علی بابایی، شهردار کرمان در گفت‌وگو با برنا:

طرح جامع فرهنگی شهر کرمان در حال تدوین است/ شهر کرمان در حال یک پوست اندازی است

۱۳۹۵/۰۱/۲۹ - ۰۹:۵۵:۳۵
کد خبر: ۳۹۳۲۶۵
طرح جامع فرهنگی شهر کرمان در حال تدوین است/ شهر کرمان در حال یک پوست اندازی است
شهردار کرمان گفت: اولین کاری را که در این مقطع انجام دادیم و همچنان در حال انجام است تدوین طرح جامع فرهنگی شهر کرمان بود.

اکثر مردم کرمان سوالات متعددی در بحث پروژه‌های شهری دارند برای پاسخ به این دغدغه مردم کرمان و همچنین مطرح کردن سوالاتی دیگر خبرگزاری برنا به سراغ علی بابایی شهردار کرمان رفته تا وی در این زمینه پاسخگو باشد. آنچه در پی می‌آید حاصل گفت‌وگوی برنا با شهردار کرمان است:

 

**آقای مهندس! شما پس از آن که اقای مهندس سیف‌الهی به سمت معاونت عمرانی استانداری منصوب شد، سرپرست شهرداری شدید و سپس شهردار کرمان، فکر می‌کنید عملکر خوب‌تان باعث انتخاب شما به عنوان شهردار شد یا سفارش‌ها!؟

در دوره سرپرستی که سه ماه طول کشید برای خودم بحث خوب کار کردن مطرح بود چرا که بر این باور بودم که شاید فرصت دیگری پیش نیاید و این زمان خدمتگذاری بعد از سه ماه از من گرفته شود، به همین دلیل آن سه ماه را با سرعت و قوت کار کردیم و از همه پتانسیل‌های مجموعه شهرداری استفاده کردیم که آن سه ماه را قوی کار کنیم.

البته می‌دانستم در آن موقعیت زمانی‌ای که  رکود در کشور در بحث تامین مالی بود، پذیرفتن مسئولیت شهرداری وظیفه سخت و سنگینی است ولی وظیفه خودم دانستم که حضور یابم و هرکاری را که می‌توانم انجام دهم.

 

**عده‌ای بر این باورند که آقای بابایی فقط می‌تواند پروژه‌هایی را که در زمان آقای سیف‌الهی به عنوان شهردار شروع شده به پایان ببرد و خودش نمی‌تواند هیچ برنامه‌ای را پیاده کند، آیا این گمانه صحت دارد؟

یک دسته از پروژه‌های خاتم از قبل شروع شده بود و در ادامه‌اش ما پل میدان آزادی و چهارراه ولیعصر را شروع کردیم.

یک دسته از پروژه‌ها هم در شهر نیمه‌‌تمام بودند که می‌بایست تمام شوند عقل و منطق هم حکم می‌کرد اتمام این پروژه‌ها به صرفه‌تر است و دراقع این به آن معنا نیست که شخص برای خودش کار انجام دهد و درواقع هرکس که می‌آید باید برای رقاه مردم و آسایش شهر کار کند.  

البته بنا به بضاعت شهرداری کارهای جدیدی هم شروع کردیم، زیرگذر جبلیه به تازگی آغاز شده و الان هم قسمت‌های نهایی ان است که در حال انجام است. پارک ایثار هم جدیدا شروع شده است و در مدت کوتاهی هم به پایان رسید.

تعدادی از رفوژها هم در دور بنده شروع شد.

 

**بعضی‌ها معتقدند که شهرداری درگیر پروژه‌های عمرانی شده است و از وظایف فرهنگی و ورزشی خود بازمانده است، شما به عنوان شهردار این موضوع را قبول دارید؟

در بحث‌های فرهنگی هم باید عرض کنم ما اولین کاری را که در این مقطع انجام دادیم و همچنان در حال انجام است تدوین طرح جامع فرهنگی شهر کرمان بود.

همچنین ده نقطه را معاون فرهنگی در نظرگرفته تا در مکان‌هایی که پاتوق فرهنگی نداشته‌ایم این امکان را به وجود آورد و محله محوری را در دستور کار خود قرار دادیم.

 نمایشگاه دو سالانه عکس را هم برگزار کردیم یا نمودی که در ایام‌الله دهه فجر داشتیم این موضوع را که شما گفتید نقض می‌کند.

 

**چندسال پیش یکی از چهره‌های شاخص سیاسی، کرمان را یک روستای بزرگ نامید، آیا کرمان هنوز همان روستای بزرگ است یا یک کلانشهر واقعی؟

آن موضوع شاید یک تلنگری بود و باعث شد در 6 یا 7 سال گذشته حرکت‌هایی جدی را در شهر مشاهده کنیم. شهر کرمان در حال یک پوست اندازی است. درطول چند سال گذشته حدودا ده یا دوازده تقاطع غیر هم سطح اجرا شد و الان هم 6 تقاطع غیر همسطح در حال انجام است. در بافت قدیم شهر کرمان و بازار تاریخی این شهر، شهرداری نقش ایفا کرد و در خصوص احیا و مرمت ساختمان‌های تاریخی اعداد و ارقام زیادی هزینه کرده‌ایم و درواقع از آن صحبت دیگر گذر کرده‌ایم چرا که برای سال آینده هم پروژه‌های زیادی تعریف شده است و تا پایان این دوره شورا، خط بطلانی بر این موضوع خواهیم کشید و انشاالله تا پایان شهریور سال 96 شهری زیبا و آراسته خواهیم داشت.

 

**اولین توصیه شما به مردم چیست؟

شهروندان محترم پایه و اساس شهر هستند و همه زحماتی که همه همکاران محترم من می‌کشند فقط برای مردم است به همبن دلیل مشارکت حداکثری مردم را در پروژه‌ها می‌خواهیم. روش‌های مشارکت را هم مردم خوب بلدند و می‌توانند در عرصه‌های مختلف و مقاطع متفاوت مشارکت و همکاری داشته باشند. ایام پایان سال بیشتر بحث تنظیف، رفت و روب معابر، جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی، زیباسازی شهر و حذف زوائد بصری مطرح است و همچنین بحث مشارکت در پرداخت عوارض است که ما فیش‌های عوارض خدمات شهری را درب منازل مردم ارسال کرده‌ایم و انشاالله مردم عزیزمان همکاری و همراهی بیشتری می‌کنند که ما بتوانیم خدمات بیشتری ارائه کنیم.

 

**آیا در پرداخت عوارض، تخفیفاتی هم در نظر گرفته‌اید؟

طبق مجوزی که شورای شهر داده بود برای عوارض دی، بهمن و اسفند شهرداری تخفیفی در بحث پرداخت عوارض قائل می‌شد. کار جدیدی که شهرداری در خصوص توسعه درآمدهای پایدار برای شهر پیش‌بینی کرد باعث شد که امسال حدودا 37 درصد از عوارض پیش‌بینی شده برای خودرو جلوتر باشیم و دنبال عوارضی بودیم که حق و حقوق و مطالبات شهرداری است که باید گرفته و برای مردم هزینه می‌شد و قطعا همین عوارض به ما کمک کرد که در ایام پایان سال که با رکود جدی مسکن و زمین مواجه هستیم بتوانیم حقوق پرسنل را پرداخت کنیم و بخشی از مطالبات پیمانکاران را بپردازیم و شهرداری را سرپا نگه داریم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز