌ها با نسخه بوده و شامل موارد آزاد نمی‌شود و این افراد باید دارو را با قیمت جدید تهیه نمایند.

معاون غذاودارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مشکلات ارزی حوزه دارو با اجرای طرح دارویار برطرف شده است، بیان کرد: در گذشته چون ارز 4200 تومانی به مواد اولیه دارویی تعلق می‌گرفت امکان صادرات دارو وجود نداشت، اما در حال حاضر ارز دولتی برداشته شده و مجموعه تولید کننده اقلام دارویی هم محدودیتی در عرضه و صادرات دارو ندارد .

مشکل محدودیت‌ها و کمبودهای داروهای ایرانی جهت صادرات به خارج از کشور برطرف شده است

دکتر وحدتی با تأکید بر اینکه در بسیاری از کشورهای همسایه تمایل بسیار زیادی داشتند تا داروهای ایرانی را در اختیار داشته باشند که به دلیل محدودیت‌های موجود نمی‌توانستند، گفت: در حال حاضر دیگر آن محدودیت‌ها وجود ندارد و نه تنها کمبود دارویی نخواهیم داشت، بلکه گسترش میزان صادرات محصول را هم خواهیم داشت، موضوعی که ارزآوری برای کشور و سوددهی برای شرکت‌های تولیدکننده دارو دارد.

طرح دارویار موجب تحرک مثال زدنی شرکت‌های تولیدی دارو شده است

وی افزود: اقدامات صورت گرفته در حوزه غذاودارو در یک سال اخیر موجب افزایش میزان اشتغال‌آفرینی و تولید محصول و ثروت شده و اقدامات مؤثر صورت گرفته در این حوزه از جمله طرح دارویار موجب تحرک مثال زدنی شرکت‌های تولیدی دارو شده و این شرکت‌ها دیگر دغدغه اختصاص به‌موقع ارز را ندارند.

معاون غذاودارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: بخشی از افزایش قیمت داروها مربوط به افزایش قیمت مواد اولیه آن بوده و رشد 30 تا 300 درصدی قیمت دارو به دلیل میزان سهم اختصاص یافته ارز و میزان تولید دارو بوده که برای بیماران هم مشکلات زیادی ایجاد کرده است، اما در طرح دارویار دیده شده که دارویی تا 100 درصد افزایش قیمت داشته، اما هیچگونه افزایش هزینه‌ای برای بیمار در بر نداشته است.

داروهای موردنیاز بیماران خاص به عنوان خط اول تعهدات ما طبق روال سابق تأمین می‌شود

وی تصریح کرد: داروهای موردنیاز بیماران خاص به عنوان خط اول تعهدات ما طبق روال سابق تأمین می‌شود و سازمان غذاودارو متعهد است که داروی موردنیاز این گروه از بیماران را به هر شکل ممکن تأمین نماید، حتی اگر این دارو وارداتی هم باشد باید به‌موقع تأمین شود و بیماران عمومی که در خط دوم این تعهدات قرار دارند و از طریق طرح دارویار تحت پوشش قرار می‌گیرند.

افراد فاقد بیمه جهت استفاده از مزایای طرح دارویار خودشان را بیمه نمایند

معاون غذاودارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه نکته بسیار مهم در خصوص طرح دارویار این است که با توجه به تورم سالیانه و ثابت ماندن قیمت دارو و عدم افزایش آن و نیز بازگشت موارد پوششی بیمه‌ها، به‌واقع کاهش قیمت دارو را داشتیم، تأکید کرد: به تمامی کسانی که بیمه نیستند توصیه می‌کنیم که با توجه به بسترهای فراهم شده در بیمه‌ها خودشان را بیمه کنند تا بتوانند از مزایای طرح دارویار برخوردار گردند.

دکتر وحدنی بیان کرد: اگر مردم شکایتی در حوزه غذاودارو داشتند موضوع را به سامانه 190 اعلام کنند تا رسیدگی لازم از سوی کارشناسان مربوطه صورت پذیرد و در صورت تأیید تخلف صورت گرفته با فرد متخلف طبق قانون برخورد می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز