همه خادم الرضاییم-۸

آغاز عملیات زیباسازی نمای ضلع قبله حرم مطهر رضوی

۱۴۰۱/۰۶/۳۱ - ۱۶:۲۷:۰۶
کد خبر: ۱۳۸۰۲۴۱
آغاز عملیات زیباسازی نمای ضلع قبله حرم مطهر رضوی
عملیات طرح نماسازی ضلع قبله حرم مطهر رضوی، حدفاصل مسیر باب الرضا(ع) تا باب الجواد(ع) آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، مهندس غفاریان عصادست، معاون طرح و برنامه سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی با بیان اینکه نماسازی ضلع قبله حرم مطهر در فاصله بین  باب الرضا(ع) و باب الجواد(ع) به عنوان پیشانی حرم مطهر امام رضا(ع) مطرح است، گفت: این موضوع پس از گذشت چند سال و آماده شدن زمینه و بستر کار آماده زیباسازی است.

وی به ضرورت اجرای این پروژه اشاره کرد و افزود: ضلع قبله حرم مطهر از معدود جداره‌های به‌سازی نشده در حریم حرم مطهر است که نمای فعلی آن حس وجود یک پروژه نیمه کاره را به زائران القاء می‌کند. علاوه ‌بر این یکی از مسیرهای پر تردد زوار به شمار می‌آمد و بیش از 40 درصد زوار امام رئوف از مسیر باب الرضا(ع) و باب الجواد(ع) به حرم مطهر مشرف می‌شوند.

رعایت تناسب در زیباسازی 

معاون طرح و برنامه سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی با بیان اینکه این پروژه دارای ویژگی‌های ارزشمند هنری و معماری اسلامی است خاطرنشان کرد: زیباسازی نمای ضلع قبله حرم مطهر رضوی در مساحت بیش از 4000 متر مربع به عنوان نمای اصلی مواجهه زائران و مجاوران با بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) مرداد ماه سال جاری آغاز شده است.

غفاریان رعایت تناسب در زیباسازی نمای ضلع قبله حرم مطهر رضوی را یکی از ویژگی‌های این پروژه برشمرد و تاکید کرد: ارتفاع ایوان اصلی 26 متر و ارتفاع ایوان‌های فرعی هر کدام 10 متر در نظر گرفته شده همچنین ارتفاع دیواره‌های بالای دو ایوان فرعی تا 5/7 متر با هدف روئیت نشدن تاسیسات پشت بام بالا رفته و تناسبات آن با نسبت طلایی قرار گرفته است.

زیباسازی محیط پیرامونی 

وی گفت: همچنین در این پروژه، احداث آب نما در مقابل ایوان اصلی قبله در دستور کار قرار گرفته است. میزان مساحت حوض جانمایی شده به قدری است که از فاصله دور انعکاس ایوان اصلی را در آب خواهیم داشت، علاوه بر این با هدف ایجاد تلطیف و تلفیق حس روحانی در این محیط از عناصری همچون نور، آب و رنگ در معماری اسلامی بهره‌ برده‌ایم.

معاون طرح و برنامه سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی از جانمایی سایه‌بان از امتداد ورودی باب الجواد(ع) به سمت ورودی باب الرضا(ع) در این پروژه خبر داد و افزود: ایجاد فضاهای خدماتی، بهره‌مندی از سایه، تعیین مسیر، مشخص شدن ورودی‌ها و خروجی‌ها و ... از دیگر مزیت‌های طرح به شمار می‌رود.

افزایش فضاهای خدماتی«پیشاتشرف»  

غفاریان با تاکید بر اینکه 70 درصد مصالح پروژه زیباسازی نمای ضلع قبله حرم مطهر رضوی آجر‌ سنتی، با  طرح‌های ساده، گود و برجسته و در عین حال متوازن و زیباست، افزود: سعی شده از الگوهای آجرکاری قدیمی مشهد با مطالعه دقیق و متناسب با موضوع بهره گرفته شده است. تزئینات گچ و کاشی آن به نسبت آجر بسیار اندک است البته برای انتخاب متن کتیبه‌ها که در شأن حضرت و متناسب با موقعیت جغرافیایی باشد، در حال بهره‌گیری از نظرات نخبگان هستیم.

وی اضافه کرد: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته طی 18 ماه آینده این پروژه به سرانجام خواهد رسید اما با این تفاوت که شاهد افزایش میزان فضاهای خدمات «پیشاتشرف» خواهیم بود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز