افزایش ۵۶ درصدی بارش‌ها در شهرستان خدابنده

۱۳۹۵/۰۱/۲۳ - ۱۶:۵۰:۵۴
کد خبر: ۳۹۰۸۷۷
افزایش ۵۶ درصدی بارش‌ها در شهرستان خدابنده
مدیر منابع امور آب خدابنده گفت: میزان بارندگی در این شهرستان به نسبت سال گذشته 56 درصد افزایش یافته است که این رقم بارندگی در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

 به گزارش خبرگزاری برنا ، علیرضا حاجی‌میری  گفت :با اشاره به اینکه طبق آخرین آمار میزان بارندگی در این شهرستان از مهرماه سال گذشته تا دهم فروردین امسال 463 میلی‌متر بوده است، عنوان کرد: از آنجایی که فصل آبی در این شهرستان هنوز تمام نشده است و تا مهرماه این بارش‌ها ادامه‌دار خواهد بود و این آمار تغییر خواهد کرد و امیدوار هستیم میزان بارش‌ها در چند ماه باقی‌مانده همچنان روند رو به رشد را داشته باشد.

وی با بیان اینکه این بارش‌ها توانسته‌اند منابع آب‌های سطحی، رودخانه‌ها و آب سدها را تامین کند، افزود: بارش‌های اخیر توانسته منابع آب‌های سطحی را به خوبی غنی سازد، ولی آب‌های زیرزمینی از چنین شرایطی برخوردار نیستند؛ چرا که اگر بخواهیم یک متر آب زیرزمینی ذخیره شده داشته باشیم، چیزی حدود 200 سال زمان لازم است و این موضوع نیز به شرطی محقق می‌شود که هیچ‌گونه برداشتی از آب زیرزمینی نداشته باشیم و بارندگی‌ها پی در پی باشد و با توجه به این شرایط ذخیره آب در سفره‌های زیرزمینی بسیار دشوار است.

حاجی‌میری ادامه داد: بر این اساس ذخیره آب برای سفره‌های زیرزمینی بسیار زمان‌بر است و به همین جهت باید به کشاورزان گفت که در استفاده از این آب‌های زیرزمینی نهایت صرفه‌جویی را داشته باشند.

مدیر امور آب شهرستان خدابنده اظهار کرد: باتوجه به اینکه مردم در روزهای اخیر برای تمدید یا تصویب پروانه‌های آبی خود به مراکز ذی‌ربط مراجعه می‌کنند، از کشاورزان انتظار داریم که این نگاه را نداشته باشند که با توجه به افزایش بارش‌ها می‌توانند برداشت از آب‌های زیر زمینی را افزایش دهند و یا بیش از حد مجازی که در پروانه‌شان ذکر شده برداشت کنند و همچون سال‌های گذشته با نگاه صرفه‌جویی و وسواس کافی به این موضوع نگاه کنند.

او خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به اینکه در فصل آبیاری زمین‌های کشاورزی قرار گرفته‌ایم، از کشاورزان درخواست می‌شود اگر در مواردی با افرادی مواجه شدند که بیش از حد مجاز از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌کنند به مراجع ذی‌ربط گزارش دهند؛ چرا که در صورت عدم گزارش این خود کشاورز است که آسیب خواهد دید و کشاورزان آن منطقه با بحران در منابع آبی مواجه خواهند شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز