شهردار خرم‌آباد:

زمین‌های شهرداری خرم‌آباد برای پرداخت طلب پیمانکاران به فروش برسد

۱۳۹۴/۰۹/۲۴ - ۰۷:۴۴:۰۶
کد خبر: ۳۴۹۴۰۹
زمین‌های شهرداری خرم‌آباد برای پرداخت طلب پیمانکاران به فروش برسد
شهردار خرم‌آباد گفت: شورای شهر خرم‌آباد مصوب کند زمین‌های شهرداری را برای پرداخت طلب پیمانکاران به فروش برسانیم، چراکه در قانون هم فروش این زمین‌ها فقط برای فعالیت‌های عمرانی است

َبه گزارش خبرگزاری برنا از لرستان ، وضعیت مطالبات پیمانکاران شهرداری خرم‌آباد با حضور شهردار، رئیس و اعضای شورای شهر و جمعی از پیمانکاران در سالن جلسات شورای اسلامی شهر خرم‌آباد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه که با توجه به مراجعات متفرقه و مکرر پیمانکاران جهت بررسی مطالبات پیمانکاران عمرانی، فضای سبز و خدمات شهری شهرداری برگزار شده بود حسن آذری رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد، اظهار داشت: چند ماه است که پیمانکاران جهت وصول مطالبات خود به شورای اسلامی شهر خرم‌آباد مراجعه می‌کنند درحالی‌که مقداری از طلب آنها به شیوه‌ای پرداخت‌شده‌ اما به گفته پیمانکاران خیلی از این افراد اموال شخصی خود را فروخته‌اند تا طلب افراد زیردست خود را پرداخت کنند.

وی بابیان اینکه مدیریت هزینه‌ها در شهرداری باید انجام شود، افزود: طلبکاران در سه دسته عمرانی، فضای سبز و خدمت شهری برای شهرداری فعالیت کرده‌اند وعده‌ای نیز با بحث تعریض زمین‌هایی که توسط شهرداری خریداری‌شده‌اند مشکل‌دارند.

رستم طولابی، پیمانکار عمرانی شهرداری خرم‌آباد با بیان اینکه با عدم پرداخت شهرداری کمبودهای زیادی داشتیم، عنوان کرد: ساخت پارک، دیوار ساحلی، غسالخانه و زیرگذر جزء عملکرد شهرداری بوده اما پرداخت آن منجر به فروش اموال شخصی پیمانکار شده است بنابراین اگر قرارداد ما از مدت‌زمان ذکرشده بیشترباشد منجر به ارزش‌افزوده، شکایت کارگر و خیلی مشکلات دیگر می‌شود.

وی بیان کرد: چرا یک پیمانکار باید یک پروژه در مدت سه ماه تکمیل کند اما تا 30 ماه پرداخت از سوی شهرداری نداشته باشد بنابراین درخواست می‌کنیم که بودجه عمرانی برای بودجه جاری استفاده نشود.

پیمانکار عمرانی شهرداری خرم‌آباد تصریح کرد: چرا بودجه عمرانی را با بودجه جاری یکی می‌شود و زمانی که حقوق کارکنان عقب می‌افتد از بودجه عمرانی کسر و بدهی نوسازی از بودجه عمرانی پرداخت می‌شود که در این راستا هفته گذشته 400 میلیون تومان لیست گرفتند تا به ما پرداخت کنند اما روز بعد پول را به خدمات موتوری دادند.

طولابی با تأکید بر این‌که اگر اعتبار کافی ندارید قرارداد نبندید، گفت: با نبستن قرارداد نهایت مشکل این است که یک پارک ساخته نمی‌شود یا دیواره ساحلی درست نمی‌شود آیا درخواست زیادی است که به‌ عنوان یک صنف به دنبال حق خود هستیم.

رضا حاصلی عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد بابیان اینکه ماباید به خواسته‌های مردم توجه کنیم، اظهار داشت: آنچه در جامعه ما وجود دارد، نبود روحیه مطالبه‌گری است.

وی افزود: مطالبه‌گری و نقادی به حق از شاخصه‌های توسعه و یک فرایند خوب و مثبت است و نیز هر جایی که یک سیستم و مکانیزم صحیح برای مطالبه گری نباشد به طور یقین منجر به ناهنجاری می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد عنوان کرد: هرگاه در کارها دستگاههای دولتی به شخصه وارد عمل شده‌اند عملکرد خوبی نداشته است از این رو 90 درصد از مشکلات شهر را بخش خصوصی درکنار سیستم مدیریتی شهرداری انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: ما حتی راضی نبودیم فردی غیر بومی اینجا کار کند چراکه یکی از معضلات استان در شهرستان فقر و بیکاری است.

حاصلی گفت: پاسخگو بودن وظیفه ما است و شهردار یک شخصیت حقوقی است ومسئولیت‌ها و قراردادها شخصی نیست بلکه هرکس در سمت شهردار باید پاسخگو باشد.

وی تصریح کرد: در حوزه شهرداری بخش صف و ستاد است که بخش صف شهرداری تبدیل به بخش خصوصی شده و عملا در صف شهرداری نیروهای پیمانکار و بخش خصوصی و مردم را داریم.

وی بابیان اینکه ما اولویت بندی نداریم، خاطر‌نشان کرد: بهترین مدیریت آن است که رعایت همه چیز را باهم بکند و اولویت بندی مناسبی نیست که در مناطقی که عوارض کمی پرداخت می‌کنند بهترین امکانات را بگذاریم چراکه این خود به نوعی بی عدالتی است، هر چند حق همه مردم است اما عدالت نسبی و بینابین باید رعایت شود.

پرداخت مطالبات پیمانکاران شهرداری در اولویت کار باشد

حاصلی بابیان اینکه برای رهایی از این مشکل و ایجاد انگیزه پیشنهاد می‌شود مطالبات پیمانکاران عمرانی، فضای سبز و خدمات مقدم بر همه باشد، افزود: به عینه می بینیم که حقوق شهرداری مرکزی به روز است، حقوق مناطق با دو ماه تاخیر و حقوق بخش خصوصی حدود شش ماه به تاخیر می‌افتد‌، این پروسه از دید ما غلط تعریف شده است.

جافر وفایی، عضو دیگر شورای شهر خرم‌آباد نیز در این جلسه بابیان اینکه شهرداری مشکل مالی دارد و قابل انکار نیست، اظهار داشت: کسی از ما قبول نمی‌کند که کمبودها را گردن مردم بیندازیم، نبود توان مالی و امکانات مالی همه را آزار می‌دهد.

وی با اشاره به مشکلات معیشتی کارگرانی که 9 ماه حقوق نگرفته‌اند، افزود: شهرداری بحث نظارت را باید جدی بگیرد و نظارت چند برابر انجام شود تا جلوی سوء استفاده گرفته شود چرا که این نشان از ضعف مدیریت است.

یحیی عیدی بیرانوند، شهردار خرم‌آباد در پاسخ به مطالبات پیمانکاران، اظهار داشت: بودجه شهرداری خرم‌آباد و همه شهرداری‌ها پیش‌بینی است نه حقیقی، بنا به وصولی 9 ماه گذشته ضرب در 20 درصد می‌کنند و نتیجه آن بودجه شهرداری سال جاری می‌شود که بر اساس منابع درآمدی و کدها است و هیچ شهرداری نمی‌داند که این بودجه تحقق می‌یابد یا نه.

وی افزود: کل بودجه شهرداری با سازمان‌ها 107 میلیارد است که از این مبلغ 68 میلیارد آن فقط پیش‌بینی هزینه‌ها و حقوق است که با این بودجه شهرداری فقط می‌توان زباله‌های شهر را جمع‌آوری کرد و انتظار پاک‌سازی، آسفالت و جدول زیباسازی را نباید نداشته باشید.

شهردار خرم‌آباد عنوان کرد: سرانه درآمدی خرم‌آباد 320 هزار تومان است درحالی‌که سرانه درآمدی ایلام 430 هزار تومان، کرمانشاه یک‌میلیون و 100 هزار تومان، همدان یک‌میلیون و 700 هزار تومان و اراک دو میلیون و 230 هزار تومان است.

313 میلیارد تومان بودجه شهرداری‌های استان لرستان است

وی بیان کرد: کل بودجه شهرداری لرستان 313 میلیارد است درحالی‌که بودجه فقط شهر همدان 900 میلیارد است یعنی شهر همدان به‌ تنهایی سه برابر بودجه شهرداری‌های لرستان را دارد.

عیدی بیرانوند با اشاره به اینکه بر اساس آماری که ما از مردم گرفته‌ایم پرداختی جوششی ما 9 درصد است، افزود: مابقی پرداخت عوارضی یا با پلمپ کردن یا تغییر کاربری یا ساخت‌وساز مجبور به پرداخت می‌شوند و این نوع مشارکت مردم با سیستم شهردار خرم‌آباد است.

وی بابیان اینکه نخستین اولویت من به‌عنوان شهردار جمع‌آوری زباله است، گفت: زمان منصوب شدن من گلدشت شرقی و غربی سه رفتگر، شهرک پارسیلون یک رفتگر و کوی ارتش کارگری در این رابطه نداشت، در این راستا مجبور شدیم 250 رفتگر را از طریق بخش خصوصی جذب کرده‌ایم و 18 دستگاه مشغول به کارشده‌اند درحالی که این تعداد رفتگر و دستگاه هنوز از دید من درخور مرکز استان نیست.

مردم باید سهم شهرنشینی خود را پرداخت کنند

شهردار خرم‌آباد با اشاره به اینکه مردم با شهرداری باید همکاری کنند و سهم شهرنشینی را پرداخت کنند، بیان کرد: محله فلک الدین پنج درصد عوارض، کرگانه دو درصد، اسدآبادی سه درصد، پشته حسین‌آباد 10 درصد و منطقه زیر جاده دره گرم 10 درصد عوارض نوسازی را نیز پرداخت نمی‌کنند و همین سبب شده بار شهر به دوش مرکز شهر و عوارضات ارزش‌افزوده بیفتد.

عیدی بیرانوند در رابطه با هزینه‌ها و مطالبات پیمانکاران، عنوان کرد: 29 میلیارد و 300 میلیون تومان مربوط به زمان شهردارهای قبلی و 26 میلیارد تومان مربوط زمان شهردار قبلی خرم‌آباد است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه هزینه شهرداری و مناطق نیز 15 میلیارد بدهی داریم، بیان کرد: پیمانکاران باید بپذیرند که نخستین پبمان ما نیست که با شهرداری بستیم چراکه دیر یا زود شهرداری پرداخت را انجام داده است.

شهردار خرم‌آباد گفت: برخی صورت حساب‌ها را بررسی مجدد داده‌ایم چراکه زمانی که اعلام کرده‌اند شهرداری پول ندارد پیمانکاران دقیق حساب نکرده‌اند و هزینه‌هایی نزدیک به 60 تا 100 میلیون تومان اختلاف حساب بوده که توانسته‌ایم این اختلاف حساب‌ها را حل کنیم.

وی بابیان اینکه اگرپیمانکاران بدانند شهرداری مطالبات آنها را پرداخت نمی‌کند با شهرداری همکاری نمی‌کنند، افزود: در تبریز اراضی شهردرای را 10 درصد زیر قیمت به پیمانکاران می‌دهند درحالی‌که ما در بروجرد 20 میلیار تومان وام گرفته‌ایم که 17 میلیارد آن را حقوق بدهند و دو میلیارد را برای پروژه‌ای استفاده کنند تا بتوانند از درآمد آن وام را پس بدهند و حقوقی را پرداخت کنند.

وی افزود: با توجه به تغییرات و برنامه‌ریزی انجام‌شده قول می‌دهم تا پایان سال خیلی از مطالبات را پرداخت کنیم؛ مافقط برای پرداخت طلب‌های کارگران تا عید 35 میلیارد تومان پول می خواهیم.

شهردار خرم‌آباد گفت: در بالای آبشار جهادگران همین الان حکم تخریب یک ملک را گرفته‌ایم و اگر امسال آغاز به‌کار نمی‌کردیم سال دیگر این ظرفیت‌ها را نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه 120 کیلومتر به طول معبر خاکی داریم و 320 هکتار معبر خاکی به مساحت داریم، اظهارداشت: انتظارات مردم جدول، رفت و روب، آبنما، روشنایی و پارک است ولی سهم خود را از شهرنشینی پرداخت نمی‌کنند.

عیدی بیرانوند افزود: ارزش‌افزوده‌ای که به اراک می دهند 17 میلیارد است و ارزش‌افزوده سال گذشته کل استان ما 16 میلیارد است.

وی عنوان کرد: از شورا درخواست می‌شود مصوباتی مانند واگذاری وصول مطالبات شهرهای تهران و شیراز و مشهد به ما بدهند و زمین‌های شهرداری بر اساس ماده 9 فقط برای کارهای عمرانی به فروش برسد.

شهردار خرم‌آباد بیان کرد: با بانک شهر قرارداد بسته‌ایم و از شورای شهر می‌خواهم با این وام موافقت کنند چراکه پیمانکار خود باید سود را پرداخت کند و به نفع پیمانکار نیز هست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز