مشاغل خرد و خانگی بهترین فرصت برای امرار معاش و اشتغال در لرستان

۱۴۰۱/۱۱/۰۸ - ۱۰:۳۵:۲۹
کد خبر: ۱۴۲۸۷۵۸
مشاغل خرد و خانگی  بهترین فرصت برای امرار معاش و اشتغال در لرستان
مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی لرستان گفت : فرهنگ کار را هنوز در بین جوانان و جامعه به خوبی نهادینه نشده و کار و اشتغال فقط در ادارات و پشت میز نشینی نیست.

به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان؛  علی جهانی در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان الیگودرز با بیان اینکه چندین سال است که اعتبارات زیادی به استان ابلاغ و توسط بانکها به متقاضیان پرداخت می شود ، اظهار کرد : بیش از 20 سال است که دولت برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال اعتبارات فراوانی به استانهای کشور ابلاغ می کنند و دستگاههای اجرایی نیز با توجه به ظرفیت موجود در استان این تسهیلات را به متقاضیان پرداخت می کنند ، اما دیگر استانها از این اعتبارات به درستی استفاده کردند و توانستند هم توسعه را در استان خود ایجاد کنند و زمینه لازم را برای رفع بیکاری و اشتغال فراهم کنند .

وی با اشاره به اینکه ما مسئولین در گذشته برای توسعه و اشتغال به درستی عمل نکرده ایم و این بیکاری ناشی از بد عمل کردن ماست ، افزود : مشکلات امروز استان علتش من و شما هستیم که اگر اعتبارات را در جای مناسب و به افراد واجد شرایت پرداخت می کردیم و پس از آن نظارت و رصد می کردیم امروز با نرخ بالای بیکاری مواجه نبودیم .

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان با بیان اینکه فرهنگ کار هنوز به خوبی در بین مردم نهادینه نشده است ، تصریح کرد : در بیشتر مناطق روستایی و عشایری استان بیشتر افراد در حوزه دامداری و کشاورزی مشغول کار و تلاش هستند اما اگر از آنها بپرسید کارتان چیست پاسخ می دهند بیکاریم ، اینجاست که باید تاکید کنم کار فقط پشت میز نشینی یا با کت و شلوار نگهبانی یک اداره نیست ، کار شامل همه اموراتی که در زندگی برای امرار معاش صورت می گیرد است و اشتغال در ادارات دولتی را نیز شامل می شود .

جهانی مشاغل خرد و خانگی را بهترین فرصت برای امرار معاش و اشتغال در استان عنوان کرد و گفت : 70 درصد محصولات اولیه صنایع بزرگ از همین مشاغل خرد و خانگی تهیه می شود که در بیشتر کشورها این مشاغل خانگی نهادینه و بصورت یک فرهنگ جا افتاده است و زمینه ایجاد اشتغال زیادی را فراهم کرده است .

وی در خصوص آمار سامانه رصد و اشتغال ثبت شده توسط دستگاههای اجرایی استان در این سامانه اشاره کرد و افزود  : در ابتدای امسال 43 دستگاه اجرایی استان با توجه به ظرفیت خود میزان اشتغالی را که می توانستند ایجاد کنند را  پیش بینی و به استانداری  و این اداره کل اعلام کردند و متعهد شدن که تا پایان سال 1401 آن میزان اشتغالی که ایجاد می کنند را با مشخصات کامل و کد ملی وارد سامانه رصد کنند و ما نیز اشتغال ایجادثبت شده را در این سامانه رصد می کنیم .

مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی لرستان بیان کرد : بیشتر اشتغال ایجاد شده توسط دستگاههای اجرایی استان که در سامانه رصد توسط خود آنها و با یوز و پسورد خود دستگاه اجرایی به ثبت رسیده ، ناشی از تسهیلاتی بوده که به افراد و متقاضیان پرداخت شده و شامل اعتبارات تبصره 16 ، تبصره 18 ، اشتغال روستایی و اعتبارات مشاغل خانگی و دیگر مجوزهای کسب و کار در استان بوده است و می شود گفت خوداشتغالی می باشد .

جهانی عنوان کرد : همه ارگانها و دستگاههای اجرایی که متعهد  به ایجاد شغل در استان در ابتدای سالجاری بوده اند باید پاسخگوی اشتغال ثبت شده در سامانه رصد باشند ومیزان صحت و درستی آن را اعلام کنند .

وی با بیان اینکه ما نیز در جهت نظارت و پایش این اشتغال باید با دقت کامل ورود کنیم ،ادامه داد  : با تشکیل تیم بازرسی و نظارت و با همکاری ارگانهای نظارتی ، دستگاههای اجرایی و بانکهای عامل به صورت تلفنی ، میدانی و حضوری به راست آزمایی و صحت سنجی اشتغال ایجاد شده و ثبت شده در سامانه رصد دراستان طی سالجاری توسط دستگاه های اجرایی اقدامات لازم را انجام خواهیم داد .

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت :  این اداره کل در زمینه تسهیلات و اعتبارات ابلاغی تسهیل گر شرایط است و برای ایجاد اشتغال و توسعه باید مشوق های لازم را جهت ورود سرمایه گذاران به استان همه مدیران ، مسئولین و نمایندگان مجلس  زمینه را فراهم و شرایط را تسهیل کنیم چرا که اشتغال یک فرایند فرا بخشی است و همه باید دست به دست هم بدهیم و این معضل را رفع کنیم .

جهانی در پایان با تاکید براینکه بانکها باقیمانده تسهیلات مشاغل خانگی را پرداخت کنند ، خاطر نشان  کرد : تعداد زیادی از پرونده های مشاغل خانگی به بانکها ارسال شدند و لازم است تا پایان سال نسبت به پرداخت این تسهیلات اقدامات لازم را انجام دهند .

انتهای پیام 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز