شرکت پالایش نفت بندرعباس ۱۸ ساله شد

۱۳۹۴/۰۵/۰۶ - ۰۹:۲۲:۳۰
کد خبر: ۳۰۳۰۹۲
شرکت پالایش نفت بندرعباس ۱۸ ساله شد
شرکت پالایش نفت بندرعباس که به عنوان سومین پالایشگاه کشور پس از پالایشگاههای آبادان و اصفهان به لحاظ ظرفیت شناخته می شود در هجدهمین سال فعالیت توانایی تامین 18 درصد فرآورده های نفتی مورد نیاز کشور را دارد.

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان،این پالایشگاه یکی از 9 شرکـت پالایشی کشور است که در زمینی به وسعت تقریبی 700 هکتار در کرانه شمالی آب های خلیج فارس و مجاورت شهر بندرعباس احداث شده و در مرداد سال 1376 به بهره برداری رسید.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس در مراسم سالروز افتتاح و بهره برداری رسمی از پالایشگاه بندرعباس در جمع مدیران و کارکنان گفت: هدف اصلی این شرکت تولید فرآورده های نفتی و انرژی مورد نیاز کشور با تلاش و همدلی کارکنان است و با وجود مشکلاتی همچون تحریم و تامین قطعات توانسته ایم با نهادینه کردن تفکر جهادی و کار با بهره وری بالا در بین کارکنان در مسیر پیشرفت حرکت کنیم.

مهندس هاشم نامور افزود: تلاش شده است با برنامه ریزی و اجرای طرح های توسعه و بهبود، فرآورده های با ارزش افزوده بیشتر تولید شود و فرآورده های با ارزش افزوده کمتر، ضایعات و مصرف انرژی کاهش یابد.

وی با بیان اینکه خودباوری و اعتماد به نفس از ویژگیهای کارکنان پالایشگاه بندرعباس است تاکید کرد: کارکنان پالایشگاه با یک فرهنگ و تفکر بسیجی بصورت شبانه روزی مشغول تولید فرآورده های نفتی و انرژی مورد نیاز کشور، به منظور حرکت چرخ های اقتصادی و ایجاد رفاه برای هموطنان هستند.

شرکت پالایش نفت بندرعباس که در سال 1376 بـه منظـور تـأمین بخشـی از فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور و امکان صدور فرآورده‌های مازاد با ظرفیت پالایش 232 هزار بشکه در روز راه اندازی شد، با تـلاش و کوشش نیروهای متعهد و متخصص داخلی ظرفیت اسمی تولید خود را در مرداد ماه سال 1387 به 320 هزار بشکه در روز افزایش داد و در نهایت در سال 1391 توانست با اجرای موفقیت آمیز طرح مبتکرانه بدون انجام هزینه و سرمایه گذاری با 30 هزار بشکه افزایش در میعانات گازی تزریقی به واحدهای تقطیر و غلظت شکن، ظرفیت خود را به 350 هزار بشکه در روز برساند و با همین ظرفیت تولید مشغول به فعالیت باشد.

در طراحی این پالایشگاه که با پیشرفته‌ترین فن‌آوری‌های روز جهان ساخته شده، رعایت اصول ایمنی، پیشگیری از آلودگی محیط زیست، تقلیل اتلاف انرژی و انعطاف‌پذیری عملیـاتی و تولید، مهمترین اصولی است که مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

هم اکنـون خـوراک ایـن پـالایشـگاه روزانه شامل 20 هزار بشکه نفت خام سبک جزیره هنگام و 300 هزار بشکه نفت خام سنگین ذخیره شده در مخازن جزیره خارک و 30 هزار بشکه میعانات گازی استحصالی از منابع گازی سرخون و عسلویه است که در نهایت محصولاتی همچون گاز مـایع، بنزین، سـوخت جت (ATK)، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره و محصولات ویژه ای مانند وکیوم باتوم، گوگرد، لوبکات سنگین، آیزوریسایکل، حلال 402، نفتای سنگین تولید می شود.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت بندرعباس مهمترین مزیتهای پالایشگاه بندرعباس را استفـاده از آب دریـا در حجـم زیـاد برای خنک کردن و تهیه آب شیرین، استفـاده از اسـکله نفـتی به منظور دریـافت و پالایش نفت خام سنگین و فوق سنگین، توانایی تـولیـد و امـکان صـادرات و واردات فرآورده‌های نفتی، کنترل کامل میزان آلاینده‌های آب، هوا و خاک در حد استانداردهای ملی و بین المللی، بهینه سازی مصرف انرژی، کاهش چشمگیر ضایعات و حداکثر بازیافت حرارتی در راستای کاهش مصرف سوخت، دارا بودن بزرگترین واحد هیدروکراکر کشور از نظر ظرفیت، بزرگترین واحد تولید بنزین با روش احیاء مداوم کاتالیست ، بزرگترین واحد کاهش گرانروی در کشور از نظر ظرفیت و توانایی تبدیل بیشترین درصد خوراک به بنزین موتور عنوان کرد.

براساس نتایج رتبه بندی 100 شرکت برتر ایران در سال 1393، شرکت پالایش نفت بندرعباس به عنوان "شرکت پیشرو" رتبه اول بین 500 شرکت بزرگ کشور و رتبه اول در گروه فرآورده های نفتی را بدست آورد.

مهندس نامور در راین رابطه گفت: حضور در این رتبه بندی باعث افزایش شفافیت وضعیت اقتصادی شرکت در مقایسه با دیگر شرکت ها و افزایش آگاهی سهامداران شرکت گردیده و در فرآیند توسعه شرکت تاثیرگذار بوده است.

وی تاکید کرد: بررسی نتایج رتبه بندی سال 1393 نشان می دهد که در مقایسه با سال قبل دو رتبه صعود در جایگاه شرکت بوجود آمده است که مهم ترین دلیل آن افزایش حجم تولیدات و بتبع آن افزایش حجم فروش و سهم بازار و در نتیجه بهبود وضعیت شاخص های مالی است.

در چند سال گذشته الگوی تولید و مصرف محصولات نفتی کشور از محصولات میان تقطیر به بنزین با ارزش افزوده بیشتر تغییر کرده است. در راستای پاسخ به این نیاز روز افزون و نیز ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی بر اساس الزامات زیست محیطی و استانداردهای بین المللی طرح های افزایش ظرفیت نیز در پالایشگاه نفت بندرعباس به اجرا در آمد که مهمترین آن طرح افـزایش ظـرفیت و بهبـود کیفیت فـرآورده‌هـای پالایشگاه بندرعباس است که با هدف تکمیل واحدهای پـالایشگاه بنـدرعباس و در راستای خـودکفـایی کشـور در تولید بنزین و ارتقاء کیفیت محصولات در زمینی به مساحت 345 هزار متر مربع در حال احداث است.

با بهره برداری از این طرح تولید بنزین سوپر به میزان 3 میلیون لیتر در روز، تصفیه نفت گاز تولید شده به میزان 8 میلیون لیتر در روز ، تولید 250 تن گوگرد دانه‌ای در روز، تولید 33 هزار و 600 لیتر گاز مایع در روز، تولید 151 تن گاز غنی از هیدروژن در روز و بهبود کیفیت فرآورده‌ها مطابق با آخرین استاندارهای اروپا (EURO 5) محقق می شود.

حفظ و استمرار تولید فرآورده های نفتی، دستیابی به بازار های جهانی با توجه به موقعیت ویژه پالایشگاه، بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش مصرف سوخت و ضایعات، رعایت قوانین، مقررات و الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست و رعایت استاندارد های فنی محصولات و تجهیزات و اجرای طرحهای بهبود فرآیند و بهینه سازی ظرفیت و در نتیجه ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی، افزایش تولید فرآورده های نفتی با ارزش افزوده بیشتر ،کاهش تولید فرآورده های نفتی با ارزش افزوده کمتر و صیانت از محیط زیست از راهبردهای مهم شرکت پالایش نفت بندرعباس است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز