۳هزار زوج جوان ۵ شب خاطره انگیز را در سالن صبا تجربه کردند:

همسران با هم" در جنگ شادی "

۱۳۹۴/۱۰/۰۹ - ۱۳:۲۰:۱۳
کد خبر: ۳۵۵۲۶۵
همسران با هم در جنگ شادی
"جنگ شادی با حضور استاد حورایی و هنرمندان کشور برگزار می شود." همین جمله برای کشاندن زوج های جوان به سالن صبا کافی بود.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، زوج هایی که در اولین دوره اجرای طرح" همسران با هم"  چند کارگاه آموزشی را پشت سر گذاشته بودندو با رغبت تمام یک شب متفاوت و خاطره انگیزرا کنار هم پشت سر  گذاشتند.

رضایت آن ها در همین مدت کوتاهی که از اجرای طرح همسران با هم در مشهد

 می گذشت نشان ازموفقیت طرحی داشت که متولی اصلی اش سازمان فرهنگی و تفریحی بود. اما دغدغه مسوولان ارشد کشوری به ویژه مقام معظم رهبری در باره وضعیت خانواده ایجاب می کرد دیگر ارگان ها و مسوولان را پای کار بیاورد. برگزاری این مراسم پرشور بهانه ای شد تا درمیلاد رسول مهربانی ها و اختتامیه برنامه، سری به سالن صدا و سما بزنیم و ببینیم آنجا چه خبر است.

*شب خاطره انگیز زوج های مشهدی

ورودی سالن صبا پراز هیاهوست. تیمی جوان و پر انرژی در تکاپوی جزئیات اجرای برنامه ای هستند که در 5 شب متوالی میزبان زوج های جوان مشهدی بوده است.

فضای سالن صبا از همان ساعت های ابتدایی شروع برنامه شلوغ است. روی سن پر از جوایزی است که به خاطر زوج ها کنار گذاشته شده است.

مراسم با تلاوت قرآن به صورت رسمی آغاز می شود و بعد نماهنگ سرود جمهوری اسلامی ایران پخش می شود تا زوج ها بایستند و یکصدا سرود ملی شان را زمزمه کنند و بعد حضور مجری است با  لحن صمیمانه و

برنامه با صلوات خاصه امام رضا  ادامه می یابد و مجری از همه حاضران می خواهد زندگی هایشان را به امام مهربانی بسپارند تا او حافظ همه روزهایشان باشد.

*این تفاوت ها را به خاطر بسپارید

مراسم با برنامه های شاد و اجرای مسابقه  سرود ادامه می یابد.کم کم بخش جذاب برنامه شروع می شود

اجرای برنامه متفاوت با حضور استاد نام آشنای شهرمان، رنگ و بوی تازه می گیرد. استاد  حورایی کارشناسانه و اصولی و با  چاشنی شوخی و مزاح به تفاوت های بین زن و مرد اشاره می کند و با  نام بردن هر کدام از آن ها توضیح می دهد: خیلی ها به دنبال علت بروز اختلاف ها در زندگی فرزندان و اطرافیانشان هستند و نمی دانند در شرایطی که در هر منزلی یک کتاب برای آشپزی و شناخت خواص میوه ها و سبزی ها وجود دارد چرا یک منبع معتبر و خواندی برای معرفی تفاوت های بین زن و مرد نیست؟

 صحبت های حورایی همراه با مزاح به ذائقه حاضران در مراسم چنان خوش می آید که خیلی هایشان را ترغیب به یادداشت کردن و حتی ضبط مراسم می کند.

حورایی می گوید: وقتی تفاوت ها را بشناسیم. وقتی زن مراقب  اقتدار مرد باشد و مرد ملاحظه لطافت زنانه همسرش را بکند ریشه بسیاری از تعارض ها و اختلاف ها حل خواهد شد

 این کارشناس در همان فرصت  محدود و مشخص شده  10 تفاوت بین زن و مرد را توضیح داده و عنوان می کند: ایجاد یک رابطه خوب و گرم و صمیمی احتیاج به آگاهی دارد اگر آگاهی و شناخت باشد.

وقتی تفاوت ها را بپذیریم و به حرف همدیگر راحت گوش بدهیم و راحتر تر حرف بزنیم.

مطمئن باشیم بودن مان کنار هم شیرین و دلچسب تر خواهد بود.

*رسانه ها خوراک نداده اند

تمام محوطه بزرگ سالن محو صحبت های حورایی هستند.آن هایی که خیلی هایشان از طریق دوستان و آشنایان از این طرح با خبر شده و در کارگاه های آموزشی شرکت

کرده اند و تعجب شان از این است که چرا رسانه ها آن گونه که باید خوراک و اطلاعات به مردم نداده است این را از بین حرف های آن ها می فهمییم.

*واجب تر از مراسم عروسی است

حدیثه رحمانی 29 ساله و دانشجوی دکترا که همراه با همسر 29 ساله اش در این جشن حضور یافته است می گوید: تعجبم از جای خالی رسانه های بومی است.

 به گفته  او برگزاری پر قوت این همایش و جنگ ها در پایداری زندگی زوجی که در آغاز راه مشترک دغدغه، تردید و هزار و یک نگرانی دیگر را با هم دارند واجب تر از مراسم عروسی است.

 او تاکید می کند:به اعتقاد من حتی اگر بخشی از مراسم در زندگی زوج ها حذف می شود باید این برنامه ها به صورت الزام هم که شده در زندگی آن ها گنجانده شود.

*طرح ها متمرکز شود

میلاد فیاض هم که تا حالا سکوت کرده است ادامه می دهد: به نظر من هم پیاله و متمرکز شدن طرح های دیگری که بعضا در دانشگاه ها اجرا می شو با این طرح می تواند به صورت جامع و کامل تری زوج ها را تحت پوشش بگذارد.

*پدرانی از جنس دیگر

علی اصغر گزمه و شکوفه السادات غفوریان هم  که یک سال و اندی از ازدواج شان

می گذرداز حاضران در جلسه همسران با هم هستند. تا شکوفه السادات تاریخ ازدواجش را  ازمهر سال 93 حساب کند همسرش با خرسندی ازاتفاق  خوشایندی می گوید که در شهر وِیژه جوانان  آغازشده است. او از سازمان های متولی به خاطر احترام به جوانان و نسلی که حقیقتا نیاز به شتیبانی دارد  قدر دانی می کند و ادامه می دهد: با اجرای این برنامه ها حس کردیم که غیر از پدر و مادر خودمان پدران دیگری هم داریم که دلسوز و دغدغه مند آینده فرزندانشان هستند.

  • اطلاع رسانی کمرنگ است

احمد استاد طلبه 23 ساله و جوان مراسم همراه با همسرش هانیه رضایی در جشن نو عروس و دامادها شرکت کرده است و از اجرای یک برنامه متفاوت در شهرش می گوید:  با  برگزاری این برنامه ها و آموزش های کارگاهی زوج ها هشیار می شوند تا از کنار ماجراهایی که تا دیروز و  به دلیل کم اطلاعی ساده می گذشتند راحت عبور نکنند.

هانیه رضایی فقط یک عبارت کوتاه می آورد: چرا اطلاع رسانی این قدر کمرنگ است مثلا همسر من از طریق پیامک یکی از دوستانش از برنامه مطلع شده بود و فکر می کنم هنوز خیلی از زوج ها از اجرای این برنامه خوب شهری بی اطلاع باشند.

  • زمان ها را هماهنگ کنید

زهره بهمن پور که همراه همسرش امیر فرمان از همراهان دیگر جشن امشب هستند با اشاره به این که خیلی از زوج ها دانشجو و یا شاغل هستند و در طول هفته گرفتار از متولیان درخواست می کند چنانچه امکان دارد  زمان های اجرای برنامه و کارگاه ها را با آن ها هماهنگ باشند

  • خانواده مهم تر از انرژی هسته ای

حالا شاهمرادی هنرمند مشهدی هم به جمع خانواده های جوان اضافه شده است تا  با اشتیاق

و به لحن و گویش مشهدی بگوید: این شب ها فراموش شدنی نیست. اصلا در کدام کشوری چند شب متوالی جشن بزرگ عروسی با حضور این همه زوج برگزار شده است . جا دارد برنامه به صورت زنده ازهمه شبکه های خبری استان و حتی کشور پخش شود.

او هم حوزه خانواده را از موضوعات اصلی و قابل اهمیت عنوان کرده و می گوید:

این برنامه و برنامه هایی شبیه این حتی مهم تر از انرژی هسته ای کشورس و جای مسوولان استانی و کشوری در آن خیلی خالی است.آن هایی که هر کدام می توانند به چای پدر عروس و داماد در مراسم حضور داشته باشند. بچه ها وقتی ببیند مسوولان پدرانه برایشان دل می سوزانندبرای زندگی هایشان دل خواهند سوزاندو آن وقت دیگر نمی خواهد به فکر بحران طلاق در اجتماع بود. نمی خواهد زنگ هشدار را به صدا درآورد.

  • روایت همسران شهید برای همسران با هم
  • در ادامه مراسم همسر شهید شوشتری نیز به افتخار همه روزهای شیرینی که با  سردار داشته و از او درس آموخته است روی سن می آید تا به همه زوج های حاضر بگوید: اگر به دنبال سعادت هستید ایمان و قناعت را پیشه زندگی هایتان کنید

همسر شهید فقط یک درخواست کوچک هم از مجریان طرح دارد "همسران شهید را همراه این برنامه ها کنند تا  ازخاطرات زندگی مشترک و صبوری هایشان برای نسلی تعریف کنند که درآغاز راه هستند.

*3 هزار زوج در طرح همسران با هم

اما صحبت های رئیسیان را از اجرای طرحی بخوانید که از مهر امسال برای زوج های

جوانی شروع شده است که در دو سال اول زندگی مشترک هستند.

 به گفته وی  طرح همسران با هم که در یک دوره 6 ماهه پیش بینی شده است  از اول مهر ماه امسال کلید خورده است و تا اردیبهشت ماه ادامه  خواهد داشت.

او از 3  هزار زوج جوانی که عضو همسران با هم هستند خبر داده و عنوان می کند: آموزش های عمومی و تخصصی و همراه با مشاوره های گروهی برای افراد ثبت نام شده در نظر گرفته شده است که در پایان دوره با حضور خانواده های آن ها عروس خانم ها و آقا دامادها در یک جشن متفاوت شرکت می کنند. علاوه بر این ها یک بسته رفاهی شامل بن محصولات فرهنگی و همراه با بسته تسهیلات اقتصادی برای تامین کالاهای مورد نیاز به آن ها تعلق خواهد گرفت.

به گفته وی 30 همیار در فرهنگسراهای شهر به صورت مستمر و برای اعلام برنامه های کلاس ها با ازوجین مرتبط هستند.

رئیسیان عنوان می کند: این جنگ با هدف آموزش تفاوت های بین زن و مرد و مدیریت حل تعارض ها برگزار شد.

  • دست این طرح را بگیریم

طالبیان مدرس دانشگاه و یکی ازافرادی که در حوزه تدوین طرح نقش داشته است

از ترکیب تیم متخصصی تعریف می کند که دست اندر کار بوده اند.

 نگرانی این  مسوول درحوزه خانواده،دغدغه دیگر مسوولان امروز نظام ما در این حوزه است وقتی هشدارمی دهد: خانواده در شرایطی قرار دارد که نیاز به فعالیت های هوشمندانه و راهبردی را جدی می کند. شرایطی که باید با دقت و کیاست قدم برداشت و " همسران با هم " برای شروع برنامه ای قابل احترام شایسته است  و امیدوارم با تغییر مدیران و مدیریت طرح به کما نرود.

این کارشناس با ابراز تاسف از بیان حقیقتی تلخ عنوان می کند: متاسفانه شرایط طوری شده است که دختر و پسران درشرف ازدواج را تنها در دو مرحله می توانیم ببینیم یکی در مراکز بهداشتی و برای طی کردن مراحل قانونی ازدواج و بعد در دادگستری و جهت طلاق

در حالیکه این فاصله نیاز به توانمند سازی و آموزش زوج هایی دارد که بی تجربه و خام اند. زوج هایی که باید چار چوب زندگی را برایشان تعریف کرده و آموزش داد تا زندگی شان لب پر نشده است.

طالبیان با اشاره به اینکه مشکلات در حوزه خانواده زیاد شده است و نیاز به برنامه های راهبردی دارد عنوان می کند:طبعا هر طرح در شروع اشکالات و نواقصی همراه دارد که می توان به تکمیل شدن آن امیدوار بود.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز