اختتامیه طرح «این کتاب می‌خواهد برای کودکان لباس بخرد» برگزار شد؛

دلقکان سرهنگ هفت میلیون تومانی شد!

۱۳۹۴/۱۲/۲۵ - ۱۴:۵۹:۵۱
کد خبر: ۳۸۴۵۲۲
دلقکان سرهنگ هفت میلیون تومانی شد!
اختتامیه طرح «این کتاب می‌خواهد برای کودکان لباس بخرد» در حاشیه اجلاس سالانه موسسه خیریه سیدالشهدا(ع) در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، در این مراسم جمعی از خیرین افغانستانی، شخصیت‌های فرهنگی و علمی مهاجر، محترم صدیقی سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد، توشی کاواچی مسئول نمایندگی کمیساریای عالی ملل متحد در امور پناهندگان، نمایندگان اداره اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان حضور داشتند.

محمدکاظم کاظمی شاعر مهاجر افغانستانی در این مراسم درباره نگاه رسانه‌های ایرانی به مهاجرین افغانستانی گفت: مهاجرین از ابتدا تا امروز حضورشان در ایران همراه با فراز و فرودهای بسیاری بوده است. اما در سال‌های اخیر جمعی از اهالی فرهنگ ایران با رفاقت و همدلی اهالی فرهنگ مهاجرین، فعالیت‌های بسیاری را در حوزه مهاجرین انجام دادند تا امروز نگاه به سمت مهاجران افغانستانی، نگاهی مثبت است.

کاظمی درباره طرح «این کتاب می‌خواهد برای کودکان لباس بخرد» گفت: یکی از نمونه‌های تغییر نگاه همین طرح است. سلمان نظافت شاعر جوان و موفق مشهدی با ارتباط عاطفی و دوستی که با جامعه مهاجر در مشهد پیدا کرده است، حق‌التالیف کتاب «دلقکان سرهنگ» را به کودکان بی‌بضاعت افغانستانی اختصاص داد که حرکت بزرگی در جلب توجه به وضعیت مهاجران در ایران و مشهد بود.

وی افزود: در طی مدت سه ماه از آغاز این طرح تا امروز مبلغ هفت میلیون تومان جمع‌آوری شد که بخشی از آن از سوی مهاجران افغانستانی خارج از ایران صورت گرفته است و بخشی هم از سوی اهالی ادبیات ایران به طرح کمک شد. اگر از مبلغی که کمک شده است هم بگذریم، نفس این حرکت، اتفاقی مبارک و قابل تقدیر است. بدون شک جامعه مهاجرین در ایران مشکلات مختلفی دارند که اگر این طرح یک سوال هم درباره وضعیت مهاجران ایجاد کرده باشد، کافی است.

کاظمی گفت: خوشبختانه از این طرح استقبال بسیار خوبی صورت گرفت و رسانه‌های دیداری و شنیداری مختلف به آن پرداختند و امیدواریم این حرکت که به نوعی اولین گام شاعرانه-خیرخواهانه بود، بعد از این هم در شکل‌های مختلف ادامه پیدا کند.

در ادامه این مراسم سلمان نظافت یزدی درباه طرح «این کتاب می‌خواهد برای کودکان لباس بخرد» و مجموعه شعر«دلقکان سرهنگ» گفت: سرمایه شاعران کلمات است و من با همین سرمایه می‌توانم در نقشی که در این دنیا برعهده دارم به دیگران کمک کنم.

وی افزود: فقر و محرومیت؛ ملیت، مذهب و زبان نمی‌شناسند و عشق، عاطفه و احساس میان همه مشترک است.اشتراکات فرهنگی و تاریخی بسیاری میان مردم ایران و افغانستان وجود دارد که یکی از دلایل انتخاب کودکان مهاجر افغانستانی و کمک رساندن به آن‌ها بود، تا شاید طرح «این کتاب می‌خواهد برای کودکان لباس بخرد» برای دقایقی هرچند کوتاه لبخند را بر لب کودکان بنشاند.

نظافت در پایان شعری درباره کابل و مردم افغانستان خواند:«جهان در کابل جمع شده/ مردانی خشمگین پشتو حرف می‌زنند/ گلوله لاتین شلیک می‌شود/ آزادی پشت دیوار سفارت‌ها پنهان شده/ و مادران فارسی مویه می‌کنند/ اما بابُر غرق عطر گُل است/ چراغ خانه‌ها روی کوه، شب را روشن می‌کند/ شاعران به خیابان می‌آیند/ و زنانِ آبی‌پوش/ زخم‌های شهر را می‌بندند/ بخواب کابل‌جان!/ فردا خورشید برای تو بر می‌خیزد»

گفتنی است؛ مبلغ جمع‌آوری شده در این طرح در اختیار خیریه سید الشهدا قرار گرفت تا به کودکان مهاجر افغانستانی برسد.

«دلقکان سرهنگ» مجموعه شعر آزاد سلمان نظافت است که شعرهای اجتماعی، عاشقانه و اجتماعی او را در بر می‌گیرد. این کتاب با شعار «این کتاب می‌خواهد برای کودکان لباس بخرد» منتشر شده است تا برای برای تهیه لباس عید کودکان مهاجر افغانستانی از مخاطبانش کمک بگیرد. شما می‌توانید کمک های نقدی خود را به شماره کارت بانک تجارت به اسم محمدکاظم کاظمی: 6273532010484322 واریز نمایید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز