۱۰ پیشنهاد به معاون جدید جوانان کردستان

۱۴۰۲/۰۱/۰۱ - ۲۰:۴۵:۱۸
کد خبر: ۱۴۵۱۶۰۹
۱۰ پیشنهاد به معاون جدید جوانان کردستان
احتمال تشکیل سازمان ملی جوانان ذیل وزارت ورزش جدی است و از همین رو، از انتصاب جدید دستگاه ورزش و جوانان کردستان با عنوان «رئیس جدید سازمان ملی جوانان استان» نام می بریم.

به گزارش خبرگزاری برنا از سنندج، در این یادداشت به قلم «حامد حسامی» عضو کانون نخبگان اجتماعی جوان استان کردستان آمده است:

حوزه جوانان استان کردستان به عنوان اثرگذارترین بخش برای ساماندهی، هدایت، نظارت و اعتلای موضوعات مرتبط با جوانان بسیار از اهمیت بالایی برخوردار است. هدایت و بهره‌مندی از ظرفیت ستاد ساماندهی امور جوانان، صدور مجوز سازمان های مردم نهاد جوانان، عضویت در شوراهای فرهنگی و اجتماعی استان، نظارت بر اعطای وام های ازدواج، امکان اثرگذاری بر نحوه اعطای تسهیلات اشتغالزایی و مسکن جوانان در کنار بسیار موضوعات فرهنگی مرتبط با جوانان تنها بخشی از وظایف ذاتی این بخش از بدنه دولت در استان کردستان است. تاکید رهبر معظم انقلاب برای حضور مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه‌ی میدان های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی مهمترین مولفه بیانیه گام دوم انقلاب است. مشارکت مردمی یکی از مهمترین تاکیدات رهبری برای تحقق اهداف گام دوم انقلاب است، و از این رو نقش سمن های جوانان در این حوزه بسیار پررنگ است. در قانون راهبری حوزه جوانان بر عهده وزارت ورزش و جوانان گذاشته شده است. و در استان کردستان نیز اداره کل ورزش و جوانان این وظیفه را عهده دار است.

پیشنهادات ذیل بر اساس شناخت فضای موجود و دیدگاه شخصی نسبت به آنچه امروز مجید آوج تحویل گرفته مطرح می شود، تبیین چالش های بسیار موجود، انکار تلاش مدیران سابق نیست اما ضروری است برای اعتلای کردستان برای حل آن ها برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد که اگر اینگونه نشود و مسیر گذشته دنبال شود شاید هیچ وقت فرصت جبرانی باقی نماند!

1: کمبود نیروی انسانی شاغل در معاونت امور جوانان استان کردستان در این چند سال باعث شده، توان، خلاقیت، سواد آکادمیک، امکان اثرگذاری نیروهای توانمند موجود هم گرفته شود. در برخی استان های کشور که وضعیت جمعیتی مشابهی مانند کردستان دارند چارت معاونت نسبتا کامل است و تقسیم کار درستی انجام شده اما بعضا دیده می شود کار چند نفر را یک کارشناس در کردستان انجام می دهد و خروجی مناسبی هم به دنبال ندارد. پیشنهاد می شود به صورت فوری برای بهبود عملکرد و ارتقای بهره وری این مجموعه جلسه ای در سطح اداره کل تشکیل و نسبت به توسعه نیروی انسانی حوزه جوانان کردستان اقدام اساسی صورت گیرد.

2: بازآفرینی امید در سازمان های مردم نهاد جوانان استان کردستان ضروری است. بنا به دلایل مختلف که خود در یادداشتی دیگر نیاز به تحلیل دارد از آمار بیش از 70 سازمان مردم نهاد جوانان استان کردستان که مجوز فعالیت دارند، تعداد انگشت شماری در وضعیت فعلی همراه برنامه ها و بازوی فکری و اجرایی ورزش و جوانان کردستان اند. بازدید از دفاتر سمن ها، جلسات جمعی و فردی با دبیران سازمان های مردم نهاد، همراه کردن آنان در برگزاری رویدادهای فرهنگی، افزایش اعتبارات این حوزه و ... در این امیدآفرینی اثربخش است. برنامه ریزی و نظارت بر توسعه زمینه های مشارکت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی جوانان با تأکید بر پایداری کارکرد تشکل ها، تنوع بخشی و فرصت سازی درعرصه عمومی، برنامه ریزی و نظارت برای تسهیل فرآیند تأسیس سازمان‌های غیردولتی مرتبط با امور جوانان و شناسایی مشکلات و رفع موانع موجود، برنامه ریزی و نظارت بمنظور توانمندسازی و حمایت از تشکل‌های مردم نهاد و برگزاری جلسات مشترک و تعامل با تشکل‌های مرتبط، انجام برنامه ریزی برای برقرار نمودن ارتباط تشکل‌های مردم نهاد با مراکز معنوی، علمی، مذهبی، فرهنگی و هنری با هماهنگی دستگاههای مربوطه، تشکیل، ساماندهی و انجام امور دبیرخانه‌ای شورای هماهنگی تشکل‌ها و حمایت از برنامه‌های آنان، برنامه‌ریزی و نظارت بمنظور ایجاد شبکه اجتماعی جوانان کشور با توجه به شاخص ها و اهداف تعیین شده، برنامه‌ریزی و نظارت بمنظور توانمندسازی جوانان در حوزه مشارکت‌های اجتماعی با همکاری دستگاههای ذیربط، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع در خصوص وضعیت سازمان های مردم نهاد جوانان، برنامه ریزی و نظارت بر شناسایی و سازماندهی و حمایت از جوانان خلاق، نخبه، هنرمند و کارآفرین با هماهنگی دستگاههای ذیربط، برنامه‌ریزی و نظارت بر شناسایی و پیگیری امور قابل واگذاری به تشکل‌های غیردولتی جوانان، برگزاری سمینارها و حلقه های گفتگوی جوانان در رسانه ها و مجامع علمی و اجتماعی، هماهنگی با تشکل‌های فراگیر جوانان، مانند بسیج، هلال احمر، امور تربیتی آموزش و پرورش و ارتباط با تشکل‌های مشاورین جوان سایر وزارتخانه‌‌ها و بویژه نهاد ریاست جمهوری از اختیارات حوزه جوانان در کردستان است.

3: بهره مندی از ظرفیت های جوانان کردستان در عرصه ملی: حضور یکی از اعضای مجمع جوانان کردستان در ترکیب هیات مدیره مجمع ملی جوانان یک ظرفیت و افتخار برای جوانان کردستانی است. مجمع ملی جوانان بازوی مشورتی و نهادی اثرگذار در عرصه مشارکت اجتماعی جوانان است که در کردستان و در سال‌های اخیر توانست علاوه بر کسب رتبه های برتر ملی در رزمایش کمک مومنانه، گزارش اقدامات سال‌های 1399 و 1400 و ... مرجعی برای برنامه ریزی و اتاق فکر همدلی جوانان کردستان شود. این مجموعه توانست بستر ارتباط سازمان های مردم نهاد با نهادهای فرهنگی و اجتماعی استان، شهرداری ها و نهادهای دولتی و خصوصی را از طریق تبادل تفاهم نامه های همکاری فراهم کند. برگزاری 12 نشست ماهانه در حوزه های مشارکت اجتماعی، حمایت از راه اندازی 3 سرای کارآفرینی اجتماعی در استان، مشاوره و حمایت رسانه ای از برنامه های سمن های جوانان و ... بخشی از اقدامات ماندگار مجمع جوانان است که می تواند در برنامه ریزی های آتی به آن توجه شود.

4: تشکیل دوباره جلسات مجمع خیرین ازدواج: بر اساس شنیده ها، کردستان تنها استانی است که کارشناس تخصصی حوزه ازدواج ندارد و مجمع خیرین ازدواج هم بنا به دلایلی تعطیل شد. در اولین گام جلسه مجمع عمومی مجمع خیرین ازدواج برای برگزاری انتخابات شورای مرکزی برگزار شود. کمک به خانواده ها جهت همراهی بیشتر و کارآمدتر در ایفای نقش تصمیم سازی در امر ازدواج جوانان، ارتقاء سطح بینش و فرهنگ عمومی جامعه، فراهم نمودن زمینه استقلال اجتماعی و اقتصادی جوانان، تقویت حس مسئولیت پذیری خانواده ها در امور مربوط به جوانان از جمله ازدواج، تقویت نقش و کارکرد حمایتی نهادهای سنتی از جوانان، ارائه الگوهای مناسب در امر ازدواج، مهارتهای ارتباطی و اجتماعی جوانان و افزایش آگاهی های مربوط به ازدواج در میان آنها و فراهم نمودن زمینه دسترسی آسان جوانان به ازدواج از وظایف محوله به حوزه جوانان در کردستان است که به درستی انجام نشده است.

5: فعال نمودن حوزه جوانان شهرستان ها:‌ به جهت دسترسی آسان تمرکز برنامه های این حوزه بر روی شهر سنندج بوده است و این رویه سبب شده که شهرستان‌های استان کردستان از بودجه ها و منابع متعدد بی بهره بمانند. در برخی شهرها سمن ثبت شده ای وجود ندارد و در دیواندره، مریوان و کامیاران هم فقط یک سمن جوانان مجوز گرفته است.

6: جذب اعتبارات فرهنگی دستگاه های دولتی در استان: هم افزایی در برگزاری برنامه ها، کارگاه ها، نشست‌ها و ...می تواند علاوه بر کاهش هزینه ها به بهره وری بیشتر حوزه جوانان کردستان منجر شود. علاوه بر 23 دستگاه دولتی عضو ستاد ساماندهی امور جوانان، تقریبا همه بخش دولتی و عمومی کردستان می توانند همراه و حامی برنامه های حوزه جوانان باشند.

7: تشکیل کارگروه ویژه برای ازدواج، اشتغال و مسکن جوانان: بخشی از وظایف کمیته های فرعی ستاد ساماندهی امور جوانان به حوزه ازدواج، اشتغال و مسکن جوانان اختصاص دارد و ضروری است با دعوت دستگاه های متولی به صورت فصلی گزارش اقدامات آنان بررسی و در صورت لزوم در سطح ملی برای برخورد با کم کاری ها و ترک فعل ها اقدام اساسی صورت گیرد.

8: جذب اعتبارات استانی و ملی برای راه اندازی و تکمیل خانه های جوان در استان: اعتبارات ناچیز استانی شاید نتواند به تکمیل پروژه ها منجر شود اما می توان با استفاده از ظرفیت شهرداری ها، فرمانداری ها و ... نسبت به راه اندازی خانه جوان در شهرهای استان اقدام کرد.

9: به کارگیری ظرفیت جلسات ستادهای ساماندهی امور جوانان: حوزه جوانان اداره کل ورزش و جوانان کردستان مدیریت دبیرخانه ستاد ساماندهی امور جوانان را عهده دار است. در چهار سال اخیر کردستان جزو استان های آخر حوزه ستاد بوده است. پیگیری و اجرای مواد قانونی مرتبط با جوانان در برنامه های پنج ساله سند چشم انداز و سایر قوانین موضوعه از وظایف این حوزه است که تنها به برگزاری جلسات بدون خروجی بسنده شده است. برنامه ریزی و نظارت بمنظور عملیاتی نمودن برنامه ساماندهی امور جوانان و رفع موانع و مشکلات، تعیین جایگاه، نقش و مأموریت های اساسی دستگاه های دولتی مرتبط با امور جوانان و تقسیم کار و رفع موازی کاری بمنظور هماهنگی و ساماندهی فعالیتهای بخشی و فرابخشی دراین زمینه، همگرایی، هماهنگی و سامان یابی فعالیت های سازمانهای دولتی و غیر دولتی مرتبط با امور جوانان، برنامه ریزی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها در اجرای برنامه ساماندهی و رفع موانع و تنگناهای موجود، برنامه ریزی و نظارت بر عملکرد ستادهای استانی و ارائه گزارش به مراجع ذیربط، برنامه‌ریزی محتوایی ستادهای استانی با مشارکت سایر دفاتر تخصصی و ارائه پیشنهادات در ارتباط با اصلاح وظایف دستگاه‌های اجرایی با توجه به رویکردهای منشور تربیتی و اهداف و سیاست‌های سند ملی توسعه از وظایف حوزه جوانان در کردستان است که عملیاتی نشده است.

10: داشتن نگاه فرابخشی و جهادی: رویکرد کارمندی و گرفتاری در چارجوب بسته اداری امکان تحول در عرصه جوانان را خواهد گرفت. معاون جدید جوانان استان کردستان که سابقه مثبتی در عرصه فرهنگی و رسانه دارد می تواند در طول دوران تصدی این پست نام نیکی از خود به یادگار بگذارد. آن هم با نیت اثرگذاری بر امید، اشتغال، ازدواج، مسکن و فرهنگ جوانان کردستان در عصر ناامیدی ها...

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز