پیگیر ارتقا «مهله کوه» پلدختر به عنوان منطقه حفاظت شده محیط زیست هستیم / تصویب طرح مدیریتی زیست بومی تالاب های پلدختر

۱۴۰۲/۰۳/۱۶ - ۱۸:۵۴:۳۹
کد خبر: ۱۴۸۲۵۶۳
پیگیر ارتقا «مهله کوه» پلدختر به عنوان منطقه حفاظت شده محیط زیست هستیم / تصویب  طرح مدیریتی زیست بومی تالاب های پلدختر
رییس حفاظت محیط زیست پلدختر گفت: تاکنون ۱۹درصد ازعرصه های پلدختر تحت مدیریت مناطق شکار وصید ممنوع سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته اند.

به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان ؛ علی آبسری نژاد روز سه شنبه ۱۶خرداد ماه در سومین نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان که در راستای برگزاری  سه شنبه های خبری با حضورحمید خادم‌ فرماندار پلدختر  و به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شده بود ، اظهار کرد: با توجه به پیگیری های انجام شده برای افزوده شدن منطقه شاداب کوه  تاکنون ۱۹درصد ازعرصه های پلدختر تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته اند.

رییس حفاظت  محیط زیست پلدختر از راه اندازی سامانه  آنلاین پایش وبرخط کیفیت هوا در شهرستان خبر داد و افزود: این سامانه  به صورت بیست و چهار ساعته به شهروندان خدمات می دهد.

آبسری نژاد با بیان اینکه پیگیر راه اندازی  پاسگاه محیط بانی در منطقه شکار و صید ممنوع شاداب کوه هستیم، تصریح کرد:با اقدامات انجام گرفته در جهت  پیشگیری ها خوشبختانه آلودگی های  ناشی از مواد نفتی در سطح شهرستان  صفر بوده است.

وی از شناسایی دو زیستگاه سمندر لرستانی طی  سالهای گذشته در پلدختر  خبر داد و گفت: با این اقدام دو زیستگاه به زیستگاه های استان اضافه شده  است.

آبسری نژاد با اشاره به اقدامات انجام گرفته در زمینه فرهنگ‌سازی زیست محیطی تعامل با جوامع محلی ، انجمن های محیط زیستی و هیات های ورزشی مانند هیات کوهنوردی و همگانی را از جمله این اقدامات برشمرد و یادآورشد: برگزاری همایشات مختلف محیط زیستی  مانند همایش سمندر لرستانی و روز جهانی تالاب ها با حضور اساتید برجسته کشوری نیز از دیگر اقدامات اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بوده است.

وی با اشاره به موضوع  آتش زدن کاه و کلش توسط کشاورزان نیز گفت: با توجه به اینکه این اقدام  به محیط زیست وگونه های  جانوری و گیاهی آسیب می زند  تاکنون  چند مورد به مراجع قضایی معرفی شده اند.

رییس حفاظت محیط زیست پلدختر بیان کرد: تصفیه خانه فاضلاب شهر پلدخترکه در سیل ۹۸ تخریب شده بود  با پیگیری های انجام گرفته  به صورت یک پروژه جدید بازسازی شد همچنین  پیگیر راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب شهر معمولان نیز هستیم.

آبسری نژاد با تاکید بر لزوم  احیا و حفاظت از  تالاب های شهرستان از جمله تالاب گوری بلمک  نیز خاطر نشان کرد:  با تصویب و انجام  طرح مدیریتی زیست بومی تالاب های شهرستان که  جامعه محلی و ذی نفعان در آن نقش خواهند داشت  شاهد یک مدیریت واحد برای تالاب ها خواهیم بود.

وی ادامه داد: برپایه این طرح سازمان حفاظت از محیط زیست برای تالاب هایی که دچار مشکل هستند با تامین معیشت پایدار و توانمند سازی جوامع محلی  یکسری اختیارات را  مانند ایجاد گردشگری پایدار و... به آنان ارائه می دهد تا در احیا وحفاظت از تالاب ها موثر واقع شود.

آبسری نژاد با اشاره به  تاثیر آموزش در موزه محیط زیست  از  راه اندازی خانه های محیط زیستدر سطح شهرستان طی سال گذشته خبر داد و گفت:  با راه اندازی این خانه ها  بحث های آموزشی در سطح محلات و ادارات انجام خواهد گرفت.

رییس حفاظت محیط زیست پلدختر از پیگیری برای معرفی و قرار دادن «مهله کوه»  به عنوان مناطق حفاظت شده وشکار و صید ممنوع  خبر داد و عنوان کرد: با توجه به ظرفیت های مهله کوه  این موضوع  یکی از برنامه های اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان  محسوب می شود که امیدواریم پس از طی کردن روال ومسیر خاص خود  در آینده انجام گیرد.

 وی با اشاره به مدیریت پسماندها ونقش اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان پلدختر در این خصوص ، تصریح کرد: متولی مدیریت پسماندها در سطح شهر شهرداری ها و در سطح روستا ها دهیاری ها و در مسیر های بین راهی نیز با همکاری راهداری ها و بخشداری ها انجام می گیرد.

آبسری نژاد با اشاره به طرح جامع  مدیریت پسماند استان، ادامه داد: این طرح روش های مختلف را در بحث مدیریت پسماند معرفی می کند که   یکی از آنها تبدیل پسماند به کود کمپوست با مشارکت شهروندان است .

 رییس حفاظت محیط زیست پلدختر همچنین بر لزوم برخورد با متخلفان شکار و صید در شهرستان تاکید کرد و از شهروندان خواست تا در این زمینه با این دستگاه  همکاری لازم را داشته باشند.

انتهای پیام 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز