سد گاران مریوان سرریز کرد

۱۴۰۱/۱۲/۲۲ - ۱۹:۴۵:۴۹
کد خبر: ۱۴۴۸۳۶۹
سد گاران مریوان سرریز کرد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: بر اثر بارش‌های خوب چند روز اخیر، سد گاران مریوان ۱۰۰ درصد پر شد و سرریز کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛ آرش آریانژاد روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در سنندج اظهار کرد: حجم مفید سد گاران در تراز نرمال ۸۴.۵ میلیون متر مکعب است که ۱۰۰ درصد پر شده و دبی حال حاضر سرریز نیز ۸.۷۵ مترمکعب بر ثانیه است.

وی با بیان اینکه سد گاران یکی از سدهای مهم کردستان از لحاظ تامین آب کشاورزی و شرب منطقه است، یادآور شد: در صورت تداوم بارش‌های خوب، در ماه‌های آینده احتمال سرریز شدن سدهای دیگر استان نیز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان افزود: سد گاران در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهر مریوان واقع شده و حجم نرمال این سد ۸۴.۴۲ میلیون متر مکعب، ارتفاع آن از پی ۶۲ متر، طول تاج ۵۰۴ متر و عرض تاج آن نیز هشت متر است.

آریانژاد ادامه داد: این سد با هدف تامین آب کشاورزی نواحی عمرانی پایاب و قزلچه‌سو به میزان چهار هزار و ۵۰۰ هکتار و تامین آب شرب و صنعتی شهرستان مریوان به میزان ۲۵ میلیون متر مکعب، در سال ۱۳۹۲ آبگیری شد.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌های مناسب در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر است، بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر است، میزان بارش در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد است که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز