راه سه ساله براى والیبال ساحلى آغاز شد؛

لبخند رضایت بر لب نمایندگان فدراسیون جهانى

۱۳۹۴/۱۲/۰۳ - ۱۰:۰۵:۱۶
کد خبر: ۳۷۶۲۰۲
لبخند رضایت بر لب نمایندگان فدراسیون جهانى
نخستین دوره رقابت هاى تور جهانى والیبال ساحلى در سال ٢٠١٦ در حالى به مدت شش روز در کیش برگزار شد که فدراسیون والیبال ایران توانست میزبانى شایسته اى از این مسابقات داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، فدراسیون والیبال ایران از ٢٥ بهمن ماه در جزیره کیش میزبان رقابت هاى تور جهانى والیبال ساحلى بود. رقابت هایى که به مدت ٦ روز پیگیرى شد و در نهایت با قهرمانى تیم ملى والیبال ساحلى قطر ، نایب قهرمانى روسیه و کسب عنوان سومى براى لهستان به کار خود پایان داد. 

**تلاشى که از ماه ها قبل آغاز شد

این رقابت ها در حالى در ایران برگزار شد که امتیاز این میزبانى براى نخستین بار به کشور ایران اعطا شده بود و فرصتى خوبى فراهم کرده بود تا والیبال ایران بار دیگر نشان دهد با اتکا بر برنامه ریزى و تلاش فاصله زیادى با دیگر فدراسیون هاى ایران دارد.

محمدرضا داورزنى، رییس فدراسیون والیبال پس از کسب کرسى در هیات رییسه فدراسیون جهانى والیبال FIVB در تلاش بود با اخذ میزبانى رقابت هاى معتبر بین المللى شرایطى را فراهم کند تا در راستاى رشد و پیشرفت والیبال ساحلى هم همچون والیبال سالنى قدم هاى اساسى برداشته باشد.

پیش از برگزارى تور جهانى والیبال ساحلى ایران در برخى تورهاى آسیایى و اقیانوسیه عهده دار میزبانى مسابقات ساحلى بود اما برگزارى رقابت هاى ساحلى در سطح جهانى که رضایت کامل نمایندگان فدراسیون جهانى را جلب کند چالشى بسیار بزرگ و البته سخت براى ایران محسوب مى شد.

ایران باید از ٢٥ بهمن ماه میزبانى ٥٨ تیم در ٢٤ کشور جهان را بر عهده مى گرفت و براى فراهم کردن بهترین شرایط ممکن کارش را از ماه ها قبل در جزیره کیش آغاز کرد.

سازمان والیبال ساحلى ایران که ریاست آن بر عهده عبدالعظیم عزیزخانى و دبیرى آن بر عهده کسرى غفورى است با همکارى مسئولان فدراسیون و حمایت شرکت میکامال کار خود را از ماه ها قبل آغاز کردند. غفار درخشنده مسئول رویدادهاى بین المللى فدراسیون والیبال پس از اختصاص این میزبانى به ایران راهى کشورهای قطر و ترکیه که میزبان تورهاى جهانى والیبال ساحلى در سال ٢٠١٥ بودند، شد تا از نزدیک شاهد نحوه میزبانى این رقابت ها با استانداردهاى لازم باشد.درخشنده پس از بازگشت از این دو تور جهانى با برگزارى جلسات متعدد نکات لازم میزبانى ایده آل را در اختیار مسئولان فدراسیون والیبال و سازمان ساحلى قرار داد و استارت اولیه فراهم کردن امکانات این میزبانى مهم زده شد. ایلیا، ناظر فدراسیون جهانى هم طى سفرى چند روزه به ایران و جزیره کیش سفر کرد و امکانات مورد نیاز این میزبانى را به مسئولان ذى ربط یادآور شد. بررسى شرایط خاک و زمین هاى برگزارى مسابقات، هتلینگ، جایگاه تماشاگران، پروازها و ... گوشه اى از گوشزدهاى ناظر FIVB به ایران بود. 

**برگزارى منظم و اصولى و نوید روزهاى خوب!

پس از نزدیک به سه ماه تلاش براى فراهم کردن مقدمات این میزبانى، رقابت هاى تور جهانى از اواخر بهمن ماه آغاز شد. ساحلى بازان از ٢٤ کشور مختلف جهان به جزیره کیش آمدند تا نبرد جهانى خود را آغاز کنند.

برگزارى منظم و روی اصول مسابقات تور جهانى در کیش از همان روز ابتدایى نوید این را مى داد که در پایان برگزارى این مسابقات لبخند رضایت بر لبان نمایندگان فدراسیون جهانى نقش ببندد.

رقابت ها بر اساس برنامه از پیش تعیین شده از سوى فدراسیون جهانى به طور منظم و با اصول حرفه اى و ایده آل برگزار شد و در نهایت با قهرمانى قطر به پایان رسید.

**ایلیا: به میزبانى ایران نمره ١٥ مى دهم

ایلیا نماینده و ناظر فدراسیون جهانى والیبال که از چند روز قبل از آغاز مسابقات در جزیره کیش حضور داشت و به سخت گیرى در بین ناظران فدراسیون جهانى شهرت دارد، در پایان مسابقات از نحوه میزبانى ایران ابراز رضایت کرد : "باید بگویم که از میزبانى فدراسیون ایران از مسابقات ساحلى رضایت دارم و به نحوه این میزبانى نمره ١٥ مى دهم. البته باید یادآور شوم که نمره ١٥ براى کشورى که نخستین میزبانى ساحلى در این سطح را بر عهده دارد نمره قابل قبولى است."

**پوشش بین المللى رسانه اى و اولین تجربه منشی الکترونیکى!

حضور خبرنگاران بین المللى در این مسابقات که براى پوشش این تور جهانى در سطح جهان به کیش آمده بودند یکى از اتفاقات خوب در این مسابقات بود. خبرنگاران، گزارشگران و عکاسانى که به طور کاملا سازماندهى شده توانستند در پوشش رسانه اى این مسابقات نقش عمده داشته باشند. پخش مستقیم دیدارهاى تور جهانى از بیش از ١٠ شبکه تلوزیونی در سراسر جهان هم دیگر اتفاق خوب این مسابقات به شمار مى آمد.

رقابت هاى تور جهانى والیبال ساحلى بسترى برای برخى اتفاقات جدید هم شد. استفاده از سیستم منشى الکترونیکى به جاى سیستم کاغذى سابق، براى نخستین بار در این مسابقات مورد آزمایش قرار گرفت.

جیر دال، نماینده داورى فدراسیون جهانى والیبال هم از میزبانى ایران رضایت داشت: " براى نخستین بار بود که به ایران سفر مى کردم. باید اعتراف کنم که پیش بینى نمى کردم شرایط تا این حد مطلوب باشد. آب و هواى جزیره کیش براى برگزارى مسابقات والیبال ساحلى در این فصل بسیار مطلوب است و امیدوارم سطح بالاى میزبانى ایران از تور جهانى در سال هاى بعد هم همچنان ادامه دار باشد. پیش از برگزارى این رقابت ها و آغاز رسمى مسابقات کلینیک داورى والیبال ساحلى برگزار شد که تدریس این کلینیک بر عهده من بود.فکر میکنم این اتفاق را هم باید یکى از نکات مهم و مطلوب این میزبانى دانست."

میزان رضایتمندى از میزبانى ایران در بین بازیکنان تیم ها هم وجود داشت. جفرسون، والیبالیست برزیلى الاصل تیم ملى قطر که جام قهرمانى مسابقات را بالاى سر برد هم معتقد است همه چیز در ایران به شکلى ایده آل برگزار شد: " ایرادى در زمینه میزبانى ایران ندیدم. حس مى کنم کشور ایران و جزیره زیباى کیش مى تواند سال هاى سال میزبان رقابت هاى اینچنینى باشد."

**داورزنى: هدف رشد والیبال ساحلى ایران است

محمدرضا داورزنى ، رییس فدراسیون والیبال هم معتقد است تا حدود زیادى از شرایط برگزارى مسابقات راضى است و هدفش از گرفتن این میزبانى را در درجه اول رشد ساحلى بازان ایران قلمداد می کند: "والیبال ساحلى ایران نیاز اساسى به افزایش تجربه در بین بازیکنانش دارد. حضور تیم هاى برتر خارجى و بهترین ساحلى بازان جهان در کشورمان بسترى را برای کسب این تجربه در بین ساحلى بازان ایران فراهم کرد. اطمینان داشته باشید بهترین شرایط ممکن در آینده والیبال ساحلى ایران رقم خواهد خورد."

**مانور قدرت در خاورمیانه!

رضایتمندى مسئولان و نمایندگان فدراسیون جهانى والیبال از نحوه میزبانى ایران و برقرار شدن استانداردهاى لازم در تمامى زمینه هاى این میزبانى نویدبخش روزهاى خوبى براى والیبال ساحلى ایران و فدراسیون والیبال ایران خواهد بود. میزبانى ایده آلى که حاصل تلاش فدراسیون نشینان و سازمان ساحلى بود بدون شک مى تواند وجهه ورزش ایران و شرایط میزبانى رقابت هاى جهانى در مجامع بین المللى را افزایش دهد. در روزهایى که کشورهاى حاشیه خلیج فارس نظیر قطر با سرمایه گذاری هاى کلان و هدفمند شده گوى سبقت اخذ میزبانى هاى بین المللى را از دیگر کشورهاى آسیایى ربوده اند، برگزارى رقابت هاى تور جهانى والیبال ساحلى با این سطح استادندارد و حرفه اى مى تواند برگ برنده اى براى ایران باشد تا بتواند در زمینه میزبانى هاى جهانى از امثال قطر کم نیاورده باشد. فدراسیون والیبال ایران بر اساس قرارداد با فدراسیون جهانى FIVB ، براى سه دوره میزبانى مسابقات تور جهانى را عهده دار خواهد بود و بدون شک تلاش خواهد کرد هر دوره به استانداردهاى لازم نزدیک و نزدیک تر شود تا شاید روزى جزیره کیش به پایگاهى مهم براى والیبال ساحلى در جهان شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز