مسکن مهر؛ هیاهو برای هیچ

۱۳۹۴/۰۴/۲۹ - ۰۸:۴۵:۱۵
کد خبر: ۳۰۰۷۸۲
مسکن مهر؛ هیاهو برای هیچ
یادمان باشد فقط ارزان بودن، فاکتور کافی و جامع برای تامین هر نیازی نیست.

به گزارش خبرگزاری برنا،ایلام، از جمله اقدامات شتاب زده و عجولانه  دولت قبل ؛ طرح مسکن مهر بود. طرحی خام و بی برنامه که حاصل تفکر خلق الساعه  حلقه مشاورانی بود که امروز یکی پس از دیگری به دلایل مختلف راهی زندان می شوند.طرحی که اکثر کارشناسان حوزه مسکن، مهندسین، معماران  ساختمان و جامعه شناسان  توصیه اکید به عدم اجرای آن داشتند و آنرا "گامی به پیش دو گام به پس"  یا  "هیاهو برای هیچ" "دانستند.ولی از آنجایی که رییس دولت نهم و دهم کوچکترین اعتنایی به کار کارشناسی نداشت؛ از لج کارشناسان  و مهندسان اقدام به اجرای آن نمود و هر چه کارشناسان هشدار دادند ؛ آب در هاون کوبیدنی بیش نبود.!

وقتی به بودجه نجومی مسکن مهر نگاه می کنیم ؛ در عمل می بینیم که این طرح هر ساله نزدیک به صدرصد بودجه عمرانی کشور را می بلعید و هزاران میلیارد تومان از درآمد کشور را به خود اختصاص می داد و طرح های عمرانی دیگر را به تعطیلی می کشاند.شاید این طرح ؛ باز کردن پنحره ای بود برای اختلاس و فساد مالی عده ای دیگر که تاکنون پنهان مانده و روزی مثل دملی چرکین سر باز کند و مانند پرونده های دیگر عده ای از دولتمردان را رسوا کند.

وقتی کارشناسان حوزه ی مسکن این طرح را از نظر قاعده " هزینه- فایده"  بررسی می کنند ؛در مقابل ضرر و زیانی که به اقتصاد  و فرهنگ کشور وارد نموده است ؛ هیچ توجیه منطقی برای انجام این طرح وجود نداشت و مقرون به صرفه نبود.و اگر فقط خانه دار شدن عده ای را بعنوان فایده آن در نظر بگیریم ؛در مقابل ضرر و زیان های آن ؛هیچ عقل سلیمی نظر مساعدی بر اجرای طرح ندارد و این پروژه به غیر از اسم پوشالی ؛هیچ توجیهی ندارد. در زیر به چند مورد از هزاران مشکلات و مسایل  مسکن مهر اشاره می نماییم ؛ باشد که درسی باشد برای خیلی ها که روزگاری دولت نهم و دهم را دولت پاک  و پاک دستان نام نهادند:

* فراهم نبودن زیر ساخت لازم برای طرح مسکن مهر در محل ساخت ؛مانند  مدارس.فضای سبز.سالن ورزشی.ساختمان های ادارات.بازار و ...

* رعایت نشدن اصول مهندسی و ساختمانی و نظارت  ضعیف و حتی عدم نظارت به علت گستردگی  ساخت و ساز همزمان و شلوغی پروژه ها..

*استفاده از مصالح ساختمانی غیر مرغوب و غیر استاندارد در همه مراحل .به نحوی که بسیاری از ساختمان ها در سال اول  دچار آسیب جدی شده اند و قابلیت استفاده یا تعمیر را ندارند.

* عدم توجه به فرهنگ ایرانی و ارزشهای خاص محلی و منطقه ای  در ساخت و ساز که سبب  افزایش تعارض بین ساکنان و بسیاری مشکلات اجتماعی شده است و این شهرک ها را به مکان هایی دچار تضاد فرهنگی تبدیل کرده است.

 *  ازدحام شدید جمعیت در مساکن مهر ؛با توجه به رشد عمودی شهرک ها و ساکن شدن جمعیت زیادی در فضایی کم که سبب ترافیک سنگین در خیابان های منتهی و ناهنجاری های خاص اجتماعی- رفتاری دیگری شده است.

* تجمع اقشاری خاص در مساکن مهر  که  صرفا بخاطر خانه دار شدن در آن مکان جمع شده اند و هیچ سنخیت دیگری  باهم ندارند و این امر سبب از هم بیگانگی و ناسازگاری فرهنگی شده است.

* فرار ساکنان مسکن مهر از خانه های ساخته شده به دلیل عدم وجود استانداردهای کافی و رجعت به اجاره نشینی دوباره.

* ضررده بودن واحدهای ساخته شده به نحوی که هیچکدام از آنها قیمتی برابر با هزینه ی انجام شده و یا سود ندارند و صاحبان آنها فقط میخواهند از شرشان راحت شوند.  

* خالی بودن بسیاری از واحدهای هر بلوک  به علت عدم استقبال و تبدیل شدن شان به مکان هایی رعب آور  و ترسناک برای ساکنین.به نحوی که مثلا در یک بلوک 40واحدی فقط 12 یا 13خانواده سکونت دارند.یا در شهر پرند که مسکن های مهر ساخته شده ظرفیت حدود یک میلیون سکنه دارند اما در حال حاضر حدود صد هزار نفردر آنها زندگی میکنند و بقیه خالی می باشند.

* عدم دسترسی به بازار مناسب و فروشگاههای معتبر و دوری از محل های خرید و غیره...

دولت نهم و دهم میتوانست با استفاده از نظر کارشناسان و مهندسان ؛مسکن های مهر را با برنامه ای مناسب و در محل مستعد و یا بافت  فرسوده شهرها ؛ یا در دل شهرها بسازد به نحوی که این همه هزینه و ناهنجاری اجتماعی به دنبال نداشته باشد  و به سرپناهی مفید ومناسب  برای اقشار مختلف تبدیل شوند

اکنون دولت تدبیر و امید نه می تواند مسکن های مهر را با توجه به هزینه های انجام شده؛ تعطیل کند و نه می تواند آنها را  با توجه به بودجه ای که لازم دارند ؛تکمیل کند.باید کارشناسان راه حل هایی مفید و مقرون به صرفه  ارایه دهند ؛ شاید اندکی از مشکلات آنها کاسته شود.یادمان باشد فقط ارزان بودن فاکتور کافی و جامع برای تامین هر نیازی نیست بلکه در بسیاری از موارد کیفیت اصل اساسی و زیربنایی محسوب میشود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز