مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور

نقش آفرینی متوازن میان خانه و جامعه الگویی مناسب برای فعالیت زنان

۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۱۴:۳۸:۲۴
کد خبر: ۳۶۸۸۵۵
نقش آفرینی متوازن میان خانه و جامعه الگویی مناسب برای فعالیت زنان
مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور نقش آفرینی متوازن میان خانه و جامعه را الگوی مورد پذیرش در رابطه با فعالیت زنان در جامعه دانست .

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از لرستان ، فهیمه فرهمندپور روز سه شنبه در همایش نقش بانوان در فرهنگ و تعالی جامعه در خرم آباد افزود: نظام اسلامی با الگوی غربی که نقش مادر، همسر و خانه داری را اهانت به زنان می داند مخالف است و از این رو الگوی ایرانی متناسب با دین اسلام را ارائه داده است.
وی اظهار داشت: اسلام به دنبال تحقق الگویی است که نقش ، ارزش و ظرفیت های اجتماعی زن نادیده گرفته نشده و اشتغال این قشر موجب فاصله گرفتن از ماموریت های خانوادگی نشود.
وی ادامه داد: قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز تایید می کند برابری در ارزش های انسانی با برابری اجتماعی متفاوت است و از این رو نباید تفاوت ها موجب برتری قشر خاصی شود.

مشاور امور بانوان وزیر کشور ادامه داد: الگوی غربی واژه برابری بین زن و مرد را مطرح می کند هر چند که ما معتقد به برابری زن و مرد در ارزش های انسانی هستیم که این اعتقاد با برابری اجتماعی متفاوت است اما الگوی برابری را دنبال نمی کنیم زیرا معتقد هستیم زن و مرد با هم متفاوتند و این تفاوت برای هیچ کدام از آن ها برتری ایجاد نمی کند.

فرهمندپور نقش آفرینی متوازن میان خانه و جامعه را الگوی مورد پذیرش در رابطه با فعالیت زنان در جامعه دانست و عنوان کرد: این الگو، الگویی است که نظام دینی برای ما مطرح کرده که این الگو نه اجازه می دهد نقش های خانوادگی زن ارزش ها و توانمندی های اجتماعی او را نادیده بگیرد و نه فعالیت های اجتماعی زنان باعث فاصله گیری آن ها از ماموریت های خانوادگی آن ها شود.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نیز با اشتغال زنان موافق بوده به برخی فرمایشات ایشان در این زمینه اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب فرمود با اشتغال زنان چه به منظور منافع اقتصادی و چه به منظور انجام وظایف اجتماعی موافقیم به شرط اینکه این نقش آفرینی اجتماعی با نقش آفرینی آن ها در عرصه های خانوادگی تعارض پیدا نکند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور بر لزوم تشکیل شورای راهبردی زنان مدیر در استان تاکید کرد و بیان داشت: توصیه می کنم زنان مدیر لرستانی شورایی تشکیل داده و به یکدیگر کمک مدیریتی کنند تا از این طریق تیم مدیران زن در استان تقویت شود.

فرهمندپور با تاکید بر اینکه لازم است زنان مدیر یکدیگر را تقویت کرده و نه اینکه باعث تضعیف یکدیگر شوند، اظهار داشت: برخی از خانم هایی که به مدیریت می رسند از ترس اینکه مبادا به رفتارهای زن گرایانه متهم شوند به زنان زیرمجموعه خود نگاه ویژه ای ندارند.

وی افزود: زنانی که به پست های مدیریتی می رسند باید زمینه بالندگی زنانی که در حوزه مدیریتی آن ها خدمت می کنند را فراهم کرده و نسبت به مخاطبان و ذی نفعان زن بیشتر احساس مسئولیت داشته باشند تا در دوره های بعد چندین مدیر زن را برای مدیریت در آن حوزه تربیت کرده باشد.

مشاور امور زنان وزیر کشور بیان داشت: یکی از مشکلات ما در حوزه بانوان استانداری های کشور این است که در این نهادها نیروی خانم برای تصدی امور بانوان استانداری وجود ندارد و این امر باعث می شود مدیر کل امور بانوان استانداری از دستگاه های دیگر انتخاب شود.

فرهمندپور بر انتصاب زنان در مدیریت های میانی دستگاه های مختلف اجرایی تاکید کرد و گفت: اینکه برخی می گویند چرا دولت تدبیر و امید به اندازه کافی مدیر زن منصوب نکرده است به دلیل این است که در دولت های قبلی مدیریت های میانی به زنان داده نشد تا آن مدیر میانی در این دولت بتواند به مدیر ارشد تبدیل شود.

وی با تاکید بر اینکه زنان ما باید مهارت مدیریت احساس زنانه خود را داشته باشند، عنوان کرد: گاهی زنان مدیر و موفق به زنانگی خود پشت می کنند تا به توفیق اجتماعی برسند که این روش غلطی است در حالیکه زنان با حفظ همه زنانگی های خود باید نشان دهند که می توانند در عرصه های مختلف نقش آفرینی کنند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور اضافه کرد: متاسفانه در ایران حوزه وظایف و ماموریت های دولتی وسیع شده و در گذشته مردم و مسئولان طرفدار تئوری دولت حداکثری بوده اند.
فرهمند پور با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته تمام انتظارات مردم متوجه دولت نیست گفت: در ایران مردم وابسته و متوقع ورود دولت به تمامی عرصه های ارائه خدمات هستند و این در حالی است که باید تلاش شود دولت در تمامی زمینه ها به سرمایه گذاری و مشارکت مردم متکی باشد.
وی اظهار کرد: نباید زنان منتظر مشاغل دولتی باشند بلکه باید بدون تاکید بر موضوع اشتغال در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی جامعه حضور یابند.
به گفته وی زنان مدیر باید با هم افزایی و همگرایی موجب تقویت جایگاه یکدیگر شوند تا این امر منجر به موفقیت آنان و افزایش اعتماد عمومی نسبت به مدیریت قشر بانوان شود.
مشاور وزیر کشور افزود: در دوره های گذشته جایگاههای مدیریت میانی به زنان داده نشده تا در این دوره به مدیران ارشد ارتقا یابند ، بنابراین دولت یازدهم زنان را که پیش از این به عنوان کارشناسان با تجربه فعالیت داشته اند به عنوان مدیران میانی انتخاب کرده و در صورت ادامه این روند مدیریت ارشد زنان در کشور دور از انتظار نخواهد بود.
این همایش به مناسبت فرارسیدن دهه فجر و نقش زنان در پیروزی انقلاب برگزار شد و نمایندگانی از گروههای مختلف در مورد مسائل بانوان سخنرانی کردند.
فرهمندپور در سفر دو روزه به منظور بررسی وضعیت بانوان استان و عملکرد اداره کل بانوان و خانواده استان به خرم آباد سفر کرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز