ثبت سه اثر طبیعی استان در فهرست آثار ملی کشور

۱۳۹۴/۱۱/۲۴ - ۱۶:۳۳:۰۰
کد خبر: ۳۷۲۹۷۰
ثبت سه اثر طبیعی استان در فهرست آثار ملی کشور
پرونده سه اثر طبیعی شامل کوه زندان برنجه ، کوه زندان نبی کندی و چمن شناور ( چملی گول ) در جلسه کمیته ثبت حریم میراث طبیعی سازمان متبوع مطرح و به دلیل دارا بودن ویژگی های خاص و منحصر به فرد واجد شرایط ثبت در فهرست آثار ملی تشخیص داده شدند.

به گزارش برنا آذربایجان غربی ، جلیل جباری مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشکری استان آذربایجان غربی در این زمینه گفت : کوه زندان برنجه در 25 کیلومتری شمال شهرستان تکاب و جنوب روستای برنجه واقع شده است و دارای چشمه آهک ساز بزرگی به قطر 100 متر وژرفای 70 متر است. دریاچه ای آکنده از آب سرد و گاز کربنیک بوده و دیواره های آن لایه های نازک تراورتن ساخته شده است .

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشکری استان آذربایجان غربی هم چنین در ادامه مطلب ، افزود : کوه زندان نبی کندی در 24 کیلومتری شهر تکاب و مابین روستاهای نبی کندی و قزقاپان واقع است، کوه زندان نبی کندی جزء معدود پدیده های رسوب ساز ( چشمه ها ) منطقه تکاب است که با گذشت سالیان ، همچنان فعال می باشد. در اطراف این محدوده وجود انهارسنگی ورسوبی نشان از قدمت بالا و شبکه عظیم آبیاری وکشاورزی را درمنطقه دارد .

وی در خصوص چمن شناور ( چملی گول ) نیز اظهار داشت :  این چمن شناور در 3 کیلومتری روستای بدرلو از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب واقع شده و پوشش گیاهی آن از نی هایی است که از به هم چسبیدن ریشه آنها بدون ارتباط با زمین که برروی آب شناور مانده ، تشکیل شده است . این چمن به صورت جزیره ای متحرک به مساحت 80 متر مربع بر روی برکه ای خودنمایی می کند که با وزش باد و جریان هوا و یا تکان خاصی به جهات مختلف تغییر مسیر داده و حرکت می کند همین امر موجب منحصر به فرد شدن این جاذبه طبیعی شده است چمن مذکور به صورت معلق و شناور در وسط این برکه قرار گرفته و دارای پوشش گیاهی کاملا مطلوب و مناسب است حتی در فصل زمستان و سرمای هوا هم چمن آن ، سبز است .

جباری با اشاره به ساختار طبیعی و ملموس استان آذربایجان غربی خاطر نشان کرد : استان آذربایجان غربی به دلیل دارا بودن توپوگرافی متنوع و گسترده از ساختار طبیعی ویژه ای برخوردار است و اکوسیستم خاصی شامل جنگل ها ، مراتع ، رودخانه ها ، آبشارها ، درختان کهنسال ، چشمه های طبیعی و ... در آن خودنمایی می کنند. لذا شناسایی ، حفاظت و نگهداری و ثبت مواریث طبیعی جزء برنامه های پژوهشی این اداره کل بوده ، و پس از ثبت نیز با هماهنگی مسئولین ذیربط استانی و شهرستانی ، سرمایه گذاری های لازم در خصوص جذب گردشگر و اقدامات حفاظتی از اثر ، انجام خواهد شد.

گفتنی است تعداد آثار ثبتی استان آذربایجان غربی از 1477 اثر در پایان سال 92 به تعداد 1496 اثر تا بهمن ماه سال 94 رسیده است .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز