نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

نباید در اجرای امر به معروف سلیقه ای عمل شود

۱۳۹۴/۰۳/۳۱ - ۱۳:۵۲:۲۴
کد خبر: ۲۹۳۹۵۳
نباید در اجرای امر به معروف سلیقه ای عمل شود
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گفت: روش های اجرای امر به معروف باید مورد پسند اسلام باشدو نباید در اجرای امر به معروف سلیقه ای عمل شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛‌ حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قزوین گفت: مسئولان باید در خصوص نحوه اجرای امر به معروف و نهی از منکر به جمع بندی برسند و راهکار عملی باید مورد پسند قوانین اسلام باشد و نباید بر اساس سلایق مسئولان عمل شود .اگر داگر سلیقه ای برخورد کند، امر به معروف و نهی از منکر به افراط و تفریط کشیده می شود.

وی در این خصوص ادامه داد: پاسخ ها در مورد معنای امر به معروف و نهی از منکر متفاوت است، عده ای امر به معروف را گفتن مسائل اخلاقی با جدیت و شدت می دانند و عده ای دیگر صحبت و ارشاد، با رویکرد نرمش و تعاملی را بیان می کنند.

امام جمعه قزوین بیان کرد:برای جلوگیری از خطا و اشتباه در جامعه یک شیوه در غرب وجود دارد که با استفاده از تکنولوژی مردم را کنترل می کنند و اگر تکیه ما بر این روش باشد کنترل جامعه پادگانی خواهد شد و نگاه اسلام و دین بر خلاف این شیوه است.

وی ادامه داد: آنچه که اسلام برای ما تدارک دیده و با کرامت انسانی هم همخوانی دارد این است که؛ همه افراد جامعه نسبت به هم چشم ناظر و دلسوز باشند.

این مقام مسئول تأکید کرد: باید جایگاه هندسی و مهندسی شده هر موضوعی از موضوعات دینی را پیدا کنیم و آن را در نقشه دین مشخص نماییم.

وی گفت: خداوند متعال انسان ها را به گونه ای آفریده است که نباید به حیطه اختیارشان آسیب وارد شود و باید راحت و آزاد باشند اما در عین حال اصول اخلاقی و انسانی را نیز باید رعایت کنند و این اصل مهمی است که در اسلام وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی خاطر نشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر انزجار قلبی نسبت به منکر است؛ یعنی آدمی سلامت نفسی داشته باشد که وقتی منکر را دید بی تفاوت به آن نباشد؛ مرحله بعدی تذکر لسانی اقدامات عملیاتی است و گاهی مسئولان با انجام وظایف اصلی خود می توانند از بدی های جامعه جلوگیری کنند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: خداوند متعال در سوره آل عمران روش مهندسی شده امر به معروف را نشان می دهد. در آیه 101 نحوه انزجار قلبی از منکر، آیه 103 نحوه ورود به جمع و جامعه و در آیه 102 راهکارهایی ارائه شده که اگر اجرایی شود می توان براحتی وارد اجتماع شد.

وی تصریح کرد: معنای تقوا ترس و پرهیز نیست. اگر انسان خود را در جایگاه مشخص شده خدایی قرار داد و در مسیر اعتقادات اصیل و واقعی اسلام قرار گرفت به معنای حقیقی تقوا رسیده است؛اگر انسان خود را در ریشه ها که همان عهد الهی، عهد عبادی و عهد اخلاقی است، حفظ کند در مسیر تقوا قرار می­گیرد.

امام جمعه قزوین با اشاره به اینکه بسیاری از بدی ها به دلیل نادیده گرفته شدن عهد الهی، عهد عبادی و عهد اخلاقی صورت می گیرد، بیان کرد: تقوا ملتزم بودن به عبادت و ربوبیت خداوند است و همه خوبی ها و بدی ها از سوی خداوند متعال به انسان الهام می شود.

وی تأکید کرد: ندانستن و نتوانستن موجبات انحراف و بدبختی را برای انسان به همراه می آورد. انسان با بهره گیری از تقوا به دانایی و توانایی دست پیدا می کند و از انحراف و بدبختی دور می ماند.

وی گفت: مردم در جامعه ایمانی نباید کارشان به جایی برسد که مانند جوامع منافق زندگی کنند و کاری به یکدیگر نداشته باشند؛ افرادی که در یک جامعه ایمانی زندگی می کنند نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت می کنند و اگر احساس کنند فردی از جامعه آنها به انحراف و بیراهه می رود به وی ایراد می گیرند و اینها همه از سر دلسوزی است.

امام جمعه قزوین اظهار داشت: مؤمنان هر کدام نسبت به دیگری احساس ولایت دارند هم ولایت دهی و هم ولایت پذیری و ولایت خداوند در رأس همه ولایت ها قرار دارد؛ولایت پیغمبر(ص) و ائمه اطهار(سلام الله علیها) ولایت غیر خدا نیست و تجلی ولایت الهی است؛ ولایت فقیه هم در امتداد ولایت پیغمبر(ص)، ائمه اطهار (سلام الله علیها) قرار دارد که ولایت خداوند در رأس آن  قرار دارد.

وی در پایان تصریح کرد: ما در امتداد به ولایت توحیدی خدا منتهی می شویم و در قاعده این موضوع در بین توده های مختلف مردم هر کسی نسبت به دیگری ولایت دارد و این  مقوله جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در هندسه دینی است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز