مدیرکل دفتر هماهنگی اموراقتصادی و بین الملل استانداری اردبیل :

صادرات سیب زمینی از استان اردبیل به جمهوری آذربایجان آغاز شد

۱۳۹۴/۰۱/۱۸ - ۰۷:۰۱:۰۰
کد خبر: ۲۷۵۴۹۷
صادرات سیب زمینی از استان اردبیل به جمهوری آذربایجان آغاز شد
مدیرکل دفتر هماهنگی اموراقتصادی و بین الملل استانداری اردبیل از آغاز صادرات سیب زمینی از این استان به جمهوری آذربایجان خبر داد.

به گزارش خبرنگار برنا در اردبیل ، ارژنگ عزیزی افزود: در زمینه مشکلات ایجاد شده در مسیر صادرات سیب زمینی استان به جمهوری آذربایجان در سال گذشته تجار و بازرگانان ایرانی بیش از تجار آذری مقصر بوده اند.

وی گفت: در سال 92 قیمت سیب زمینی هم در بازار داخلی و هم صادرات آن به طور چشمگیری افزایش یافت و دولت وقت برای تنظیم بازار داخلی با اعمال تعرفه 120 درصدی صادرات این محصول را بسیار محدود کرد و تجار استان نیز موفق به عمل به تعهدات خود در مقابل تجار آذری نشدند.

عزیزی اظهار کرد: صادرکنندگان سیب زمینی استان برای صادرات این محصول به آذربایجان حتی به نرخ هر تن 400 دلار هم راضی نشدند و طرف آذری هم برای تامین نیاز خود متوسل به کشورهای اروپایی شد.

وی ضعف فرهنگ جمع گرایی و تشکل محوری در جامعه تولیدی و تجاری استان ، وجود رقابت ناسالم در بین صادرکنندگان و نبود اتحاد ، انسجام و وحدت رویه بین آنها ، ساختار غیر ناکارآمد ، قدیمی بودن تشکل ها ، نداشتن اطلاعات به روز از کشورهای هدف صادراتی و رقبا در بازارهای بین المللی و ترجیح منافع کوتاه مدت به بلند مدت را از جمله مشکلات بخش صادرات در این استان ذکر کرد.

عزیزی گفت: این که گفته شده مسوولان کشوری و استانی برای حل مشکل سیب زمینی کاران هیچ کاری انجام نداده و یا سهل انگاری کرده اند غیرمنصفانه است ، مکاتبات و پیگیری مسوولان استانی در این زمینه از مرداد ماه سال گذشته شروع شده و حذف تعرفه 120 درصدی برای صادرات این محصول ، توقف واردات سیب زمینی از اروپا در کشور آذربایجان و تصویب یارانه صادراتی (1500 ریال به ازای هر کیلوگرم سیب زمینی) در هیات دولت بنابه پیشنهاد استانداری اردبیل از جمله نتایج این پیگیری ها بوده است.

وی افزود: نقش دولت حمایت از تولید و صادرات است و در این زمینه مسوولان استانی هر کاری امکان پذیر بوده انجام داده و جلسات متعددی در اتاق بازرگانی و استانداری با حضور تولید کنندگان و صادرکنندگان تشکیل داده اند و هم اکنون نیز برای حل مشکلات به صورت مستمر و روزانه با آنها در ارتباط هستند

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری اردبیل گفت: صادرات یک محصول به کشور هدف در قالب توافق های بخش خصوصی دو کشور امکان پذیر است و نمی توان محصولی را به زور به یک کشوری صادر کرد

عزیزی افزود: با توجه به حضور تجار آذری در استان و توافق حاصل شده با تجار سیب زمینی استان ، صادرات سیب زمینی به کشور جمهوری آذربایجان از فردا آغاز شده و تا دو ماه آینده ادامه خواهد داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز