نایب رئیس اتاق بازرگانی کرمان:

استفاده از ظرفیت‌های معدنی استان برای تحقق برنامه ششم ضروری است

۱۳۹۴/۱۰/۲۱ - ۱۲:۱۰:۴۹
کد خبر: ۳۵۹۸۰۶
استفاده از ظرفیت‌های معدنی استان برای تحقق برنامه ششم ضروری است
نایب رییس اتاق کرمان گفت: برای تحقق رشد 8.5 درصد پیش بینی شده استان در برنامه ششم توسعه، باید استفاده از ظرفیت های معدنی را قبل از سایر ظرفیت های موجود در اولویت قرار داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ سیدمهدی طبیب زاده در نشست مشترک انجمن های سنگ تزیینی کرمان و یزد افزود: در سال های اخیر با وجود بیش از 60 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در پروژه های معدنی استان، هنوز ظرفیت های خالی در این بخش وجود دارد.

وی با بیان اینکه در صورت عدم هماهنگی فعالان حوزه معدن با این سرمایه گذاری ها، در بعضی موارد بیش از 60 درصد ظرفیت ها خالی خواهد ماند، اظهار کرد: به عنوان مثال در صورت عدم گسترش پهنه های اکتشافی در معادن زغالسنگ، تنها 700 هزار تن از 6 میلیون تن کک مورد نیاز تولید می شود و همچنین در کنسانتره سنگ آهن بیش از 30 درصد ظرفیت، خالی خواهد ماند.

طبیب زاده، پرداختن به حوزه معدن را به عنوان اولین و مهمترین ضرورت استان عنوان کرد و اظهار داشت: در معادن سنگ های تزیینی به عنوان یک ظرفیت بسیار خوب از نظر تنوع و انبوه ذخایر، کار اکتشافی سیستماتیک، یکپارچه و با روش‌های مدرن انجام نشده و همه این سنگ ها تصادفی کشف شده‌اند.

نایب رییس اتاق کرمان با بیان اینکه همچنین در استخراج و فرآوری سنگ‌ها نیز اقدام مناسبی صورت نگرفته است، افزود: نقشه راه توسعه فعالیت ها در سنگ های تزیینی و صادراتی توسط انجمن سنگ استان در حال تدوین است که امیدواریم کار اصولی انجام شود.

وی تاکید کرد: همچنین اتاق کرمان نقشه راه معادن استان را با کمک صاحب نظران در دست تدوین دارد که با تهیه این نقشه ها، جایگاه سنگ های تزیینی استان پررنگ تر خواهد شد.

طبیب‌زاده، از اقدامات انجمن توسعه صادرات سنگ های تزیینی استان به عنوان اولین انجمن تشکیل شده در اتاق کرمان و حضور افراد توانمند و فعال در این انجمن، قدردانی کرد و گفت: تشکیل انجمن سنگ های تزیینی جنوب شرق کشور باعث هم افزایی بیشتر خواهد شد تا شناسایی و استخراج ظرفیت بالقوه این بخش از نظر دانش فنی، حجم و تنوع انجام و برای توسعه استان های این منطقه به کار گرفته شود.

وی با اشاره به ثبت برندهای مناسب توسط انجمن توسعه صادرات سنگ های تزیینی استان کرمان، خاطرنشان کرد: با استفاده از این برندها بازارهای مناسبی در کشورهای قطر و عراق ایجاد شده است.

گفتنی است، در پایان این نشست تفاهم نامه همکاری بین انجمن توسعه صادرات سنگ های تزیینی استان کرمان به نمایندگی محمد آیت اللهی موسوی و انجمن استخراج و فرآوری سنگ های تزیینی استان یزد به نمایندگی امیرحسین حیدرزاده در زمینه همکاری برای تشکیل انجمن جنوب شرق ایران و به منظور هم افزایی و اقدامات مشترک در توسعه معادن و کارخانجات ذینفعان به امضا رسید.

همچنین تشکیل کنسرسیوم مشترک جنوب شرق ایران برای توسعه صادرات، فروش محصولات اعضاء در بازارهای فراملی و ملی، برگزاری نشست های تخصصی برای انتقال تجربیات دو طرف، مشارکت در شناسایی و اجرای طرح های مطالعاتی و پژوهشی مشترک، همکاری برای ارتقاء بهره‌وری، اطلاع رسانی اقدامات انجام شده، ایجاد دبیرخانه مشترک برای شناسایی مشکلات و ارایه راهکارهای پیشنهادی، از دیگر زمینه های همکاری عنوان شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز