ارزانی:

افراطی گرایی را درد مشترک ادیان است

۱۳۹۴/۱۱/۰۹ - ۱۰:۵۳:۲۲
کد خبر: ۳۶۶۹۴۲
افراطی گرایی را درد مشترک ادیان است
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در هفتمین همایش بین المللی ادیان توحیدی افراطی گری را درد مشترک ادیان توحیدی دانست.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان ،حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب رضا ارزانی در هفتمین همایش بین المللی ادیان توحیدی گفت: انقلاب اسلامی، بزرگترین رویداد تحول آفرین در حوزه دین در دوره معاصر است که با زعامت بزرگمردی از سلاله انبیا به ثمر نشست.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان همایش بین المللی ادیان توحیدی را بزرگترین و مهم‌ترین مجمع پیروان و باورمندان ادیان در ایران نامید و اظهار کرد: همایش بین المللی ادیان توحیدی همواره در ایام الله دهه فجر و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی سزاوار است که به روح ملکوتی آن رهبر بزرگ و نیز به پیشگاه رهبر فرزانه امان که تداوم بخش آن روح جاری است، درود فرستیم و به شکرانه این موهبت عظیم سر تعظیم به درگاه خداوند رحمان سر تعظیم و ستایش فرود آوریم.

دکتر ارزانی ضمن تبریک دستاورد عظیم ملی و انقلابی نظام پر برکت انقلاب اسلامی‌امان در عرصه بین‌المللی یعنی پیروزی برجام، تصریح کرد: پیروزی برجام دستاوردی است که با مدد الهی، رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری، تدابیر ویژه ریاست محترم جمهوری و تلاش خالصانه و ستایش آمیز فرزندان انقلابی حوزه دیپلماسی کشور حاصل شد و چشم انداز امید بخشی در تعاملات بین الادیانی نوید داده است.

وی با بیان اینکه در دهه نخست قرن بیستم، حوزه علمیه اصفهان(مدرسه صدر) در اقدامی ابتکاری مرکزی به نام «صفاخانه اصفهان» را برای برای گفتگو با مسیحیان دایر کرد، افزود: حاج آقا نورالله اصفهانی از علمای برجسته اصفهان دستور تأسیس این مرکز را صادر کرد. «صفاخانه اصفهان» در محله مسیحی نشین «جلفا» قرار داشت و نمایندگان مسیحیان و مسلمانان در این مرکز به گفتگو می‌پرداختند و عین سخنان آنها مکتوب و در ماهنامه «الاسلام» منتشر می‌شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: شهر تاریخی اصفهان در تداوم همین پیشنیه درخشان، در کنار دیگر مزیت‌ها و ظرفیت‌های عظیم خویش خود در اقدامی ابتکاری و هوشمندانه دبیرخانه ادیان توحیدی را به تماشا نشست.

وی با بیان اینکه دبیرخانه ادیان توحیدی با مشارکت و حضور فعال و امید آفرین جامعه مسلمانان، زرتشتیان، کلیمیان، صابئین، آشوریان و ارامنه از سال ٨٩ شکل گرفت، خاطر نشان کرد: برگزاری نشست‌های تخصصی، بازدیدها و جلسات چندجانبه میان ادیانی، تولید و نشر مقالات و پژوهش‌های علمی و حضور فعال، هماهنگ و هم افزا در عرصه‌ فعالیت‌های مرتبط علمی، فرهنگی و اجتماعی بین الادیانی، اعلام مواضع و نشر بیانیه در مناسبت‌های خاص دینی و سیاسی و برگزاری همایش‌های ملی و بین المللی در موضوعات مشترک بین الادیانی در زمره فعالیت‌های است که با حمایت معنوی و مادی رهبران و مراجع دینی و نیز مدیران و مسئولان استانی و کشوری در این دبیرخانه به انجام رسیده است.

دکتر ارزانی به گسترش افراطی‌گری های دینی و مذهبی در جهان اشاره کرد و افزود: ضرورت توجه به امر شناسایی و معرفی ادیان توحیدی و بازشناسی مبانی و اعتقادات مشترک برای رسیدن به وفاق، صلح و دوستی و کاهش فاصله های معرفتی از یکدیگر بیش از پیش احساس می شود. 

وی استفاده ابزارها، روش‌ها و قالب‌های مختلف برای رسیدن به اهداف بین ادیانی را لازم دانست و گفت: در محل صفاخانه اصفهان، افزون بر انجام فعالیت‌های اجرایی دبیرخانه می‌توان فضای ویژه نمایشگاهی برای نمایش فرهنگ های ادیان مختلف، ارائه محصولات فرهنگی ادیان، اتاق‌های اختصاصی ادیان برای معرفی ادیان به گردشگران و علاقه‌مندان و ده‌ها اقدام دیگر را نیز سامان داد که هر کدام در جای خود واجد اهمیت فراوان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان افراطی گرایی را درد مشترک ادیان برشمرد و افزود: وضعیت امروز منطقه و جنایت‌های گروه‌های تکفیری و برداشت‌های غلط و افراطی از دین، مسئولیت ما را برای تداوم مسیرمان در رشد و توسعه همزیستی اعتلایی و همگرایی و هم افراطی بین الادیانی بیشتر می کند.

وی ضمن تشکر از آیت الله العمظی مظاهری که همه ساله با ارسال پیام و ارائه دیدگاه های عالمانه خویش، جامعه ادیان را بهره مند می کنند، اظهار داشت: در سال گذشته ٢٠٦ مقاله از ایران و ٨ کشور جهان به دبیرخانه واصل شد و ١٣ مقاله برتر نیز در مجلات علمی پژوهشی پذیرش و چاپ شد و تعداد ٩٩ مقاله برگزیده در قالب ٥ مجلد و نزدیک به ٢ هزار صفحه آماده سازی و چاپ شد که امروز رونمایی خواهد شد.

شایان ذکر است در این همایش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، استاندار اصفهان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و نمایندگانی از پیروان ادیان الهی به ایراد سخنرانی پرداختند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز