مقایسه عملکرد وب سایت باشگاه های لیگ برتری؛

گسترش فولاد و تراکتورسازی تبریز صاحب کامل ترین وب سایت هستند

۱۳۹۴/۰۲/۲۷ - ۰۰:۲۸:۲۳
کد خبر: ۲۸۵۴۴۷
گسترش فولاد و تراکتورسازی تبریز صاحب کامل ترین وب سایت هستند
وب‌سایت جدید باشگاه تراکتورسازی تبریز همه را حیرت‌زده و انگشت‌به‌دهان کرد و تراکتورسازی به لطف حامیان و مدیران ارشد خود توانست یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای هواداران خود را در این راستا برآورده سازد.

فناوری اطلاعات از ابزارهای توسعه یافتگی در دنیای امروزی و از عوامل تاثیرگذار بر مولفه های تغییر و تحول است.

به گزارش خبرگزاری برنا از آذربایجان شرقی، یک کارشناس حوزه فناوری اطلاعات با اعلام این مطلب افزود: فناوری اطلاعات باعث سرعت در انجام وظایف، توسعه کارها و نقش بزرگی در ارتباط بین افراد با یکدیگر و خلاصه ساختن مرزهای اجتماعی دارد.

روزبه بهروزی، ادامه داد: از آغاز جهانی شدن وب‌سایت‌ها، اندیشه ی سنجش و ارزیابی آن‌ها نیز پدید آمده و وب سایت ها با توجه به تنوع محتوا و ساختاری خود برای نمایش و آگاه سازی کاربران جهت مقایسه شیوه‌ها، شاخص‌ها و ابزارهای متنوعی برای ارزیابی آن ها مورد توجه و اقبال مخاطبان و جامعه هدف هستند.

وی اضافه کرد: اهمیت ارزیابی وب‌سایت‌ها جهت آگاهی مدیران از کیفیت ارائه ی خدمات به کاربران، ارتقا و توسعه سرویس دهی بر هیچکس پوشیده نیست اما انجام آن باید تحت شرایط و شیوه‌های ارزیابی خاصی صورت بگیرد.

به گفته وی، ارزیابی می تواند به دو شکل عمومی و جامع انجام شود که نمونه جامع تر آن توسط سازمان ها و نهادهایی که اشراف کامل تری بر روی پروژه دارند، صورت می گیرد بنابراین در ارزیابی وب سایت عمدتا دو عامل اصلی وجود دارد که عبارتند از؛ ساختار وب سایت و محتوای وب سایت.

وی افزود: هر کدام از موارد ذکر شده  نیز شامل زیر مجموعه های مختلفی برای ارزیابی دقیق تر هستند و ورود در آن به ساعت ها زمان نیاز دارد که خارج از مقوله ما می باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت باشگاه های حرفه ای فوتبال حاضر در " لیگ برتر" و همچنین با هدف بررسی وضعیت موجود این باشگاه ها پیرامون بهره مندی از فناوری اطلاعات و سطح عملکرد آنها، تصمیم به بررسی و ارزیابی وب سایت 16 باشگاه فوتبال حرفه ای لیگ برتر در فصل 14 این رقابت ها بر مبنای شاخص های تعیین شده کردیم.

وی یادآور شد: متاسفانه هر از گاهی افرادی مبادرت به رتبه بندی و مقایسه وب سایت های باشگاه های فوتبال می کنند که اصلا کارشناسی نبوده و مشخص نیست این رتبه بندی بر اساس چه ملاک ها و معیارهایی صورت پذیرفته اما تنها چیزی که مشخص می باشد این است که افرادی آماتور، مقایسه را بر اساس رتبه الکسا (Alexa) انجام می دهند.

بهروزی گفت: اما وب سایت الکسا Alexa.com یکی از پروژه های وابسته به شرکت بزرگی تحت نام amazon.com می باشد و هدف از این پروژه شناسایی وب سایت ها از نظر تعداد بازدیدکننده جهت انجام خدمات تبلیغات اینترنتی محصولات در وب سایت های بزرگ می باشد که رفته رفته با کامل شدن معیار های محاسباتی و آماری، نهایتا محلی برای رتبه بندی سایت های مختلف به لحاظ میزان مرور صفحات آنها شد.

وی افزود: متاسفانه صاحبان وب سایت ها، برتر بودن سایت خود را منوط به آمار این سرویس می دانند اما حقیقتی که وجود دارد این است که آمار الکسا در رتبه بندی سایت ها هیچ اهمیتی ندارد و کاملا براساس بازدید تقریبا مبتنی بر محاسباتی فرضی و احتمالی است.

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات، با بیان اینکه برای بررسی وب سایت های باشگاه های لیگ برتری بر اساس دو اولویت، ترتیب جدول رده بندی لیگ برتر و یا حروف الفبا قادر بودیم کار را شروع نماییم اما تصمیم گرفتیم ترتیب کار را بر اساس چینش وب سایت سازمان لیگ برتر ادامه دهیم، افزود: معیارهای امتیاز دهی عبارت است از دامنه، محتوا، منحصر به فرد بودن، زمان بندی درج اخبار، پیوند به منابع دیگر، طراحی گرافیکی، چند رسانه‌ای، نحوه ی سازمان‌دهی، هدف و کاربر محور بودن وب سایت.

آنچه که این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات، مطالعه و بدان نائل آمده را در ادامه می خوانید:

باشگاه پدیده خراسان            

 www.padidefc.ir            

 انتخاب نامه دامنه padidefc کوتاه بوده و به راحتی در خاطر می ماند. استفاده از پسوند دامنه کشوری .ir به عنوان دامنه اصلی به خوبی رعایت شده است.

وب سایت باشگاه پدیده از یک سیستم مدیریت محتوای ساده بهره می برد. طراحی و گرافیک این وب سایت آنچنان چنگی به دل نمی زند اما از نظر گسترده گی استفاده از رنگ اختصاصی باشگاه در رنگ بندی خوب عمل کرده است.

این وب سایت در حقیقت فقط یک سایت خبری ساده می تواند باشد چرا که تمام مانور خود را بر روی درج و نمایش خبر گذاشته و از متدهایی که کاربر محور باشد، سودی نبرده است.

پدیده برای وب سایت خود هیچ امکان منحصر به فردی در نظر نگرفته است و بیشتر ماژول های خود مانند جدول لیگ برتر را به واسطه یک سایت دیگر نمایش می دهد. امکانات و خدمات چند رسانه ای در این وب سایت وجود ندارد و نتوانسته است از این تکنیک حداکثر بهره بری را داشته باشد.

از نظر رعایت فاصله زمانی برای درج اخبار منظم نیست و بیشتر در فاصله های دو روز یا بیشتر اخبار وب سایت  خود را بروزرسانی می کند. متاسفانه هیچ لیست پیوندی به منابع دیگر وجود ندارد و ارتباط خود و کاربر را با سایر ارگان ها و سازمان هایی که می تواند در تعامل بوده و با یکدیگر مرتبط باشند، بریده است.

تمامی شواهد این را نشان می دهد که نحوه سازماندهی در این وب سایت به دلیل عدم وجود واحد فناوری اطلاعات شکست خورده است و متاسفانه نمی توان به عنوان یک وب سایت لیگ برتری از آن انتظار داشت. اما به لطف JQuery و WordPress وب سایت مستقل هواداران پدیده خراسان در طراحی خوب عمل کرده اما ما وب سایت اصلی باشگاه را مد نظر داریم که نسبت به چشم انداز آینده کاملا بی هدف می نمایاند.

شاید هدف این باشگاه بقاء در لیگ برتر کشور و چشم انداز آن برای حضور در میادین بین المللی می باشد تا به عنوان پدیده ای ماندگار به رسالت خطیری که شروع نموده انجام وظیفه نماید اما بهتر است در رسیدن به این هدف فناوری اطلاعات را فراموش نکند.   

باشگاه نفت مسجدسلیمان            

 www.naftmis.ir                                            

انتخاب نامه دامنه naftmis امتیازی نمی تواند بگیرد چرا که می توانست در مختصرسازی نام باشگاه بهتر از این عمل نماید هر چند نام دامنه تاثیر زیادی در سئو وب سایت خواهد گذاشت اما تنها مزیت این دامنه کوتاه بودن و به راحتی در خاطر سپردن می باشد. استفاده از پسوند دامنه کشوری ir به عنوان دامنه اصلی به خوبی رعایت شده است اما این باشگاه یک وب سایت خیلی ساده با هزینه کم راه اندازی کرده است.

استفاده از سرور خارج از ایران یکی از بزرگ ترین معایب آن می تواندن باشد. وب سایت باشگاه نفت مسجد سلیمان از یک سیستم مدیریت محتوای قدرتمند به نام "WordPress" بهره می برد. طراحی و گرافیک این وب سایت اصلا جالب نیست و با اینکه از CMS قدرتمندی بهره می برد اما آنها نخواسته اند تا یک قالب در شان باشگاه طراحی یا خریداری نمایند. از نظر گسترده گی استفاده از رنگ اختصاصی باشگاه بهره کامل را نتوانسته ببرد و تنها در پس زمینه وب سایت استفاده شده است.

از نظر محتوا این وب سایت خیلی ضعیف عمل کرده و تمام تلاش خود را در نمایش خبر گذاشته است. از سایر ضعف های این وب سایت می توان به نبود پیوند به منابع دیگر، طراحی گرافیک بسیار ضعیف، عدم داشتن هدف برای راه اندازی وب سایت، عدم رعایت زمان بندی درج اخبار و عدم منحصر بودن آن اشاره نمود.

نحوه ی سازمان دهی محتوا و اولویت بندی اطلاعات به دلیل عدم وجود واحد فناوری اطلاعات کاملا در این باشگاه مشهود است.             

باشگاه استقلال خوزستان            

 www.esteghlalfc-khz.com                    

به خاطر سپردن نامه دامنه esteghlalfc-khz شاید در نگاه اول کمی سخت به نظر برسد اما این باشگاه نیز برای کم کردن هزینه ها وب سایت خود را با حداقل بودجه راه اندازی کرده است.

متاسفانه این باشگاه علاوه بر استفاده از یک دامنه غیر کشوری، هاست و سرور خود را خارج از ایران تهیه کرده است که مشکلاتی بسیار زیادی مانند پینگ بالا و عدم دسترسی به سرور در زمان های مختلف از شبانه روز می باشد. نخستین معیار ارزیابی وب سایت ها دامنه می باشد. دامنه در نگاه اول نشان دهنده هویت یک وب سایت است و پسندیده است یک باشگاه ایرانی که در لیگ برتر حضور دارد از پسوند ملی برای این امر بهره ببرد.

وب سایت باشگاه پدیده از یک سیستم مدیریت محتوای قدیمی و دوست داشتنی به نام جوملا استفاده کرده است. از نظر محتوا هر چند از متن، عکس و ویدئو استفاده شده اما نمی توان گفت تمام معیار های یک وب سایت فوتبال در حد لیگ برتر را رعایت کرده است و بیشتر نیاز مخاطبان از وب سایت محقق نشده و کاربر محور نمی تواند باشد.

در ساختار و طراحی آن موضوع منحصر به فردی وجود ندارد اما در استفاده از پیوندها به منابع دیگر بسیار خوب عمل کرده و مخاطب می تواند با منابعی که در ارتباط با باشگاه وجود دارد ارتباط برقرار نماید.

طراحی و گرافیک این وب سایت بسیار ضعیف است و بیشتر شباهت به وبلاگ های دهه 80 دارد.

گالری تصاویر تمیز و مرتبی دارد و اخبار در زمان بندی مناسبی منتشر می شوند ولی این نمی تواند دلیلی بر سنجش کیفیت از نظر چند رسانه ای باشد.

این باشگاه نیز در نحوه سازمان دهی وب سایت فاقد واحد فناوری اطلاعات است و هدف آنها بیشتر نمایش خبر و اطلاع رسانی از وضعیت تیم می باشد.

باشگاه گسترش فولاد تبریز            

 www.gftclub.ir                            

گسترش فولاد تبریز اولین باشگاهی است که در ایران در زمینه وب سایت تخصصی عمل کرد و عملا به دنبال پروژه های کلیشه ای خبری نبود  و با ایجاد و خلق مدل ذهنی مناسب برای اطلاعات ارائه شده راه حل پیدا کرده و این قدرت را به مخاطب داد تا بداند بعد از هر کلیک انتظار چه چیزی را داشته باشد.

این باشگاه تبریزی برای اولین بار در کنار ورزش، فناوری اطلاعات را در باشگاهداری ورزشی ایران نهادینه ساخت. آنها واحد فناوری اطلاعات خود را ایجاد کردند و نسبت به نوآوری و پرورش ایده های نوین در کنار فوتبال پرداختند این واقعیت در حالی اتفاق افتاد که آنها در لیگ یک حضور داشتند.

گسترش فولاد آخرین پیشرفت‌های حوزه‌های مختلف آی‌تی را که مرتبط با فوتبال و ورزش است برای خود بومی سازی کرد و دقیقا در همین جا بود که ارتباط میان رسانه‌ها و فعالان این بخش که نقش تعیین‌کننده‌ای در شفاف‌سازی اخبار و بازخورد آن در جامعه ایفا می کرد تعامل خوبی میان آنها ایجاد شد. واقعیت اینجاست که با توجه به فعالیت های این باشگاه در حوزه فناوری و بازخوردهای آن در اینترنت باعث جا افتادن ایده سایت های مستقل حرفه ای فوتبال در سایر باشگاه های کشور گردید هر چند قدرت نفوذ آن هنوز در کشور و در بین سایر باشگاه ها پررنگ نیست اما این نگرش باید ایجاد شود که دنیای رسانه، بدون فناوری اطلاعات وجود ندارد و متولیان امر با همکاری مراجع مرتبط با فوتبال همچون فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در این خصوص اصلاحات بنیادی را انجام دهد.

دامنه gftclub ساده و مختصر می باشد و همچنین استفاده از دامنه کشوری به عنوان دامنه اصلی و نیز استفاده از هاست و سرور داخل ایران به خوبی رعایت شده است.

وب سایت گسترش از محتوای غنی برخوردار است و از سیستم چند رسانه ای کامل تری بهره می برد چون برای مخاطب مناسب و جذاب است. محتوا فقط شامل متن نیست بلکه تصویر٬صدا، انیمیشن یا ویدیو و هر چیزی که با مخاطب از طریق وب سایت رابطه برقرار می کند محتوای یک سایت می باشد. در این وب سایت محتوای چه علمی و مفید و چه سرگرم کننده٬ کاربر را مشتاق تر می کند.

منحصر به فرد بودن در این وب سایت به معنای واقعی انجام شده و با کمی تحقیق در پس لینک های این  وب سایت متوجه می شویم که آنها چه سرمایه گذاری کلانی بر روی داده ها انجام داده اند. منحصر به فرد بودن در این وب سایت را می توان در خبر، عکس، ویدئو، جدول ها، سامانه های ارتباطی، منوهای کاربری و ... دید.

وجود داشتن منبع کامل از پیوندها به منابع دیگر که مرتبط با ورزش و فوتبال می باشد، بسیار عالی است. نحوه سازماندهی وب سایت حرفه ای صورت گرفته و این نشان می دهد که هدف آنها به آینده بسیار فراتر از انتظارها می باشد و کاربر محور بودن برای آنها مهم تر است.

طراحی گرافیکی وب سایت این باشگاه مثال زدنی است آنها هر از گاهی به صورت مرتب دست به تغییرات بزرگی می زنند و اگر از افرادی که این وب سایت را دنبال می کنند سوال شود، خواهند گفت تغییرات در این وب سایت زنده هست و همیشه غافلگیر می شوند.

پروژه هایی چون باشگاهداری الکترونیکی، فروشگاه اینترنتی، بلیط اینترنتی و رزرواسیون، پادکست، سیستم آنالیز بازی ها، پخش زنده از جمله اقداماتی است که گفته می شود قرار است با ژرف اندیشی مدیران ارشد این باشگاه عملیاتی شوند. یکی از منحصر به فرد ترین و تازه ترین اقدام وب سایت گسترش فولاد راه اندازی سیستم تیتریاب با عنوان "ورزش لینک" است که تا کنون هیچ باشگاهی آن را عملی نساخته است.         

باشگاه نفت تهران            

 www.naftclub.com                                      

اقدام باشگاه نفت تهران واقعا جای بسی تامل دارد چرا که اصول شرایط اولیه ارزیابی را نقض کرده است. هر چند که انتخاب نام دامنه این باشگاه خوب و مختصر انجام پذیرفته اما از نظر هاستینگ و انتخاب سرور کاملا سر به بیراهه گذاشته است.

از نظر ساختاری و محتوایی وب سایت حرفی برای گفتن ندارد و چارچوب، طراحی و گرافیک آن مانند وبلاگ های دهه 80 است که صرفا جهت نمایش مطلب مورد استفاده قرار می گیرد اما ناگفته نماند ترکیب بندی رنگ آن با توجه به رنگ اصلی و نماد باشگاه خوب است.

ما در این وب سایت هیچ وجه منحصر به فردی ندیدیم و تنها اقدام شاید جالب و قابل ارائه آن بخش بریده جراید می باشد.

نحوه سازماندهی وب سایت و نوآوری در آن مانند اکثر باشگاه ها به علت عدم وجود واحد فناوری اطلاعات مردود شده است و هدف خاصی را دنبال نمی کند.       

باشگاه راه‌آهن تهران           

 www.sorinetsport.ir                                      

معیارهای انتخاب دامنه چه از نظر نام دامنه و چه ازنظر پسوند کشوری در وب‌سایت راه‌آهن به‌خوبی رعایت شده است.

محتوای این وب‌سایت نشان می‌دهد که توانسته در حدی کاربر محور باشد و نیازهای یک وب‌سایت باشگاهی – فوتبالی را تأمین نماید. استفاده از محتوای چندرسانه‌ای زیاد دل‌نشین نیست اما بخش معرفی بازیکنان  و کادر در حد قبولی انجام پذیرفته است. اما ازنظر زمان‌بندی درج اخبار وضعیت مناسبی ندارد و نمی‌توان آخرین خبرهای باشگاه را در این وب منظم و دقیق پیگیری کرد.

طراحی و گرافیک وب‌سایت خیلی ساده انجام‌شده و همچنین نتوانسته از رنگ اصلی و نماد باشگاه در حد مطلوبی استفاده نماید. متأسفانه پیوند به منابع دیگر از سایر مواردی است که رعایت نشده است.

ساختار وب‌سایت نیاز به یک تغییر اساسی دارد تا بتواند در طراحی ماژول‌های وب‌سایت دست و دل‌بازتر عمل نماید.

عملاً در مورد منحصربه‌فرد بودن این وب‌سایت موضوعی دیده نشد اما این‌که توانسته با استفاده از الگوبرداری از وب‌سایت‌های دیگر بخش معرفی بازیکنان و آکادمی کافی و مفیدی داشته باشد جای امیدواری دارد.

چنانچه در نحوه‌ی سازمان‌دهی این وب‌سایت دگرگونی اتفاق بیفتد می‌تواند هدف روشنی داشته باشد اما شواهد امر نشان از این دارد که فعالیت‌های ساختاری و محتوایی این وب‌سایت مدت‌ها دست‌نخورده باقی‌مانده و هیچ اقدامی در کامل سازی آن صورت نپذیرفته است.     

باشگاه صبای قم            

 www.sabayeqom.com            

نشانی و دامنه‌ی وب‌سایت بسیار خوب انتخاب‌شده و با توجه به اینکه از سرور داخل ایران میزبانی می‌شود می‌توان نمره قبولی از این شاخه دریافت نماید اما متأسفانه انتخاب پسوند غیر کشوری "ir" ایراد بزرگی می‌تواند محسوب شود. خیلی از افراد انتخاب دامنه غیر کشوری را مهم‌ترین عامل در بالا رفتن شاخص‌ محبوبیت می‌دانند اما این فرضیه کاملاً اشتباه است.

وب‌سایت صبای قم از مدیرت محتوای سبکی بهره می‌برد و این امر باعث شده تا ساختار آن بیشتر شبیه یک وبلاگ باشد.

محتوای این وب‌سایت هرچند ازنظر طراحی و گرافیک سطح پایین بوده و نتوانسته از نماد و رنگ باشگاه در طراحی استفاده نماید اما در زمان‌بندی درج اخبار فعال است. هرچند از تصاویر و گالری عکس خوبی برخوردار است و شاید این باعث شده است تا 90% حجم این وب‌سایت را تصاویر تشکیل بدهند اما این دلیل نمی‌شود که بخواهیم ازنظر چندرسانه‌ای آن را قبول داشته باشیم.

پیوند به منابع دیگر و عامل منحصربه‌فرد بودن در این وب‌سایت وجود ندارد و آن‌ها هدف خود را تنها برای نمایش اخبار معطوف ساخته‌اند.

نحوه سازمان‌دهی مناسب از دید فناوری اطلاعات به‌مانند بیشتر وب‌سایت‌های سایر باشگاه‌ها ندارد.    

باشگاه پرسپولیس تهران            

 www.fc-perspolis.com           

پرسپولیس اولین باشگاهی بود که در سال گذشته با صرف هزینه بالایی یک وب‌سایت حرفه‌ای راه‌اندازی کرد که شرکت طراح به‌عنوان مجری فناوری اطلاعات به شکل کاملاً تخصصی و حرفه‌ای توانست پرسپولیس را به‌عنوان برترین وب‌سایت باشگاهی ایران نماید. اما امسال زمانی که اسپانسر پرسپولیس فسخ کرد سایت باشگاه از کار افتاد و آن‌ها سعی کردند که یک وب‌سایت دیگری در سریع‌ترین زمان جایگزین نمایند اما هزینه بسیار بالایی برای راه‌اندازی این‌چنین وب‌سایتی نیاز بود.

پرسپولیس دامنه وب‌سایت خود را با پسوند غیر کشوری به‌عنوان دامنه اصلی انتخاب کرده است. در وب‌سایت فعلی این باشگاه ازنظر محتوا و چندرسانه‌ای خوب عمل کرده است اما گرافیک و طراحی و ساختار آن بیش‌ازحد ساده در نظر گرفته‌شده است.

استفاده از رنگ نماد و اصلی باشگاه در وب‌سایت به‌طور گسترده قابل‌مشاهده است اما اکنون این وب‌سایت هیچ طراح یا ایده منحصربه‌فردی ندارد.

بخش پیوند به منابع دیگر را نتوانستیم پیدا کنیم عدم موفقیت در نحوه سازمان‌دهی آن کاملاً مشهود است چرا که اگر بخواهد همچون گذشته عرض‌اندام نماید به مدیریت تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات نیاز دارد.

زمان‌بندی درج اخبار مرتب است و کاربران از این موضوع راضی خواهند بود. متأسفانه اکثر وب‌سایت‌های باشگاهی با دید سایت خبری ادغام‌شده و تقریباً به هر وب‌سایتی که می‌نگریم یک حس یکنواختی در آن موج می‌زند.

یک وب‌سایت باشگاهی تنها خبر نیست که باید داشته باشد بلکه متغیرهای گوناگونی همراه آن است چراکه فضای وب، میلیون‌ها استفاده‌کننده‌ی اطلاعات دارد که بر کیفیت وب‌سایت‌ها تأثیر می‌گذارند و از آن‌ها تأثیر می‌پذیرند. ازاین‌رو کاربر محور بودن وب‌سایت‌ها و به عبارتی UI بودن در کنار خلاقیت و ساختار صحیح و قدرتمند هر چند پیچیده و دشوار است اما نیاز لازم برای داشتن یک وب‌سایت خوب و کامل است.           

باشگاه استقلال تهران            

 www.fcesteghlal.ir           

استقلال تهران برخلاف اینکه یکی از قطب‌های فوتبال کشور محسوب می شود اما ازنظر وب‌سایت خود اصلاً نتوانسته است خودی نشان بدهد.

هرچند سعی شده است در این وب‌سایت تعامل با مخاطب برقرار شود اما یک وب‌سایت حرفه‌ای فوتبال شامل ورودی و خروجی وب‌سایت مانند جست‌وجوها، اتاق‌های گفت‌وگو، تجارت الکترونیک و بازی‌ها، برگه‌ها، جدول‌ها، تصاویر، گرافیک، کلیپ و بازخوردهای آنی هم هست که شامل این تعامل می‌شوند.

انتخاب نام دامنه زیادی گنگ هست مخصوصاً برای مخاطبان سطح غیرحرفه‌ای که اولین بار آن را تجربه می‌کنند تقریباً به خاطر سپاری آن سخت است. انتخاب دامنه کشوری به‌عنوان دامنه اصلی کاملاً رعایت شده و سرور میزبانی آن در داخل ایران است.

جای بخش‌های دینامیکی در این وب‌سایت خالی است و آن‌طور که باید نتوانسته ازنظر طراحی و گرافیک مخصوصاً به‌کارگیری عکس‌ها نهایت استفاده را ببرد.

پیوند به منابع دیگر در آن رعایت نشده است و هیچ نقطه منحصربه‌فردی ندارد. نحوه‌ی سازمان‌دهی این وب‌سایت بسیار مبتدی است و مانند سایر باشگاه‌ها عدم وجود واحد فناوری اطلاعات جهت ایجاد هدف و مدیریت صحیح محتوا علت اصلی آن است.

وجود فضاهای پرت مخصوصاً در بخش تبلیغات ازجمله عواملی است که باعث عدم بازگشت دوباره کاربر به وب‌سایت می‌شوند.            

باشگاه فولاد مبارکه سپاهان            

 www.fooladsepahansport.com            

 این باشگاه نیز متأسفانه نمره منفی خود را در بخش دامنه حفظ کرده است. استفاده از دامنه غیر پسوند کشوری از یکسو و انتخاب نام بسیار طولانی و میزبانی‌هاست آن در خارج از ایران از سوی دیگر باعث تعجب است.

این وب‌سایت از یک مدیرت محتوا به نام دروپال بهره می‌برد و از نظر محتوا و زمان‌بندی درج اخبار هر چند خوب عمل کرده اما متأسفانه در طراحی و گرافیک مبتدی عمل  نموده و اصلاً به کاربر محور بودن وب‌سایت توجه نکرده است.

زمان‌بندی درج اخبار و پیوند به منابع دیگر رعایت شده است.

در اولین ورود و مشاهده وب‌سایت از نظر محتوا این فکر به ذهن مخاطب خطور می‌کند که حتماً با وب‌سایتی حرفه‌ای روبرو هستند اما در اصل هیچ نقطه منحصربه‌فردی ندارد و همسانی عناصر و مؤلفه‌های اصلی وب‌سایت که کاربر محور بودن را نقض کرده است.         

باشگاه ذوب‌آهن اصفهان            

 www.zobahanclub.com            

از نظر فضای میزبانی و دامنه مردود است چون علاوه بر اینکه از پسوند کشوری استفاده نکرده بلکه فضای میزبانی آن خارج از کشور است.

ساختار و محتوایی بسیار شلوغ دارد و بیشتر شبیه وب‌سایت‌های خبری است. شاخص‌هایی مانند زمان‌بندی درج اخبار و اطلاع‌رسانی  وضعیت باشگاه به‌خوبی صورت ‌پذیرفته اما هیچ الگو و عامل منحصربه‌فردی ندارد.

طراحی و گرافیک ضعیف و عدم وجود پیوند به منابع دیگر از سایر مواردی است که رعایت نشده است. وب‌سایت باشگاه‌های دارای تیم های حرفه ای فوتبال باید بتوانند به‌خوبی کاربر محور بوده و تمامی اطلاعات فنی و خبری را باقدرت چندرسانه‌ای بیان کنند. متأسفانه وبلاگ‌ها درگذشته ذهن طراحان را تغییر داده و تا به امروز قالب و تصور یکنواختی در بین اکثر وب‌سایت‌ها مشاهده می‌شود. طراحان وب‌سایت باید پژوهش‌های چشمگیری درزمینهٔ ی استانداردها و شاخص‌های دسترس‌پذیری وب‌سایت‌ها انجام دهند.            

باشگاه پیکان تهران            

 www.ikcosport.com           

استفاده از پسوند دامنه غیر ایرانی و انتخاب نام دامنه سخت و نامرتبط با نام باشگاه اولین قدمی است که این باشگاه باید جهت تغییر آن اقدام نماید.

ساختار وب‌سایت باشگاه پیکان مانند خودروی پیکان قدیمی و پیش‌پا افتاده است و یاد وبلاگ‌های دهه 80 را زنده می‌کند. زمان‌بندی درج اخبار در این وب‌سایت اصلاً رعایت نشده است و خبرها با فاصله زمانی بیش از 7 روز هم دیده می‌شود.

طراحی و گرافیک خوبی ندارد و نمی‌شود انتظار داشت که هدف خاصی را این وب‌سایت برای منحصر به‌ فرد بودن دنبال می‌کند.

البته بهتر بود به‌ جای باشگاه پیکان همان نام باشگاه ایران‌خودرو در نظر گرفته می‌شد. با توجه به قدرت ایران‌خودرو انتظار زیادی از وب‌سایت ورزشی و فوتبال آن می‌رود. گاه پاره‌ای نظر داشتن به فناوری اطلاعات و طراحی و پیاده‌سازی متد روز در حوزه وب از رایج‌ترین و ضروری‌ترین معیارهای یک سازمان معتبر خواهد بود.   

باشگاه سایپا البرز            

 www.saipasport.com           

وب‌سایت سایپا بیشتر شبیه یک سایت خبری است و هیچ امکان و یا خدمت منحصر به‌ فردی ندارد. در این وب‌سایت حتی بخش معرفی بازیکنان نیز وجود ندارد.

از پسوند دامنه غیر کشوری استفاده کرده است و از نظر ساختار، محتوا و طراحی و گرافیک در وضع بسیار نابسامانی است. زمان‌بندی درج خبرها مرتب نیست و گاهی مشاهده می‌شود که دو الی سه روز هیچ مطلبی منتشرنشده است.

هدف این باشگاه احتمالاً تنها خبرنویسی بوده است و در شرایط اجباری تصمیم به راه‌اندازی وب‌سایت گرفته‌اند. این‌ها تنها بخشی از مشکلات این وب‌سایت است اگر دقت نماییم در بحث هدف، کاربر محور بودن، چندرسانه‌ای و منحصربه‌فرد بودن نیز دارای مشکلات جدی است.

متأسفانه از این وب‌سایت نمی‌توان انتظار داشت که آن را به‌عنوان یک تارنمایی که در چارچوب فوتبال فعالیت می‌کند دید و باید در نحوه‌ی سازمان‌دهی آن و مدیریت فناوری تغییراتی انجام دهد.           

باشگاه ملوان بندر انزلی            

 www.fcmalavan48.com           

ازنظر دامنه و فضای میزبانی غیرقابل‌قبول است چراکه علاوه بر پسوند غیر کشوری و انتخاب نام دامنه طولانی از فضای میزبانی استفاده کرده است که خارج از ایران قرار دارد.

بعد از مشاهده وب‌سایت‌های مشابه وبلاگ‌های دهه 80 بالاخره توانستیم یک وب‌سایتی ببینیم که فعال و به‌ مراتب بهتر از سایر باشگاه‌ها باشد.

وب‌سایت ملوان از نظر محتوا غنی است و می‌توان گفت تقریباً کاربر محور است چراکه کاربر و هوادار ملوانی می‌تواند در جریان آخرین اخبار و اطلاعات تیم خود چه ازنظر متن و چه ازنظر چندرسانه‌ای قرار بگیرد.

این وب‌سایت که توسط سیستم مدیریت محتوای قدرتمند "ورد پرس" پشتیبانی می‌شود این‌چنین نشان می‌دهد که گردانندگان آن هدف خاصی را دنبال می‌کنند و آن احترام به هوادار است.

اما این توصیفات نمی‌تواند این را ثابت کند که هیچ نقصی وجود ندارد، بلکه ازنظر پیوستگی معیارهای ارزیابی آن‌گونه که ما انتظار داشتیم، نیست. ملوانی‌ها باید از نظر ساختار نیز تغییرات جدی داشته باشند و عاملی منحصر به‌ فرد بودن نسبت به سایر وب‌سایت‌ها داشته باشند.

متأسفانه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات عدم بهره‌مندی از نظر و یا وجود فردی مسلط در حوزه فناوری اطلاعات در باشگاه‌ها تمامی این مشکلات را دامن می‌زند. طبقه‌بندی معیارهای یک وب‌سایت برای ارزیابی در این تارنما نشان می‌دهد که مؤلفه‌های ساده‌ای چون پیوند به منابع دیگر، چندرسانه‌ای گسترده، طراحی و گرافیک برای ارزیابی کیفی این وب‌سایت هنوز رعایت نشده است.

برای مثال در این وب‌سایت منوی اصلی در صفحات فرعی جوابگو نبوده و مشکل عدم دسترسی سریع به صفحه نخست کاملاً در آن مشهود است.

اما نحوه به‌روزرسانی اطلاعات و استفاده از بعضی الگوها نشان از فعال بودن حس تغییرات در این وب‌سایت را دارد.   

باشگاه فولاد خوزستان            

 www.fooladfc.ir           

باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد خوزستان در چند سال اخیر توانسته چه از نظر کشف و پرورش بازیکنان بومی و مستعد این استان و همچنین سایر استان‌های کشور و کسب عناوین مختلف در رقابت‌های فوتبال داخل کشور در رده‌های سنی مختلف و چه از نظر محتوای غنی و فعال بودن در اطلاع‌رسانی از طریق وب‌سایت و پوشش کامل جدول و مسابقات مخصوصاً تیم‌های پایه اعتبار ویژه‌ای برای خود کسب نماید.

این باشگاه از آن دسته باشگاه هائی است که با هدف مشخص و عشق به کاربران در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری ویژه و مستمری در بخش فناوری اطلاعات انجام داده است.

اما اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوییم از زمانی که این باشگاه قهرمان فصل گذشته لیگ برتر شد شرایط بسیار فرق کرد. آن‌ها در اولین قدم با سفارش کار به یک شرکت خصوصی، انقلابی در وب‌سایت خود ایجاد کردند و با این کار ثابت نمودند که باشگاه در ورزش و فناوری اطلاعات هم‌راستا و به‌روز حرکت می‌نماید.

با توجه به این‌که وب‌سایت فولادی‌ها توسط یک شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات طراحی‌شده است کاملاً می‌توان به رعایت پاره‌ای از شاخص‌های مورد ارزیابی پی برد. شاخص‌های کیفی و ساختاری ارزیابی از ترکیب رایج‌ترین و ضروری‌ترین معیارهای ارزیابی به دست می‌آید.

دامنه از نظر انتخاب نام، مختصر بودن و دامنه اصلی بودن پسوند کشوری خوب انجام‌شده و موقعیت سرور میزبانی آن در داخل کشور است.

محتوای این وب‌سایت از تمام نظر و چندرسانه‌ای بودن رعایت و در حد قبولی است. اخبار در زمان‌بندی مناسبی درج می‌شود و نحوه سازمان‌دهی آن هوشمندانه صورت گرفته است. هرچند عملکرد طراحی ساختاری این وب‌سایت در حد قبولی است اما از نظر طراحی گرافیک باید بسیار روی آن کار شود البته احتمالاً برای جلوگیری از هزینه‌های بالا طراحی در این حد انجام پذیرفته است.

پیوند به منابع دیگر هرچند مختصر اما در پایین صفحه وجود دارد. منحصر به‌ فرد بودن این وب‌سایت شاید در معرفی کامل و نمایش جدول به‌خصوص تیم‌های پایه باشد که از همان گذشته به‌عنوان منبعی برای مخاطبان بوده است.           

باشگاه تراکتورسازی تبریز            

 www.tractor-club.com           

تراکتورسازی؛ یکی از پر هوادارترین باشگاه‌های فوتبال در ایران و آسیا است اما امروزه برای هواداران در ایران جذابیتی فراتر از حد برای خود کسب کرده است. تیمی که شایستگی کسب عنوان قهرمانی این فصل از لیگ فوتبال ایران را به واقع داشت.

باشگاه تراکتورسازی از جمله باشگاه‌هایی بود که از نظر وب‌سایت در سطح مقبولی فعالیت نداشت اما به‌یک‌باره در هفته‌های پایانی فصل 14 لیگ برتر ایران شاهد راه‌اندازی نسخه قابل تحسین و جدید وب‌سایت این باشگاه بودیم.

وب‌سایت جدید باشگاه همه را حیرت‌زده و انگشت‌به‌دهان کرد به طوری که تراکتورسازی در حال حاضر به لطف حامیان و مدیران ارشد خود توانسته است یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای هواداران خود را در این راستا برآورده سازد. تغییر و تحولی که اگر با قهرمانی این تیم همراه می شد تا سال‌ها در خاطره ها باقی می ماند.

باشگاه تراکتورسازی که از نظر سازمان‌دهی و مدیریت در بخش فناوری اطلاعات مانند سایر باشگاه‌ها، امکان انجام اقدام انحصاری و ویژه را تا پیش از این نداشت، توانست با طرح سفارش خواسته‌های خود را به کمک یک شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات انجام دهد.

آنچه ما در این وب‌سایت مشاهده کردیم اهمیتی بود که در ساختار و طراحی آن ازجمله خدمات اطلاعاتی و اعتباری که از مهم‌ترین معیارهای ما جهت ارزیابی وب‌سایت‌ها است، داده‌ شده است.

بااین‌همه، جلب رضایت کاربران و برآوردن خواسته‌های آنان، مهم‌ترین عامل کیفیت در این وب‌سایت به شمار می‌آید و شاخص‌ها و معیارهای ارزیابی و چگونگی تعامل با کاربران همگی در این وب‌سایت مشهود بود.

گرافیک و طراحی وب‌سایت تراکتورسازی از نظر معیارهای ما برای ارزیابی وب‌سایت‌های باشگاهی توانسته رضایتمان را جلب نماید چرا که تمام محتوای آن نیاز کاربران را پوشش می‌دهد.

تراکتورسازی با روی کار آمدن وب‌سایت جدید خود باید کاری انجام دهد که به سرنوشت پرسپولیس دچار نگردد چرا که از مشاهده و آنالیز ساختارهای طراحی این وب‌سایت آنچه عایدمان شد این است که احتمالا هزینه بسیار گزافی باید در مقابل این پروژه بزرگ و به خصوص پشتیبانی آن صرف شده باشد!    

پس از دوازده روز تلاش، پیرامون وب‌سایت‌های باشگاه‌های لیگ برتر ایران برای انتخاب و سنجش بر اساس شاخص‌های مشخص ارزیابی، از ترکیب رایج‌ترین و ضروری‌ترین معیارها و جنبه‌های مختلف از وب‌سایت‌ها امتیازدهی به آن‌ها به اتمام رسید.

به‌ استثناء باشگاه گسترش فولاد که فعالیت‌های وب‌سایت آن زیر نظر واحد فناوری اطلاعات باشگاه به‌صورت تخصصی و کارشناسی انجام می‌گیرد، متاسفانه تا حدی که مطلع هستیم، مابقی باشگاه‌های فوتبال لیگ برتر ایران از وجود چنین واحدی محروم هستند. چه‌بسا که دستگاه های مسوول با همکاری و نظارت سازمان لیگ بخشنامه‌ای برای ایجاد و به‌کارگیری این‌چنین امتیاز مهمی در باشگاه‌ها انجام دهند چرا که نتایج نشان می‌دهد که بین مؤلفه‌های فناوری اطلاعات و مدیریت دانش در فدراسیون‌های ورزشی منتخب، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد [1].

با ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان در این راستا علاوه بر اینکه شاهد قدرت فناوری اطلاعات با ورود به زندگی بشر از نوع تغییر نگرش‌ها خواهیم بود بلکه در عرصه ورزش، بخش‌های متفاوتی را تحت تأثیر قرار خواهد داد که می‌توان در طبقات مختلفی آن را دسته‌بندی کرد. باید بپذیریم که اگر پیش‌از این مادیات و ثروت منبع قدرت محسوب می‌شدند به همان میزان امروزه این اطلاعات است که منبع قدرت ارزیابی و محسوب می‌‌شود.

[1] رابطه فناوری اطلاعات و مدیریت دانش در فدراسیون های ورزشی - مدیریت ورزشی _ تابستان 1392 - 55 - شمارة 17 -ص ص : 73

گفت و گو از: اسدفلاح

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز