ثبت ملی جاده چالوس مقدمه ای برای ثبت جهانی

۱۴۰۱/۱۰/۰۸ - ۰۹:۴۶:۴۹
کد خبر: ۱۴۱۶۶۰۴
ثبت ملی جاده چالوس مقدمه ای برای ثبت جهانی
سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز گفت: دبیرخانه ثبت ملی جاده کرج-چالوس با حضور تمام دستگاه‌های ذی‌ربط به زودی تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان البرز، یحیی دارایی روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی مکاتبه ای با معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خواستار تشکیل هر چه سریعتر دبیرخانه ثبت ملی جاده کرج- چالوس شدیم. با توجه به اینکه دستگاه‌های دیگری همچون جهاد‌کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، آب منطقه‌ای، اداره برق، راه و شهرسازی و... در به ثبت رساندن این محور نقش دارند، این دبیرخانه با مشارکت تمام دستگاه‌های مرتبط تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جاده کرج-چالوس جزو زیباترین جاده‌های جهان است، تصریح کرد: این جاده یکی از محورهای مهم گردشگری کشور محسوب می‌شود که سرشار از جاذبه‌های منحصر به فرد طبیعی، مناطق حفاظت شده محیط زیست و منابع طبیعی و روستاهای بکر و تاریخی است.

دارایی خاطرنشان کرد: همه این موارد باعث می‌شود این جاده ارزش ثبت جهانی داشته باشد ولی اکنون فعلا در قدم اول به دنبال ثبت‌ملی این جاده هستیم. از آنجایی که این جاده بین استان البرز و مازندران مشترک است، باید دو استان با یکدیگر هم افزایی و تعامل داشته باشند.

وی با بیان اینکه اکنون کارگروهی در اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز تشکیل شده و مقدمات ثبت ملی جاده چالوس مطرح شده، گفت: نیاز است در استان مازندران هم چنین اقدامی انجام‌ شود. در نهایت با حضور مدیران کل هر دو استان در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جلسه‌ای تشکیل و اقدامات با معاون میراث‌فرهنگی وزارتخانه مطرح شود.

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز با اشاره به اینکه ثبت این جاده اقدام بزرگی است که نیاز به مشاوران آگاه نسبت به این محور دارد، متذکر شد: آماده شدن پرونده جامعی از این محور برای ثبت ملی، در واقع مقدمه ای برای ثبت جهانی این محور است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز