استاندار هرمزگان در نشست شهرداران استان:

شهروندان باید در تصمیمات اثرگذار شهری سهیم باشند

۱۳۹۴/۱۲/۱۹ - ۰۷:۵۶:۴۴
کد خبر: ۳۸۲۴۷۹
شهروندان باید در تصمیمات اثرگذار شهری سهیم باشند
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان گفت: باید به سمتی برویم که همه شهروندان در تصمیمات اثرگذار شهری سهیم باشند و شاهد مسئولیت پذیری جمعی و گروهی باشیم تا هزینه اداره شهرها کاهش یابد و بر توانایی های مدیریت شهری بیفزاییم.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، جاسم جادری در دومین نشست شهرداران استان هرمزگان به مشکلات کلانشهرها در دنیا اشاره کرد و بیان داشت: وجود فقر، دسترسی ناکافی به مسکن، گسترش زاغه نشینی، مسکن غیرقانونی و سیستم حمل و نقل ناکافی، رقابت شغلی و اقتصادی نابرابر، نارسایی امکانات اصلی شهر، ویرانی محیط زیست و آلودگی هوا، ناکافی بودن آب و خدمات بهداشتی و درمانی و بحران های اجتماعی از جمله مشکلات کلانشهرهاست که نمونه این مشکلات درشهر بندرعباس نیز دیده می شود.

وی ادامه داد: کشور ما رو به توسعه است و در این راستا چالش هایی داریم که در کنار آبادانی شهرها مشکلات بافت فرسوده، حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی نیز ایجاد می شود و شهرداری ها نباید نسبت به آن بی تفاوت باشند.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان با بیان اینکه براساس برآوردهای رسمی بین 30 تا 50 درصد ساکنان شهرهای بزرگ قاره آسیا با وضعیت حاشیه نشینی مواجه هستند، اظهار داشت: این رقم در شهر بندرعباس 43 درصد است که نگرانی ها و چالش هایی ایجاد کرده و در این راستا باید برای گروه های آسیب پذیر، کنترل بهداشت و راه های مقابله با فقر شهروندان در بافت های فرسوده چاره اندیشی کنیم و به فکر تهیه منابع مالی کافی برای شهرداری ها باشیم.

جادری خاطرنشان کرد: ایجاد سرپناه مناسب و اسکان برای شهروندان بسیار مهم است تا در زمان بحران دچار مشکل نشویم و برای حمل و نقل، مدیریت منابع آب و حفاظت از محیط زیست و همچنین تغییر الگوی مصرف شهری باید چاره اندیشی شود.

وی با تاکید بر اینکه در قرن 21 راهی برای مدیریت کلانشهرها به جز با مشارکت آگاهانه وجود ندارد، تصریح کرد: باید به سمت استفاده از مشارکت مردم و سازمان های مردم نهاد و غیردولتی در مدیریت شهرها برویم.

استاندار هرمزگان خواستار بررسی میزان موفقیت شوراها در کمک به مدیریت شهری شد و اضافه کرد: باید به سمتی برویم که همه شهروندان در تصمیمات اثرگذار شهری سهیم باشند و شاهد مسئولیت پذیری جمعی و گروهی باشیم تا هزینه اداره شهرها کاهش یابد و بر توانایی های مدیریت شهری بیفزاییم.

جادری بیان داشت: نیاز است برای چگونگی مشارکت مردم در مدیریت شهرها برنامه ریزی شود و به سمت تمرکز زدایی در مدیریت شهری برویم و توجه داشته باشیم که شهروندان ظرفیتی پایان ناپذیر دارند و آنها را در حل مسائل و اداره شهر شریک کنیم تا در این زمینه احساس مسئولیت کنند.

وی بر لزوم آموزش مستمر شهروندان تاکید کرد و گفت: باید از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان و معلمان در این زمینه استفاده شود و اگر کارها را با مطالعه انجام دهیم دچار روزمرگی نخواهیم شد.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان این استان را گردشگر پذیر دانست و عنوان کرد: در تعطیلات نوروز شهرداری ها باید آمادگی کامل را برای پذیرش مسافران و گردشگران داشته باشند.

جادری خواستار تکریم ارباب رجوع و رفتار مناسب شهرداری ها با مردم شد و ادامه داد: شهرداری ها محل بیشترین مراجعات مردمی هستند و نیاز است در این زمینه رفتار مناسبی داشته باشند.

وی اظهار داشت: در اداره امور شهر باید از روش های علمی و مشارکت مردم استفاده شود تا با ابتکارات جدید در خدمت به مردم موفق باشیم.

استاندار هرمزگان با قدردانی از زحمات شهرداران در احداث بوستان های بانوان در هرمزگان، گفت: تصمیم داریم در تمامی شهرهای استان این بوستان ها را احداث کنیم تا بانوان از آن بهره مند شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز