کیمیا با شخصیت های مختلف، ارتباط بین نسل ها را به تصویر کشیده است

۱۳۹۴/۱۱/۰۵ - ۱۲:۵۹:۱۳
کد خبر: ۳۶۵۴۲۷
کیمیا با  شخصیت های مختلف، ارتباط بین نسل ها را به تصویر کشیده است
برنامه نقد و بررسی سریال کیمیا با حضور 500 نفر از شهروندان اصفهانی در قالب برگزاری نشست کافه نقد انجام گرفت.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، با توجه به پخش سریال کیمیا به عنوان بلندترین سریال ایرانی در قالب 110 قسمت به کارگردانی "جواد افشار" و نویسندگی "مسعود بهبهانی نیا"، دومین نشست برنامه کافه نقد به نقد و بررسی سریال کیمیا اختصاص یافت.

این نشست روز یکشنبه چهارم بهمن ماه از سوی کمیته رسانه با حضور مسعود بهبهانی نیا نویسنده سریال و دکتر وحید قاسمی استاد جامعه شناسی در محل کتابخانه مرکزی برگزار شد.

ارائه مباحثی در خصوص نقاط ضعف و قوت سریال از سوی دکتر قاسمی، بیان مباحث نویسندگی سریال توسط مسعود بهبهانی نیا و پخش کلیپی تدوین شده به منظور یادبودی از شهید جهان آرا در بخشی از برنامه از جمله بخش های این نشست بود که با استقبال شهروندان روبرو شد.

نویسنده سریال کیمیا گفت:

کیمیا با طراحی شخصیت های مختلف ارتباط بین نسل ها را به تصویر کشیده است

نویسنده سریال کیمیا گفت: با توجه به اینکه صحبت کردن و گفتگوی بین نسل ها به فراموشی سپرده شده و همین امر شکاف بین نسل ها را بیشتر کرده است لذا بر همین اساس این سریال سعی داشته با طراحی شخصیت های مختلف ارتباط بین نسل ها را نیز به تصویر کشد.

وی اظهار کرد: یک سریال همانند یک دنیا است، که در تصویر این دنیا چیدمان افراد در قالب پرداختن به قوانین و مناسبت های همین دنیا طراحی می شود و لذا هر چه این تصویر به دنیای واقعیت و بیرونی ما نزدیک باشد، باورپذیرتر است.

وی با اشاره به تصویر کشیدن نسل های مختلف در این سریال افزود: در جامعه امروزی چیزی با عنوان مفاهمه و گفتمان اجتماعی نداریم و صحبت کردن و گفتگوی بین نسل ها به فراموشی سپرده شده و به همین دلیل شکاف بین نسل ها روز به روز بیشتر شده و تبدیل به گسستگی می شود و لذا بر همین اساس این سریال سعی کرده با طراحی شخصیت های مختلف ارتباط بین نسل ها را نیز به تصویر کشد.

نویسنده سریال کیمیا تصریح کرد: کیمیا به عنوان نقش محوری داستان تصویر یک دختر آرمان گرا را به نمایش می گذارد زیرا که صحبت این سریال در مورد نسلی بوده که براساس آرمان هایش زندگی خود را طراحی می کند و این مسئله ممکن است برای افراد زیادی در جامعه امروزی قریب به نظر آید.

بهبهانی نیا ادامه داد: با توجه به اینکه در یک فیلم یا سریال نمی توانیم به سمت بازنمایی تمام وقایع یک اتفاق بپردازیم و اگر بخواهیم تمام وقایع را بازنمایی کنیم بایستی در قالب مستند ساخته شود لذا سریال کیمیا نیز با درنظر گرفتن یک کوچه و محله و یک خانواده به بیان بازتاب انقلاب پرداخته است.

وی بیان کرد: سریال کیمیا ماکتی از وقایع دوران انقلاب را در محله ای روایت می کند و لذا به این معنا نیست که تمام اتفاقات انقلاب در این خانواده و محله رخ داده است.

وی با اشاره به دیدگاه سینمای مُدرن گفت: سینمای مُدرن خوبی های آدم بد و بدی های آدم خوب را می بیند که این دیدگاه در سریال کیمیا نیز با طراحی و شخصیت پردازی متفاوت نقش ها مورد توجه قرار گرفته و لذا شخصیت های کاملاً خوب یا کاملاً بد در این سریال دیده نمی شود.

نویسنده سریال کیمیا اظهار کرد: سکانس هایی از این سریال به منظور یادبود شهید جهان آرا به حضور این شهید در خرمشهر اختصاص یافت که به دلیل مخالفت خانواده شهید جهان آرا مبنی بر انتخاب بازیگر این نقش بسیاری از سکانس های تولیدی این بخش حذف شد و به نمایش در نیامد.

بهبهانی نیا خاطرنشان کرد: با توجه به حجم بالای کار در بخش هایی از متن با کم کاری و غفلت روبرو هستیم که منطق روایی داستان را تحت الشعاع قرار داده و لذا در بخش هایی از سریال ضعف های متنی به نظر می آید که مخاطبین را درگیر ساخته است.در ادامه مراسم استاد جامعه شناسی بیان کرد:

خانواده کیمیا به عنوان یک خانواده سالم می تواند الگوی مناسبی باشد

خانواده کیمیا در سریال به عنوان یک خانواده سالم به نمایش در آمده و همین امر در جذب مخاطب مؤثر بوده و این خانواده می تواند الگوی مناسبی برای دیگر خانواده ها باشد.

دکتر وحید قاسمی با حضور در نشست نقد و بررسی سریال کیمیا گفت: سریال کیمیا به موضوعات مختلف تاریخی و اجتماعی پرداخته که با توجه به آمار بدست آمده این سریال در جذب مخاطب موفق عمل کرده است.

استاد جامعه شناسی اظهار کرد: کیمیا به عنوان راوی داستان و نقش محوری سریال فردی مشارکت جو، شجاع، حقیقت طلب، پیرو منافع جمعی، مدیری توانگر، مادری حمایتگر و ... است که می تواند به عنوان یک الگوی رفتاری مناسب برای زنان مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به نکات ضعف و قوت سریال افزود: این سریال به ارائه یک الگوی زمینی برای جوانان امروزی می پردازد زیرا رفتارهای کیمیا مبتنی بر استدلال های عقلی است و کمتر به سنت های اجتماعی بسته و قدیمی پایبند بوده و لذا می تواند یک الگو باشد.

قاسمی تصریح کرد: این سریال با به تصویر کشیدن لاابالی گری و لذت طلبی در فرهنگ غرب به نوعی ارزش های غرب را نشان می دهد و این در حالی است که واقعیت فرهنگی غرب طبق مطالعات صورت گرفته مواردی همچون پیشرفت، فردگرایی، عقلانیت، آسایش و ... می باشد که در این سریال به نوعی دیگر نشان داده شده است.

وی ادامه داد: تعامل با سایر فرهنگ ها و انجام مبادلات علمی، فرهنگی، اقتصادی و ... تنها راه ارتباطی ما با سایر کشورها است که باید در سریال ها نیز این نکات مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه خانواده ایرانی امروز تا حد زیادی متزلزل شده است، خانواده کیمیا به عنوان یک خانواده سالم به نمایش در می آید و همین امر در جذب مخاطب مؤثر بوده و لذا خانواده کیمیا می تواند الگوی مناسبی برای دیگر خانواده ها باشد.

استاد جامعه شناسی افزود: یادآوری ارزش های اصیل انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس از جمله عدالت، همدلی و روحیه جمعی، ایثار و شهادت، ایمان مذهبی و آزادی در این سریال به خوبی مشهود است و از نقاط قوت سریال به شمار می آید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز