استاندار مازندران در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر، عنوان کرد:

روزانه ۱۰ کیلوگرم مواد مخدر در مازندران کشف می شود

۱۳۹۴/۰۴/۰۳ - ۱۸:۱۴:۰۳
کد خبر: ۲۹۴۸۵۳
روزانه ۱۰ کیلوگرم مواد مخدر در مازندران کشف می شود
استاندار مازندران در یک نشست خبری از کشف روزانه 10 کیلوگرم مواد مخدر در این استان خبر داد.

ربیع فلاح جلودار، استاندار مازندران، در نشست خبری که به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی، 72 تن از یاران با وفایش و هفته قوه قضائیه، بیان داشت: مواد مخدر امروز از بحران های جدی در سطح دنیا و بزرگترین شوک برای هزاره سوم است.

به گزارش خبرگزاری برنا از ساری؛ وی با اشاره به این که بر اساس آمار سازمان ملل، 250 میلیون نفر در سراسر دنیا حداقل یک بار مواد مصرف نموده و یا معتادند، عنوان کرد: 10 میلیون نفر در ارتباط با سوداگری این ماده فعالیت دارند و سود خالص این تجارت خانمانسوز سالانه بین 500 تا 600 میلیارد دلار است.

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، ایران اسلامی را از کشورهای پیشتاز مبارزه با مواد مخدر دانست که 3 هزار و 775 شهید گلگون کفن را در این مسیر تقدیم نموده، گفت: متاسفانه مواد مخدر امروز منشاء بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی کشور ماست و در ارتباط با این بلای خانمانسوز 270 هزار نفر در زندان به سر می برند.

استاندار مازندران کشفیات مواد مخدر کشور در سال گذشته را 550 تن اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: حدود یک میلیون و 325 هزار نفر در کشور معتاد به انواع مواد مخدر هستند که حدود 55 درصد از این تعداد متاهل می باشند.

فلاح آمار معتادان به ثبت رسیده در مازندران را 38 هزار نفر عنوان کرد و یادآور شد: در سال 93 حدود 3 هزار و 770 کیلوگرم و در 3 ماهه اول 94، 781 کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف شده و کشفیات سال 93 نسبت به سال 92، 62 درصد افزایش داشته است.

وی دستگیری های مرتبط با مواد مخدر در سال 93 در مازندران را 14 هزار و 884 نفر عنوان کرد و افزود: در سال 93، تعداد 8 نفر از معتادان به دلیل سوء مصرف مواد مخدر فوت کرده اند.

مقام عالی دولت در استان، مبارزه همه جانبه با مواد مخدر را نیازمند عزم همگانی و تلاش توام دولت، مردم و نهادهای فرهنگی دانست و اظهار کرد: پیشگیری از مصرف مواد مخدر باید در راس برنامه ها قرار گیرد و تلاش شود تا با برگزاری کارگاه های آموزشی و استفاده از ظرفیت نهادهای تعلیمی و تربیتی، زمینه تحقق این مهم را در جامعه فراهم کرد.

استاندار اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر را از رویکردهای اصلی مقابله با این پدیده دانست و یادآور شد: متاسفانه 80 درصد از معتادان ترک کرده دوباره به اعتیاد روی می آورند و دولت تلاش دارد تا با اجتماعی نمودن مبارزه، زمینه های برون رفت از این معضل و مقدمات بازگشت فرد معتاد به جامعه و پذیرش اجتماعی وی را بوجود آورد.

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، با بیان این که 42/8 درصد زندانیان استان، مرتبط با جرایم مواد مخدر هستند، افزود: هم اکنون 513 مرکز درمان و کاهش آسیب در سطح استان با پذیرش 37 هزار و 800 نفر فعالیت می نمایند.

فلاح با اشاره به این که به طور متوسط در هر روز 10 کیلوگرم مواد مخدر در استان کشف شده است و در هر روز 40 نفر به اتهام جرائم مواد مخدر در استان دستگیر شده اند، ابراز کردد: در سال 93، 14 هزار و 883 نفر در ارتباط با این جرائم در استان دستگیر شده اند که نسبت به سال 92، 50 درصد رشد داشته است.

وی یادآور شد: انعقاد تفاهم نامه با 11 دستگاه اجرایی برای برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه مبارزه با اعتیاد از جمله اقدامات فرهنگی شورا بوده است.

استاندار مازندران همچنین به پخش 2 هزار دقیقه برنامه در خصوص پیشگیری از اعتیاد در 4 ماهه نخست سال 94 از صدا و سیمای شبکه تبرستان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: برگزاری 13 جلسه  شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان طی سال 93 و 210 جلسه این شورا در شهرستان ها از جمله اقدامات بوده است.

وی افزود: کمیته فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد نیز 36 مصوبه داشته که 30 مصوبه اجرا شده و 6 مصوبه دیگر در حال اجراست.

 رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، با بیان این که مازندران در حوزه مبارزه با مواد مخدر در گروه الف کشور قرار دارد، بیان داشت: باید به سمت کاربردی کردن شیوه های اجتماعی مبارزه حرکت کنیم و در این مسیر رسانه ها به ویژه رسانه ملی می بایست با بسیج جامعه و تهییج فضای عمومی برای شرکت در این مبارزه بیش از پیش ما را یاری کنند.

در این نشست علیرضا یونسی رستمی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار و جانشین رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و علیرضا مرادی، دبیر این شورا به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز