لزوم توجه به طرح توسعه شهری در لرستان

۱۳۹۴/۰۵/۰۶ - ۱۶:۵۵:۳۶
کد خبر: ۳۰۳۲۹۱
لزوم توجه به طرح توسعه شهری در لرستان
با توجه به نیازهای اساسی و ضروری در زمینه نوسازی عملکردی و فعالیتی شهر با قدمت و کهن خرم آباد یک طرف و مسائل و مشکلات توسعه کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و کیفی در نهایت ارتقا کیفیت زندگی شهری برای شهروندان خرم آباد است.

 به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان ،طرح های توسعه شهری چارچوبی برای متمایز و مشخص شدن مسیر توسعه و در نهایت اقدامات لازم برای توسعه، نحوه توسعه، اولویت های توسعه و در نهایت اقدامات لازم برای توسعه زیستگاه های شهری و توسعه های آتی است.

IMG06481164

طرح های توسعه شهری انواع مختلف و متفاوتی دارند که در این محال به دلیل اهمیت فوق العاده تطبیق شرایط شهر اهرم با مختصات زمانی و نیاز به شناخت بیشتر مدیران شهری از آن به طح توسعه و عمران، حوزه نفوذ و تفصیلی (جامع) شهر خرم آباد می پردازیم.

اصولا روند شناسایی و تعیین اهداف هر مطالعه و پژوهشی براساس دو محور اصلی پاسخ گویی به نیازهای انسانی در عرصه مورد نظر و حل یا کاهش مسائل و مشکلات استوار است.

با توجه به نیازهای اساسی و ضروری در زمینه نوسازی عملکردی و فعالیتی شهر با قدمت و کهن خرم آباد یک طرف و مسائل و مشکلات توسعه کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و کیفی آن از سوی دیگر، محتوا و هدف اصلی این تحقیق، شناخت و طبقه بندی معیارها و تدوین راهبردها و سیاست هایی به منظور مدیریت راهبردی توسعه شهر خرم آباد با تاکید بر مدیران محلی شهر و در نهایت ارتقا کیفیت زندگی شهری برای شهروندان خرم آباد است.

بشر امروزه بیش از همیشه به خدمات با کیفیت بالا نیاز داشته است و کیفیت محیط شهری بستگی زیادی به کیفیت زیرساخت ها و مدیریت مناسب دارد.

به طور کلی اعتقاد به بهبود محیط یکی از سرچشمه های ایده برنامه ریزی شهری و شاید مهمترین ایدئولوژی ثابت و استوار آن باشد.

 در این راستا اهداف اصلی برنامه ریزی شهری را که همانا آسایش، سلامتی و زیبایی است می توان یادآوری کرد که در تطبیق شهر خرم آباد با این اهداف و مقولات نیز نمی توان توفیق چندانی حاصل یافت.

رشد و تحول سریع شهرها در قرن اخیر و به خصوص در چند دهه اخیر (در مورد ایران به ویژه از اواخر دهه 40 و یا با دوره اصلاحات ارضی) باعث رواج طرح های شهری برای موزون ساختن توسعه های شهری شد و کشورهای صنعتی و پیشرفته به عنوان اولین کشورها اقدام به طرح ریزی برای شهرهای خود نمودند.

یکی از انتقادات اساسی به برنامه ریزی سنتی در قالب طرح های جامع و تفصیلی، تاکید بیش از حد آنها بر اهداف کالبدی-کارکردی و نبود توجه کافی به اهداف و ارزش های اجتماعی-اقتصادی در فرآیند برنامه ریزی توسعه شهری و صرف توجه آن به اهداف کالبدی و کارکردی؛ علت اصلی مطرح شدن مفهوم کیفیت زندگی شهری در عرصه برنامه ریزی شهری بوده است.

با توجه به اطلاعات بسیار اندک در خصوص زمان تهیه اولین طرح جامع شهر باستانی خرم آباد که برخی ها آن را به اواخر دهه دوم 40 شمسی نسبت می دهند، متاسفانه مستندات این طرح قابل دسترسی نبوده و اطلاعات آن قابل تحلیل نیست. تهیه دومین طرح جامع شهر خرم آباد را نیز می توان در اوایل دهه 70 شمسی و تصویب آن را در سال 1373 دانست.

نظر به اینکه در این دهه در خصوص شهرهایی به مانند خرم آباد که از جریانات شهرسازی معاصر زیاد بهره مند نشده در و در حقیقت نتوانسته بودند بهره برداری لازم را نموده و خود را با این جریانات همزمان کنند که تاثیرات متفاوتی برجای گذاشته است و این امر ناشی از نبود استفاده از کارشناسان مربوطه و نیز متخصص مسائل شهری بوده است، بنابراین توجه به این کمبودها از ضروریات اساسی برای توسعه های آتی شهر است.

طرح جامع یک طرح کلی است که به آرایش فضایی استفاده های مختلف در شهر اقدام می کند برنامه ریزی شهری با آینده نگری خاصی که بایستی در جهت توسعه آینده شهر داشته باشد، با بهره گیری از آمار و اطلاعات و یا در دست داشتن نبض های اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی شهر به تجزیه و تحلیل پرداخته و با بهره گیری از امکانات و به حداقل رساندن یا کاهش محدودیت ها و با ارئه طرح جامع گویا و دقیق در بر داشتن کلیه امکانات رفاهی به یک طرح جامع می رسد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز