رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین:

استان قزوین در تولید کشمش رتبه اول کشور را کسب کرده است

۱۳۹۴/۰۳/۲۱ - ۱۳:۴۲:۰۶
کد خبر: ۲۹۱۴۸۲
استان قزوین در تولید کشمش رتبه  اول کشور را کسب کرده است
نیازعلی ابراهیمی پاک در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: استان قزوین در تولید کشمش رتبه اول و در تولید انگور رتبه سوم سطح کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ نیازعلی ابراهیمی پاک، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، به مناسبت فرارسیدن هفته جهادکشاورزی در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح برنامه های این سازمان پرداخت.

وی خاطر نشان کرد: قزوین ظرفیت بالقوه‌ای در بخش کشاورزی دارد. میزان آب مصرفی در کشاورزی 2.3 تا 2.4 میلیارد مترمکعب است که 90درصد نیاز آبی را فراهم می‌کند و فقط 10درصد کشاورزی با کم آبی روبه‌رو است و اگر در بخش کشاورزی سالانه 10 تا 15 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنیم با مشکل کم آبی در این حوزه روبرو نخواهیم شد.

وی افزود: سالانه 290تاسیصد هزار تن تولید انگور استان است که متوسط تولید نسبت به هر هکتار کمتر از ده تن است و با اقداماتی که در دستور کار قرار گرفته،‌ امیدواریم به رقم 25 تن در هرهکتار افزایش یابد که جهش خوبی در بحث اقتصادی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: از دیگر دغدغه های این سازمان بحث زیتون و توزیع باغات در اراضی شیبدار است.حدود 8هزار 800هکتار باغات زیتون در سطح استان داریم وبا سهمیه آبی که از حوزه شاهرود گرفته شده است  این اراضی می تواند  5 هزار هکتار دیگر افزایش یاید.

ابراهیمی پاک یکی از مشکلات استان در حوزه زیتون را عملکرد بر واحد سطح دانست و خاطر نشان کرد: عملکرد بر واحد سطح در سطح در باغات زیتون استان یک نیم تن در واحد هکتار می باشد که با متوسط عملکرد جهانی فاصله زیادی دارد به همین جهت باید اقدامات اساسی در زمینه جوان سازی باغات با رویکرد سیستم آبیاری تحت فشار داشته باشیم .

وی گفت: یکی از پتانسیل های استان تولید در بخش فرآورده های لبنی و شیر است. مجوزهایی که صادر شده است روزانه یک هزار 500تن تولید شیرداریم و با اقداماتی که طرح سازمان جهادکشاورزی است،‌به 3 هزار تن افزایش می یاید. استان قزوین رتبه سوم تولید شیر در سطح کشور را داراست و با افزایش توان تولید امیدواریم به رتبه اول برسیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گفت: متوسط مصرف شیر در ایران حدود 110لیتر اما در بسیاری از کشور ها این رغم بالغ بر 150لیتر است. هر نفر باید روزانه نیم لیتر شیر در روز مصرف کند تا کشور ما در مصرف شیر به استانداردهای جهانی نزدیک تر شود و این امر می تواند به سلامت جامعه کند.

وی خاطر نشان کرد: روزانه ۱۲۰تن گوشت سفید مرغ و سالانه حدود ۵۰ هزار تن مرغ در استان تولید می شود که باید در برنامه این سازمان به ۸۰ هزار تن برسد. سالیانه 66 هزار تن تولید تخم مرغ در سطح استان داریم که یک سوم این تولید نیاز استان را تامین می کند و مابقی به استان های دیگر صادر می شود که با ظرفیت های ایجادشده به 60 هزار تن قابل افزایش است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین تاکید کرد: همزمان با هفته جهاد کشاورزی که از ۲۱ تا ۲۷ خرداد ماه تعیین شده است تعداد ۵۰ طرح مهم در حوزه های مختلف کشاورزی در استان به بهره برداری می رسد. این طرح ها شامل ۲۵ طرح در حوزه آب و خاک، ۱۵ طرح در بخش دام وطیور، هفت طرح باغبانی، دو طرح صنایع تبدیلی و یک طرح شیلات است که برای اجرای آنها بالغ بر ۷۴ میلیارد و ۲۳۹ میلیون تومان هزینه شده است.

وی ادامه داد: با افتتاح طرح های یاد شده ضمن برخورداری ۶۶۱ خانوار از خدمات ایجاد شده برای ۴۳۵ نفر شغل پایدار ایجاد می شود.

IMG_1765

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز