سرپرست هیأت کاوش میرک:

مردم محلی بهترین محافظان منطقه پارینه سنگی میرک سمنان هستند

۱۳۹۴/۰۴/۱۶ - ۱۲:۳۹:۲۵
کد خبر: ۲۹۷۸۹۲
مردم محلی بهترین محافظان منطقه پارینه سنگی میرک سمنان هستند
سرپرست هیأت کاوش در محوطه میرک در نشست مشترک تبادل نظر بین هیات باستان شناسی محوطه میرک و مردم روستای دلازیان، گفت: مردم محلی بهترین محافظان و میراث‌بانان محوطه باستانی میرک هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا از  سمنان، این نشست در محل مسجد روستای دلازیان و با هدف ارائه گزارش پژوهشی توسط هیات باستان شناسی و تبادل نظر با مردم محلی در رابطه با چگونگی کاوش در محوطه میرک و حفظ و حراست از این منطقه باستانی برگزار شد.

دکتر «حامد وحدتی نسب» با ارائه اطلاعاتی در رابطه باقدمت دلازیان و فعالیت‌های باستان شناسی انجام شده در این منطقه گفت: این منطقه به لحاظ زمین‌شناسی دارای اهمیت فراوان است و مردم محلی می‌توانند در این زمینه به بازدیدکنندگان اطلاعات لازم را ارائه کنند.

وی با تاکید بر اینکه مردم دلازیان می‌توانند نقش مهمی در حفاظت و نگهداری از این منطقه داشته باشند، گفت: محوطه مورد بررسی فاقد سکه و سفال و فاقد گنج است.

این نشست که با استقبال چشمگیر مردم روستای دلازیان برگزار شد، با ارائه نظرات و تبادل اطلاعات مردم محلی با هیات باستان شناسی ادامه یافت.

وجود چشمه در محوطه میرک یکی از اطلاعات ارزشمندی بود که توسط مردم محلی به هیات باستان شناسی ارائه شد.

مرحله جدید کاوش در محوطه پارینه سنگی میرک سمنان با حضور باستان شناسان ایرانی و فرانسوی در حال انجام است.هدف از انجام این مرحله از کاوش، بازسازی اقلیمی، رسوب شناسی، تدوین نحوه شکل گیری محوطه و ارائه گاه نگاری قطعی با همکاری متخصصین مرکز ملی علوم کشور فرانسه است.

کار گمانه زنی در محوطه میرک برای مشخص شدن زوایای تاریک این بخش از جغرافیای ایران در ادوار پارینه سنگی انجام می‌شود.محوطه میرک دلازیان بیشتر منتسب به ادوار پارینه سنگی جدید و فراپارینه سنگی است.

روستای دلازیان در ۸ کیلومتری جنوب سمنان واقع شده است، معدن گوگرد و محوطه باستانی میرک در اطراف این روستای تاریخی واقع شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز