طالقان و جاذبه های طبیعی و تاریخی

۱۴۰۲/۰۱/۰۴ - ۱۲:۵۲:۴۷
کد خبر: ۱۴۵۲۳۱۵
طالقان و جاذبه های طبیعی و تاریخی
شهرستان طالقان دیار مردمان مومن، خونگرم و پرتلاشی است که وجود روستاها، کوه ها، چشمه ها، آبشار ها، مکان های طبیعی ،تاریخی و مذهبی این شهرستان را به مکان گردشگری جذاب تبدیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان البرز، طالقان کرج شهرستانی زیباست که در استان البرز و در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی تهران و ۹۰ کیلومتری کرج واقع شده است. این منطقه از ۳ بخش پایین طالقان، مرکزی و بالا طالقان تشکیل شده است و قدمت آن به ۴ هزار و ۵۰۰ سال قبل باز می گردد.

شهر زیبای طالقان منطقه ای ییلاقی است که در بین کوه‌های البرز واقع شده است این شهر بود و منحصر به فرد دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی و مذهبی است که در طول سال به ویژه بهار و تابستان توریست های زیادی به دلیل تنوع جاهای دیدنی مانند چشمه های متعدد، کوه های استوار، آبشار های خروشان، آثار مذهبی و تاریخی، وجود امام زادگان عظیم الشان و یخچال های طبیعی و سایر مکان های دیدنی توریست های زیادی جذب این منطقه خوش آب و هوا می شوند.

طالقان از بخش های شهرستان ساوجبلاغ از توابع استان تهران است که در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی تهران قرار دارد و از غرب کندوان، تا ۴۰ کیلومتری شرق قزوین وسعت دارد. این منطقه زیبا و ییلاقی بین کوه های البرز قرار دارد و از شرق به کرج، از شمال به رامسر و تنکابن و الموت و از جنوب به هشتگرد و از غرب به قزوین می رسد.

مردم طالقان به زبان فارسی صحبت می کنند، اما لهجه آن ها تاتی است

یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان طالقان، کوه‌های این منطقه از ایران است که می‌توان به قله شاه‌ البرز با ارتفاعی بالغ بر ۴۲۰۰ متر اشاره کرد که در رفیع‌ترین قسمت از مرز مشترک الموت و طالقان قرار دارد. قله‌ سات، بام، زرینه‌ کوه، لشکرک، کلوان و کهار از دیگر قلل طالقان هستند که ارتفاع آن‌ها بین ۳۴۰۰ تا ۴۴۰۰ متر است.

سد زیبای طالقان

سد زیبای طالقان یکی از جاذبه های طبیعی ارزشمند در شهرستان طالقان است که روی «رودخانه شاهرود» که از کوه‌های مازندران سرچشمه می‌گیرد، احداث شده است. 

دریاچه‌ای که در پشت سد قرار دارد، تاثیر بزرگ و مهمی در زیباسازی و به وجود آمدن منظره‌ای چشم‌نواز داشته و منظره‌ای طبیعی و در عین حال فوق‌العاده را به‌دلیل ذخیره‌ی آب ایجاد کرده است. 

این مکان دیدنی مانند دیگر جاذبه های گردشگری طالقان نقش بسزایی در جذب توریست دارد، ضمن اینکه مکان مناسبی برای ماهیگیری است و علاقه‌مندان به این تفریح می‌توانند ماهی‌هایی همچون زردپر، قزل‌آلای رنگین کمان و کپور را صید کنند

پوشش گیاهی طالقان

شهرستان طالقان پوشش گیاهی متنوعی همچون باغ های میوه مانند گردو، زیتون، زرشک کوهی، بادام کوهی، سیب، گیلاس، گلابی، درختان چنار، ریواس، تره کوهی، کاسنی، آویشن، گل های شقایق پوشانده است، چراکه طالقان در بین کوه های البرز قرار گرفته و دارای خاک حاصلخیز و میزان رطوبت بالایی است و باعث سرسبزی این منطقه منحصر به فرد شده است. 

گیاهان داروئی طالقان

گیاهان علفی و داروئی منطقه طالقان، شامل ریواس، تره کوهی، شنگ، کاسنی، صعلب، آویشن، جو شیر، بومادران، برنجاسف و گون و .. است.

پوشش جانوری طالقان

حیات وحش طالقان را پستانداران و پرندگان وحشی همچون خرگوش، کفتار، گراز، خرس، عقاب، زاغچه، شغال، گرگ، کبک دری، قوش، دم جنبانک و ... تشکیل داده است که در کوه شاه البرز زندگی می کنند.

سایر مکان های دیدنی و گردشگری طالقان

آبشار کرکبود طالقان، خانه آیت الله طالقانی، روستای ایستا، چنار کهنسال البرز، روستای دیزان، کتیبه گردنه عسلک، گردنه هزار چم، امامزاده هارون (ع)، آستان مقدس امامزاده قاضی میر سعید، آبشار دوازده کاسه روستای جوستان، روستای میر، آبشار  های شله بن، کرکبود و سوهان، قلعه کیقباد هرنج و .... از جاذبه های گردشگری شهرستان طالقان محسوب می شوند.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز