استاندار اردبیل:

نتایج تمامی عزل و نصب ها را می پذیرم/ مردم باید در اداره مسایل فرهنگی ورود کنند

۱۳۹۴/۰۸/۳۰ - ۰۷:۵۴:۱۹
کد خبر: ۳۴۱۵۹۱
نتایج تمامی عزل و نصب ها را می پذیرم/ مردم باید در اداره مسایل فرهنگی ورود کنند
استاندار اردبیل گفت: گرچه همسویی با دولت در اولویت است؛ اما پیش از عزل و نصب ها عملکرد مدیران ارزیابی شده و پیش از هر گونه تصمیمی با نمایندگان استان در مجلس تعامل داشته و مشورت گرفتیم اما تصمیم نهایی را اینجانب گرفتم و مسوولیت نتیجه خوب و بد آن را می پذیرم.

به گزارش خبرنگار برنا در اردبیل، مجید خدابخش در دیدار با سرآمدان و نخبگان استان اردبیل با تاکید بر اینکه، نگاه دولت تدبیر و امید در حوزه فعالیت های سیاسی و عزل و نصب ها تخریبی نیست، اظهار کرد: برای تحقق توسعه سیاسی در راستای راهبردهای دولت یازدهم اجازه تخریب و بحث های حاشیه ای داده نمی شود؛ چرا که فرصتی برای خدمت به وجود آمده که باید از آن به خوبی بهره برداری کنیم.

او اضافه کرد: دولت جدید روی کار آمده و در عرف و قانون نیز این تغییر پذیرفته شده؛ رییس جمهوری برای اجرای سیاست های جدید خود تیمی تشکیل داده و این به معنای نفی کامل عملکرد گذشته نیست و در استان ها هم چنین شرایطی حاکم است.

خدابخش تشریح کرد:

وی افزود: در زمینه فعالیت های سیاسی به این اصل معتقدیم که هر کسی فکری دارد و از این رو نیز به فرد خاصی رای می دهد؛ اما دولت باید زمینه فعالیت احزاب قانونی و تشکل های غیردولتی را فراهم کرده و تامین امنیت را تضمین کند.

استاندار اردبیل عنوان کرد: فعالیت رسانه ها و همچنین انتقاد از عملکرد دولت نیز باید آزاد باشد زیرا این امری مبارک است اما همه باید تلاش کنیم نگاهی خیرخواهانه داشته باشیم و در این صورت نقدها نیز سازنده خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ارزیابی مسایل فرهنگی دشوار است، گفت: گرچه تغییرات فرهنگی جامعه امر ملموسی نیست اما در نهایت مردم باید در اداره مسایل فرهنگی ورود کنند و نگرش خود را در این زمینه تغییر دهیم.

استاندار اردبیل با اشاره به موضوع اقتصاد و با بیان اینکه بنابر تاکید مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی، باید زمینه های حضور مردم را در اداره حوزه اقتصاد فراهم کنیم ، گفت : تمام تلاش مسوولان دولت تدبیر و امید طی 2 سال گذشته در این راستا بوده است.

او اضافه کرد: وظیفه دولت تامین امنیت فکری، فیزیکی، روانی و حمایت از سرمایه گذاران است تا خود مردم با اطمینان خاطر همچون دوران انقلاب و دفاع مقدس امور را پیش ببرند؛ چرا که این امر گامی اساسی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی بوده و امید می رود با اجرایی شدن برنامه ها طی چند سال آینده، فاصله استان اردبیل با سایر مناطق در مسیر توسعه تا حدودی کاهش یابد.

خدابخش با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در شرایط بسیار سخت اقتصادی زمام امور را برعهده گرفت ، بیان کرد:  با توجه به این شرایط تنها امید توسعه استان جلب سرمایه های بخش غیردولتی بود که برای تحقق این امر باید چارچوبی تعریف می شد و از این رو چهار پروژه مطالعه و تعریف شد تا تحولی در سیمای استان اردبیل ایجاد کنیم و فعالیت هایی که طی 2 سال گذشته صورت گرفته نباید به نام یک نفر تمام شود چرا که همه مدیران، فرمانداران، بخشداران و کارشناسان همکاری و پیگیری کردند.

استاندار اردبیل گفت: در جریان سفر رییس جمهوری به استان مصوب شد 82 هزار هکتار از زمین های دیم شمال استان با اختصاص یک میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی در قالب طرح مهار آبهای مرزی، به آبی تبدیل شوند؛ در این راستا اجرای پروژه بزرگ پایاب سد خداآفرین، احمدبیگلو و عمارت آغاز شده که پیش تر به دلیل نبود اعتبارات راکد بودند.

وی اضافه کرد: برای سال جاری چهار هزار و 500 میلیارد ریال مصوب شده بود که امور آب پروژه های خود را با یک هزار و 450 میلیارد ریال آغاز کرده و جهاد کشاورزی نیز با دو هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار از روز پنج شنبه عملیات اجرایی پروژه مربوط به خود را در بیله سوار کلید زد.

خدابخش عنوان کرد: چنین نیست که حق آبه استان را با اجرای این طرح ها گرفته و همچنان روند گذشته را پی بگیریم بلکه به دنبال کشت محصولاتی با ارزش افزوده بالا هستیم و در این راستا یک هزار هکتار در آن منطقه برای ایجاد شهرک کشت گلخانه ای تعریف کردیم.

وی ادامه داد: توجه به توسعه کشاورزی صادرات محور و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی است که به عبارتی در ردیف فعالیت های دانش بنیان قرار می گیرد و ایجاد منطقه آزاد تجاری در شمال استان در این راستا صورت گرفت.

استاندار اردبیل بیان کرد: تولیدات کنونی در این چارچوب تعریف نمی شود بلکه باید در کنار ظرفیت هایی که ایجاد می شود، بازارهای هدف و استانداردها را بشناسیم و تولید خود را براساس نیاز بازار تعریف کنیم.

وی در ادامه به منطقه ویژه اقتصادی نمین اشاره کرد و گفت: این طرح در سال 1389 تصویب اما به علت نبود اعتبار 500 میلیارد ریالی مورد نیاز برای آماده سازی، راکد مانده بود که در نهایت پس از تلاش های فراوان سرمایه گذار غیردولتی پیدا شد و 2 هزار هکتار زمین در کنار فرودگاه اردبیل برای این پروژه اختصاص یافت.

خدابخش همچنین تشریح کرد: در جریان سفر رییس جمهوری طرح الحاق شمال استان به منطقه آزاد ارس مورد موافقت قرار گرفت که البته با الحاق چند نقطه مخالفت هایی شد؛ در نهایت نیز ایجاد منطقه آزاد تجاری مستقل در استان اردبیل به تایید دولت رسید.

او اضافه کرد: منطقه آزاد برای طرح در مجلس با دشواری هایی روبرو شد که در نهایت با رفع موانع مورد موافقت کمیسیون اقتصادی قرار گرفت و امید می رود پیش از پایان فعالیت این دوره مجلس، به تصویب نهایی برسد.

استاندار اردبیل با اشاره به ظرفیت های معدنی این خطه نیز عنوان کرد: سه پهنه مهم معدنی در استان وجود داشت که با جلب سرمایه گذاران غیردولتی در نهایت مطالعاتی صورت گرفت و به نقاط امیدبخش دست یافتند که امید می رود تا سال آینده سرمایه گذاری گسترده ای برای استخراج و فرآوری صورت بگیرد.

وی در ادامه به جمعیت دانش آموختگان دانشگاهی جویای کار استان اردبیل اشاره کرد و گفت: پارک علم و فناوری که از مزیت های منطقه آزاد برخوردار است در این استان وجود نداشت که در نهایت پس از پیگیری ها به تصویب دولت رسید و 10 هکتار زمین در اردبیل به آن اختصاص یافت؛ تلاش داریم در بودجه سال آینده ردیفی برای این پارک اختصاص یافته و عملیات اجرایی آغاز شود.

خدابخش افزود: در شرایطی که دولت اجازه سرمایه گذاری و استخدام ندارد، پارک علم و فناوری بهترین فرصت برای ایجاد اشتغال است به خصوص برای جوانانی که سرمایه ندارند اما دارای فکر هستند و برای اجرایی کردن ایده ها دولت همچنان از آنها حمایت می کنند و در این راستا صندوق نوآوری و شکوفایی با 30 هزار میلیارد ریال اعتبار برای این مهم راه اندازی شده است.

او عنوان کرد: در کشور یک هزار و 600 شرکت دانش بنیان وجود دارد در حالی که در استان اردبیل تنها هفت شرکت ثبت شدند و احداث پارک علم و فناوری علاوه بر ایجاد اشتغال فرصت مناسبی برای افزایش تولیدانی با ارزش افزوده بالا در این استان فراهم می کند.

استاندار اردبیل ادامه داد: بسیاری از طرح های اقتصادی بخش خصوصی نیز به دلایل مختلفی راکد بودند که برای راه اندازی دوباره آنها از حضور شرکت های غیردولتی و تسهیل امور در دستگاه های اجرایی بهره گرفته شد و از این رو 12 پروژه مانند پل معلق مشگین شهر و شهر آفتاب نیز تکمیل شدند و این روند همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: بخشی از کمبود اعتبارات برای اجرای پروژه ها نیز از طریق بی. او. تی(BOT) تامین شد که از جمله می توان به اجرای تصفیه خانه سد بفراجرد خلخال به ارزش 400 میلیارد ریال اشاره کرد که برای اجرای آن سال گذشته 120 میلیارد ریال هزینه شد.

خدابخش گفت: همچنین با این روش نیروگاه 5.4 مگاواتی در انگوت شهرستان گرمی با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال احداث است که مجموع این فعالیت ها آغازی برای جلب سرمایه گذاران داخلی و خارجی به استان می باشد.

او در ادامه تصریح کرد: تحریم ها هنوز برداشته نشده؛ گرچه اروپا و ایالات متحده لغو تحریم ها را ابلاغ کردند اما تحقق آن منوط به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی است و از این رو نباید با ارایه اطلاعات غلط به مردم، در جامعه انتطاراتی بیجا ایجاد کنیم.

استاندار اردبیل عنوان کرد: امید می رود در دوران پسا تحریم با توجه به گام هایی که طی 2 سال گذشته برداشته شده، جلب سرمایه گذاران داخلی و خارجی انجام و در نتیجه توسعه استان محقق شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز