آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

حادثه منا بر اثر سو مدیریت سعودی بود/آل سعود با حادثه منا برخورد مناسبی نکرد

۱۳۹۴/۰۷/۰۵ - ۱۲:۰۱:۵۸
کد خبر: ۳۲۳۴۷۲
یکی از مراجع عظام تقلید قم ضمن انتقاد از رفتار آل سعود در خصوص حادثه منا گفت: آل خلیفه به آل سعود در خصوص برگزاری موفق حج تبریک گفته است که این سرچشمه از نادانی آنها دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی امروز  در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم به موضوع حادثه منا اشاره کرد و گفت: این حادثه قطعا در اثر سو مدیریت در سعودی به وجود آمده که در این موضوع جای تردیدی نیست.

وی گفت: باید برنامه ریزی دقیق برای مدیریت این تعداد حجاج انجام شود و اگر برنامه ریزی انجام می شد شاهد چنین حادثه ای نبودیم.

این مرجع تقلید افزود: این حادثه جزو حوادث کم نظیر در مکه است و عربستان بعد از وقوع این حادثه هچ برخورد مناسبی نداشت.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: عربستان می توانست با خانواده های قربانیان ابراز همدردی کرده و یا مسببان این حادثه را مجازات کند اما این کار ساده را نیز انجام نداده است.

وی گفت: عربستان قضا و قدر را سرپوشی بر بی تدبیری خود عنوان کرده در صورتی که اگر برنامه ریزی داشت قطعا شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم.

این مرجع تقلید با اشاره به صحبت های مفتی عربستان گفت: این فرد اعلام کرده که بسیاری از افراد آرزو دارند که در منا کشته شوند و به این وسیله به درجات بالا رسیده اند! این سخنان جای تعجب دارد که بی برنامه گی را گردن مسائل دیگر می اندازند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: آل سعود می توانست با برخورد و اقدام به جا و مناسب آبی بر آتش این حوادث بریزد و به صورت بی نظم عمل کرده و حال هم این حوادث را گردن بی نظمی حاجیان انداخته است.

وی گفت: برخورد بعد از حادثه آل سعود با ماجرای منا کمتر از این حادثه نیست و از سوی دیگر آل خلیفه نیز به آل سعود در خصوص اجرای موفق حج تبریک گفته اند که این سرچشمه از نادانی آنها می گیرد.

این مرجع تقلید گفت: سعودی ها باید برخورد عاقلانه ای داشته باشند تا جهان اسلام با کمک هم به همکاری آنها برای برگزاری حج برآید.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی بیان داشت: متاسفانه حادثه منا موجب شد تا به قداست حج ضربه وارد شود که برای رفع این موضوع زمان بسیاری نیاز است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز