زارعی کوشا: مردم کُرد، مردمانی اصیل و قدرشناس هستند

۱۴۰۲/۰۳/۱۲ - ۱۴:۳۹:۰۷
کد خبر: ۱۴۸۱۱۹۰
زارعی کوشا: مردم کُرد، مردمانی اصیل و قدرشناس هستند
استاندار کردستان در نشست مشترک استانداران هم مرز جمهوری اسلامی و اقلیم کردستان عراق به تشریح توانمندی و ظرفیت‌های کردستان پرداخت.
به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛  اسماعیل زارعی کوشا در این نشست که با حضور وزیر کشور، استانداران کردستان  ،کرمانشاه و آذربایجان غربی و استانداران اقلیم کردستان عراق برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید سلیمانی ، گفت:مردم کُرد، مردمانی اصیل و قدرشناس هستند و هرگز خطر دفع داعش از اقلیم  توسط شهید سلیمانی را فراموش نخواهند کرد.

وی در تشریح توانمندی های کردستان در حوزه گردشگری سلامت گفت: ظرفیت‌های مطلوبی در بخش درمانی کردستان فراهم شده است که می‌تواند مورد استفاده بیماران و مراجعان از اقلیم و کشور عراق قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی کردستان رتبه ۵ کشور و ۱۹۸ جهان را در بخش بهداشتی و درمانی به نام خود ثبت کرده است، گفت: در سال گذشته بخش پیوند مغز استخوان را در کیفی ترین حالت در بیمارستان بعثت سنندج و مرکز شناسایی توده‌های سرطانی را در مجموعه درمانی بیمارستان کوثر نصب و راه اندازی کردیم.

زارعی کوشا افزود: هر چند اکنون نیز شاهد حضور گردشگران سلامت از اقلیم کردستان عراق در کردستان ایران هستیم اما با توجه به ظرفیت‌های موجود و اشتراکات زبانی و فرهنگی این میزان باید به صورت چشمگیری افزایش پیدا کند.

وی اشتراکات فرهنگی میان مردم کردستان ایران و اقلیم را بسیار فراوان و در بعضی حوزه‌ها در حد انطباق نام برد و عنوان کرد: 

ما در استان کردستان آمادگی داریم تا با همه استان‌های اقلیم و به  ویژه حلبچه و سلیمانیه  توسعه برنامه های مشترک را داشته باشم.

استاندار کردستان به امضای تفاهم نامه‌های فراوان در سالیان گذشته میان منطقه اقلیم  و استان کردستان اشاره کرد و گفت: متاسفاته بیشتر مفاد تفاهم نامه‌ها به مرحله اجرا نرسیده‌اند و ما آمادگی داریم که این تفاهم نامه‌ها به صورت کامل و با مشارکت بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی اجرایی شوند.

زارعی کوشا یکی دیگر از موضوعات مهم  که در سال گذشته عملیاتی شد را میزبانی اقلیم کردستان عراق از زائران اربعین حسینی نام برد و اظهار کرد:  موضوع میزبانی زائران اربعین  در سال گذشته در زمان محدودی به استان ابلاغ شد اما توانستیم با همکاری استاندار سلیمانیه این میزبانی را به شکل قابل قبولی انجام دهیم.

وی یادآوری کرد:پیش بینی ما این است که امسال تعداد زائرینی که از مرز باشماق عبور خواهند کرد به ۱۰ برابر سال گذشته افزایش پیدا کند که همین امر برنامه ریزی های همه جانبه ای با استان سلیمانیه را طلب می‌کند.  

مشارکت کردستان ایران در حوزه فنی مهندسی،  آی‌تی،  مهارت آموزی و کارهای عمرانی اقلیم کردستان عراق از دیگر موارد مورد اشاره استاندار کردستان در این نشست مشترک بود. 

زارعی کوشا در ادامه ضمن تقدیر از حضور سرمایه‌گذاران اقلیم کردستان عراق یادآوری کرد: هم اکنون سرمایه گذاران خوبی از اقلیم در کردستان ایران و در بخش‌های عمرانی، خدماتی ، معدنی و صنعتی  سرمایه گذاری کرده اند که باید این سرمایه گذاری‌ها افزایش و روند رو به رشدی را طی کند.

استاندار کردستان با بیان اینکه کشت فراسرزمینی محصولات کشاورزی و بر پایی نمایشگاه‌های مشترک می‌تواند به توسعه و رونق اقتصادی طرفین منجر شود، افزود:انجام فعالیت‌های بانکی برای فعالان اقتصادی و تجار کردستانی در منطقه اقلیم از مباحثی است که باید مورد توجه مقامات قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه کارگران و افراد زیادی از کردستان و مناطق کُردنشین ما در منطقه اقلیم مشغول به کار و گاها از شرایط کاری خود ابراز رضایت نمی‌کنند، گفت: ازاستانداران اقلیم انتطار داریم از نیروی کار ایرانی حمایت بیشتری در بخش قضایی ، بیمه و حوادث ناشی از کار انجام دهند. 

وی  در ادامه خواستار رفع برخی محدودیت‌های صادراتی  از جمله در بخش محصولات کشاورزی شد و افزود:  در مواقعی تصمیماتی توسط استان‌های اقلیم کردستان عراق اتخاد می شود که موجب توقف و کُندی در صادرات می شود و بر همین اساس ما خواستار در پیش گرفتن یک رویه همسان میان استانها در اتخاذ تصمیمات هستیم.

حمل یکسره کالا از دیگر موارد مورد اشاره استاندار کردستان بود که می‌تواند تسهیل کننده و رونق بخش صادرات با هزینه کمتر میان ایران و اقلیم کردستان عراق باشد.

انتهای پیام/

نظر شما