یادداشت محسن جلال پور رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و کرمان:

بازگشت ایران به رتبه اول تولید پسته دنیا

۱۳۹۴/۰۷/۱۲ - ۰۸:۲۷:۴۳
کد خبر: ۳۲۵۷۴۲
بازگشت ایران به رتبه اول تولید پسته دنیا
محسن جلال پور رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و کرمان در یادداشتی به تحلیل شرایط بازار پسته دنیا پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ روزهای برداشت پسته درحال اتمام است. امسال محصول پسته ایران ازامریکا بیشتر بود. از سال ٢٠١١میلادی که امریکا در تولید از ما پیشی گرفته بود، امسال اولین سالی‌ست که محصول ما ازامریکایی ها بیشتر شد و بنابراین در تولید پسته اولین دنیا شدیم.

پیش بینی‌ها حاکی از محصول ٢٤٠هزار تنی امریکا بود، اکنون که عمده پسته شان برداشت شده شواهد حاکی از محصولی حول وحوش ١٤٠تا١٥٠هزارتن است. کارشناسان علت این تحلیل قابل تامل را کمبود سرما در فصل پاییز و زمستان گذشته اعلام کرده‌اند. طبق نظریه انان، درخت پسته به حداقل ٦٠٠ ساعت سرمای بین یک تا ٩درجه در این دو فصل نیاز دارد در حالیکه سال گذشته این میزان سرما درکالیفرنیا رخ نداده است. به هرحال محصول امسال ما که بین ٢٠٠ تا٢٢٠هزارتن تخمین زده می‌شود رتبه اول تولیدپسته دنیاست.

اما ضمن خوشحالی تولیدکنندگان از برداشت نسبتا خوب محصول، بازار کساد خرید و فروش آن نگرانی هایی در بین صاحبان این صنعت به وجود آورده است. به عنوان یک فعال باسابقه در صنعت پسته معتقدم چنین کسادی در اول فصل برداشت تقریبابی سابقه است. هر چند رکود سنگین حاکم بر بازار در این کسادی نقش دارد اما بنظرم بی اطمینانی صادرکنندگان نسبت به آینده قیمت ارز، هم چنین کمبود نقدینگی و ضرر و زیان یکی دوسال گذشته صادرکنندگان از جمله دلایل بی انگیزگی حضور انان در این بازار است.

مسلما تورم دو سه سال گذشته هرچند بسیار کاهش یافته اما به همان میزان اعلامی روی همه تولیدات از جمله پسته اثر داشته و قیمت تولید را بالاتر برده است و از طرفی افت قیمت ارز از ابتدای تحویل گیری دولت یازدهم تا به امروز باعث شده نه تنها ضرر و زیانی به صادرکنندگان وارد آمده بلکه قدرت رقابت رابرای تولید محصولات صادراتی کم کرده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز