ماما ۵۰ پیامد مرتبط با سلامت را بهبود می بخشد

۱۴۰۲/۰۲/۱۶ - ۰۹:۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۴۶۹۳۲۶
ماما ۵۰ پیامد مرتبط با سلامت را بهبود می بخشد
مدیر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ماما علاوه بر پیشگیری از مرگ و میر مادران و نوزادان، بیش از ۵۰ پیامد مرتبط با سلامت را بهبود می بخشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، دکتر ناهید جهانی شوراب افزود: مراقبت های مامایی، در سلامت جنسی و باروری، ایمن سازی، شیردهی، ترک دخانیات در بارداری، مالاریا، سل، اچ.ای.وی، چاقی در بارداری، رشد و تکامل دوران کودکی و افسردگی پس از زایمان موثر است.

وی ادامه داد: مراقبت مامایی به عنوان یک استراتژی کلیدی در حمایت از زایمان فیزیولوژیک شناخته شده و افزایش نیروی کار ماما و تقویت قوانین و استراتژی های تامین مالی برای حمایت از عملکرد آنان در ترویج زایمان فیزیولوژیک توصیه شده است.

مدیر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: مراقبت مامایی مراقبتی ماهرانه، آگاهانه و دلسوزانه برای زنان باردار، نوزادان تازه متولد شده و خانواده ها در سراسر دوران قبل از بارداری، بارداری، تولد، پس از زایمان و هفته های اولیه زندگی است.

وی افزود: بر اساس منابع، آموزش ماماها مطابق با استانداردهای بین المللی، سرمایه گذاری مقرون به صرفه است زیرا با کاهش مداخلات پرهزینه و غیرضروری موجب صرفه جویی در منابع می شود.

جهانی شوراب ادامه داد: هنگامی که ماماها مطابق با استانداردهای بین المللی آموزش ببینند می توانند از بیش از ۸۰ درصد مرگ و میر مادران، مرده زایی و مرگ نوزادان جلوگیری کنند.

وی بیان کرد: شعار جهانی روز ماما در سال ۲۰۲۳ از شواهد تا واقعیت منعکس کننده همین مساله است؛ دستیابی به این تأثیر مستلزم آن است که ماما ضمن برخورداری از مجوزهای عملکرد حرفه ای، در سیستم های بهداشتی و در تیم های بین حرفه ای حضور داشته باشد.

مدیر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که نقش سازنده و بی بدیل جامعه مامایی در ابعاد گسترده آموزش، مشاوره و مراقبت از مادران و ترویج زایمان طبیعی و ایمن بر کسی پوشیده نیست، افزود: ماماها همواره صبورانه چه قبل از زایمان با پایش سلامت مادر و فرزند و چه درلحظات سخت مادرشدن و چه در بعد از آن کنار مادران آینده است و با ارائه مشاوره و حمایت های بی دریغ خود این لحظات را خوشایند و قابل تحمل می سازند.

وی ادامه داد: یک ماما برای دستیابی به این هنر و دانش در کسوت دانشجوی مامایی در طول سالیان نسبتا طولانی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بهداشت باروری آموزش می بیند و در جایگاه های بالینی بیمارستانی و بهداشتی تحت سرپرستی اساتید مامایی به این مهارتها دست می یابد و پس از فارغ التحصیلی ارزانترین و در دسترس ترین خدمات را در زمینه مراقبت از مادران را ارائه می کند.

جهانی شوراب عنوان کرد: در عرصه پژوهشی نیز فارغ التحصیلان دوره های ارشد مامایی و دکتری بهداشت باروری در راستای ارتقای کیفی خدمات به زنان، مادران و نظام سلامت تحقیقات متعددی را به منظور شناخت و رفع چالش های بهداشتی طراحی و اجرا می کند که امید است نتایج آن همواره در برنامه های بهداشتی بکار بسته شود؛ چراکه طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز همه ما مرهون زحمات ماما هستیم.

وی افزود: هم اکنون دانشکده پرستاری و مامایی مشهد دارای ۱۳ عضو هیأت علمی تمام وقت مامایی و ۲ عضو غیر هیأت علمی، دارای ۱۵۵ دانشجو در مقطع کارشناسی، ۶۳ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و ۲۴ دانشجو در مقطع دکتری بهداشت باروری است.

مدیر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سال گذشته ۲ نفر از اعضای هیات علمی این دانشکده به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب و ۳۳ دانشجوی کارشناسی و ۸ دانشجوی کارشناسی ارشد در فارغ التحصیل شدند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز