افتتاح اولین مرکز خصوصی احیاء و پرورش گوزن زرد ایرانی در لرستان

۱۴۰۱/۰۹/۱۰ - ۱۹:۴۳:۳۳
کد خبر: ۱۴۰۵۷۹۰
افتتاح اولین  مرکز خصوصی احیاء و پرورش گوزن زرد ایرانی در  لرستان
با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اولین و بزرگترین مرکز خصوصی احیاء گوزن زرد ایرانی در مجتمع کشت و صنعت فجر صفا خرم آباد افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان ؛ در مراسمی با حضور علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، فرهاد زیویار استاندار لرستان، سالاروند مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان و جمعی از مسئولین استانی اولین و بزرگترین مرکز خصوصی احیاء و پروروش گوزن زرد ایرانی واقع در مجتمع کشت و صنعت فجر صفا خرم آباد در تاریخ دهم آذر ماه ۱۴۰۱ افتتاح شد. 

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور درخصوص افتتاح اولین و بزرگترین مرکز خصوصی احیاء گوزن زرد ایرانی در مجتمع کشت و صنعت فجر صفا خرم آباد، گفت: استان لرستان ظرفیت‌های طبیعی عالی و مردم بسیار شریفی دارد و‌امیدواریم این مجموعه علی رغم ریسک‌پذیری بالای سرمایه‌گذاری، برای مردم منطقه از لحاظ گردشگری و اقتصادی رهاورد‌های خوبی داشته باشد. 
علی  سلاجقه افزود: این طرح مبتنی بر فرهنگ و شرایط طبیعی منطقه است و سازمان حفاظت محیط زیست هم در بخش محیط زیست کمک‌های لازم را خواهد نمود. 

همچنین  استاندار لرستان نیز در این بازدید ضمن قدر دانی از حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در استان لرستان و مجموعه کشت و صنعت خرم آباد گفت: این طرح یک کار ابتکاری است و حسن این مجموعه این است که هم از ظرفیت‌های طبیعی و اقلیم منطقه و هم از تجربیات و دانش کارشناسان استفاد شده است.

 در این مراسم علی سالاروند مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان در گزارشی هدف از اجرای این پروژه را استفاده از ظرفیت‌های بهینه پرورش گوزن زرد ایرانی درکشور با هدف نجات اینگونه از خطر انقراض و احیای آن در استان لرستان عنوان نمود. 

او  با اشاره به این موضوع که در سالیان نه چندان دور عرصه‌های جنگلی زاگرس زیستگاه اصلی گوزن زرد ایرانی محسوب می‌شده ،گفت: انجام این طرح علاوه بر حفاظت از تنوع زیستی کارکرد‌های متفاوتی به خصوص در حوزه گردشگری و اشتغالزایی می‌تواند داشته باشد. وی این طرح را اولین و بزرگترین طرح پرورش و احیاء گوزن زرد ایرانی در کشور برشمرد که به همت بخش خصوصی و به منظور توسعه گردشگری در استان لرستان ایجاد نموده است.

 سالاروند  یادآور شد: گوزن های سایت مجتمع کشت و صنعت لرستان شامل دو جفت نر و ماده هستند که از دشت ناز ساری برای پرورش مجدد در خاستگاه اولیه خود به استان انتقال داده شده اند.. 

مجتمع کشت و صنعت فجر صفا با وسعتی برابر ۱۵۰۰ هکتار در ۱۲ کیلومتری شهرستان خرم آباد واقع شده است. محدوده اجرای پارک وحش در ضلع شمال و شرق این مجموعه واقع شده و به وسعت تقریبی حدود ۵۰۰ هکتار شامل زیستگاه‌های طبیعی جنگلی، تپه ماهور با پوشش درختی غالب بلوط می‌باشد. با توجه به مطالعات می‌دانی و ارزیابی‌های بعمل آمده توسط متخصصین امر، این محدوده توان بالایی برای ایجاد پارک حیات وحش به صورت کاملاً طبیعی را دارا است.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز