جنت رودبار رامسر پایلوت بوم گردی کشور شد

۱۳۹۴/۰۷/۱۲ - ۱۰:۰۶:۴۸
کد خبر: ۳۲۵۹۲۱
جنت رودبار رامسر پایلوت بوم گردی کشور شد
مدیر کل دفتر همکاری ها و توافق های ملی گردشگری کشور گفت: روستای جنت رودبار شهرستان رامسر در استان مازندران به عنوان نخستین روستا و پایلوت بوم گردی کشور انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری برنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران محمدعلی فیاضی در نشست بررسی اجرای هرچه بهتر این طرح در روستای جنت رودبار افزود: طرح بوم گردی موجب توانمند سازی جوامع محلی، رونق اقتصادی و بهره مندی عموم مردم از این طرح می شود.

وی بیان داشت: چنین طرح هایی موجب تقویت گردشگری روستایی است و در احیای آئین ها بومی، آداب و سنن نیز موثر است.

وی ادامه داد: براساس ابلاغیه برنامه ششم توسط مقام معظم رهبری، گردشگری باید 5 برابر شود و این سازمان نیز عزم خود را برای این مهم جزم نموده است.

فیاضی بیان داشت: بوم گردی از سال 1995 میلادی وارد ادبیات گردشگری جهان شد و مولفه های چون حفظ معماری سنتی، صیانت از طبیعت، کمک به اقتصاد روستایی بدنبال دارد.

مدیرکل دفتر همکاری ها و توافق های ملی گردشگری کشور تاکید کرد: باید در زمینه طرح بوم گردی جنت رودبار علاوه بر شهرستان تمامی استان و دستگاه های ذیربط پای کار بیایند و ضمن اینکه آیین نامه جامع نیز با حفظ بافت روستا تدوین شود.

وی افزود: در کشور 500 روستا تعیین شده تا با اعتبارات سازمان و دولت زیرساخت های گردشگری در آنها فراهم شود و برای مازندران نیز سهم بسیار خوبی تعیین شده است.

فیاضی گفت: توسعه بوم گردی را باید جدی گرفت چون مکمل کشاورزی ،دامپروری بوده و مهاجرت نیز کمتر می شود.

براساس تفاهم نامه با وزارت ارتباطلات از مجموع 9700 دفتر آی سی تی (ict) در هر استان باید 5 دفتر به عنوان دفاتر اطلا ع رسانی گردشگری تبدیل می شوند.

اشتغال، رونق اقتصادی وحفظ محیط زیست ره آورد بوم گردی

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران به اهمیت بوم گردی در استان اشاره کرد و گفت: زمینه ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی مردم بومی منطقه از مزیت های این طرح است.

دلاور بزرگ نیا حفظ محیط زیست را از رویکرد توسعه بوم گردی برشمرد و گفت: بوم گردی توسعه پایدار مناطق روستایی را رقم می زند و از نظر اقتصادی یک کسب و کار خانوادگی در روستا ایجاد می شود.

محسنی کاهش مهاجرت ، توسعه پایدار روستا، حفظ محیط زیست، ایجاد درآمد خانوار روستایی، معرفی آداب و رسوم و آیین ها و غذاهای محلی و صنایع دستی را از جمله مزایای رشته گردشگری بوم گردی برشمرد.

وی گفت: یکی از مهمترین شاخص های گردشگری که این مبحث را به صنعتی پاک در دنیا مشهور کرده است اقتصادی کردن این صنعت با حفظ محیط زیست و پایداری منطقه از لحاظ شاخص های زیست محیطی است که در گردشگری به شیوه طبیعت گردی و اقامت گردشگران در اقامتگاه های بومی با بیشترین نزدیکی به سبک سنتی مصداق پیدا می کند

وی از صدور چندین اقامتگاه بوم گردی در آینده نزدیک خبر داد و گفت:استان مازندران به دلیل تنوع اقلیمی ظرفیت ایجاد اقامتگاه های مختلف بوم گردی را دارد و مناطق مختلفی را می توان شناسایی و معرفی کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز