در نشست تخصصی بخش کشاورزی تاکید شد

فرهنگ مصرف شیر باید اصلاح شود

۱۳۹۴/۰۳/۲۰ - ۱۶:۰۱:۲۵
کد خبر: ۲۹۱۳۵۵
فرهنگ مصرف شیر باید اصلاح شود
استاندار در نشست تخصصی بخش کشاورزی گفت: ارزیابی 35سال گذشته نشان می دهد پرداخت یارانه حلال مشکلات نیست و باید به دنبال راهکارهای برویم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ مرتضی روزبه استاندار قزوین در نشست تخصصی بخش کشاورزی که با حضور تولید کنندگان شیر و مدیران عامل واحدهای صنایع لبنی برگزار شد  با بیان اینکه پرداخت رایانه راه حل مشکل بخش کشاورزی نیست، گفت: مدیریت یارانه‌ای راحترین راه برای حل مشکلات است و بررسی مشکلات طی 35 سال گذشته نشان از این امر دارد که علی رغم پرداخت یارانه ها هنوز موانع بر سر راه بخش های مختلف وجود دارد و ما  راه درست را انتخاب نکرده ایم.

استاندار تصریح کرد: باید با تدبیر به دنبال راهکارهای جدید و بلندمدت بود و از روزمرگی پرهیز کرد.

روزبه در ادامه از تولیدکنندگان شیر و مدیران واحدهای صنایع لبنی خواست تا با ارائه راهکاری جدید ضمن رونق اقتصادی این بخش به افزایش میزان مصرف توسط خانوارها کمک کنند.

استاندار با اشاره به تغییر الگوهای مصرف در سبد غذایی خانوارها گفت: آمارهایی که در خصوص تولید و مصرف سایر نوشیدنی ها به غیر از شیر ارائه می شود نشان از این واقعیت دارد که  با عنایت به تولید دو برابری نوشیدنی های گازدار و غیر الکلی در مقایسه با تولید شیر و همچنین قیمت بالاتر این محصولات، میزان مصرف آنها بیشتر از شیری است که برای بدن انسان مورد نیاز است.

وی ادامه داد: اینکه گفته می شود علت کاهش مصرف شیر کاهش درآمدهای مردم و مشکل اقتصادی است، با توجه به میزان خرید سایر نوشیدنی ها در سبد غذایی خانوارها، این موضوع نقض خواهد شد.

استاندار با بیان اینکه فرهنگ مصرف در محیط های شهری و روستایی تغییر پیدا کرده است  افزود: حتی در محیط های روستایی که مصرف عمده نوشیدنی شیر و فرآورده های لبنی بود امروز شاهد مصرف نوشابه های گازدار و غیر الکی هستیم که باید بر روی این اصلاح الگوی مصرف کار شود.

روزبه تاکید کرد: ارائه راهکارهای نو در تولید و همچنین ایده‌های نو در تغییر ذائقه مصرف کنندگان راه نجات رکود در بازار تولید و مصرف فرآورده‌های لبنی است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در استان قزوین 23 واحد تولید محصولات لبنی وجود دارد با طرح این سوال که این واحدها چه سهمی در بازارهای کشورهای همسایه دارند افزود: باید با همفکری هم راه‌ کارهای ورود به بازارهای خارجی وتوسعه صادرات را فراهم کنیم.

استاندار تصریح کرد: اگر زیر ساخت‌ها فراهم شود با برگزاری جلسات همفکری مطمئناً کارهای بزرگی را می‌توانیم انجام دهیم.

روزبه با اشاره به اینکه امروز محصولاتی از ایران در کشور عراق وجود دارد و توانسته بازار عراق را به دست آورد گفت: برخی از این محصولات برای ورود به بازار عراق مسافت زیادی را طی می کنند و این در حالی است که قزوین به این بازار نزدیک تر است اما نتوانستیم از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی دفتر بازرگانی در کربلا راه برای ورود به بازار عراق و صادرات محصولات قزوین هموار شده است گفت: با توجه به بستر و زمینه مناسبی که فراهم شده است باید با جدیت از سوی تولیدکنندگان از این ظرفیت استفاده و قدم‌های اساسی برداشت.

استاندار تاکید کرد: تولید کنندگان استان باید کیفیت محصولات را طوری بالا ببرند که در کشورهای مورد هدف توان رقابت را داشته باشند و باید در این زمینه با قوت وارد شد.

روزبه تصریح کرد: توسعه صادرات، افزایش کیفیت محصولات، تنوع در تولید و استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه از جمله اقدامات اساسی است که می تواند به رونق این بخش کمک کند.

استاندار در ادامه یکی از مشکلات بزرگ این بخش را عدم نشست‌های هم اندیشی واحدهای تولیدی عنوان و پیشنهاد کرد:سازمان صنعت، معدن و تجارت این جلسات را با حضور مدیران عامل واحد های تولیدی فعال و غیر فعال برگزار کند و ضمن احصاء مشکلات و موانع موجود راه کارهای خروج از این وضعیت را شناسایی و به عنوان یک اتاق فکر تولید ایده کند.

در ادامه این نشست تولید کنندگان شیر و فراورده های لبنی عدم تخصیص سرمایه در گردش، طولانی بودن و قوانین سخت گیرانه چرخه دریافت تسهیلات، قیمت بالای تمام شده تولید شیر، عدم اعتماد مصرف کنندگان به محصولات لبنی واخدهای تولیدی، عدم قبول توجیه اقتصادی طرح‌های نسبی توسط بانک ها، حذف یارانه شیر، عدم فرهنگ‌سازی مصرف شیر، تبلیغات نادرست در خصوص استفاده از روغن پالپ در صنایع لبنی، هزینه بالای تولید در صنایع لبنی، تغییر مکرر مدیریت ها و عدم مدیریت مناسب را از جمله مشکلات موجود در صنایع لبنی و شیر عنوان کردند.

 متوسط تولید شیر در کشور 110 هزار تن در سال است که این میزان در استان قزوین 489 هزار تن در سال 93  و 4 برابر نیاز جمعیتی استان بوده است.

هدف استان در برنامه ششم افزایش حجم تولید شیر استان از 489 هزار تن در سال به 800 هزار تن است.

در سال گذشته و سه ماه اول سال دولت 51 میلیارد ریال به 15 واحد تولیدی صنایع لبنی و 110 میلیارد ریال نیز به دامداران استان جهت ما به اتفاوت قیمت تضمینی و قیمت بازار یارانه پرداخت کرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز