رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی:

۷۵ درصد زغال سنگ کشور در خراسان‌جنوبی واقع شده است

۱۳۹۵/۰۲/۰۱ - ۱۲:۱۶:۳۷
کد خبر: ۳۹۴۹۶۶
۷۵ درصد زغال سنگ کشور در خراسان‌جنوبی واقع شده است
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی، گفت: ۷۵ درصد زغال سنگ کشور در خراسان‌جنوبی واقع شده که این ظرفیت، بستر مناسبی برای سرمایه گذاری در استان را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری برنا داوود شهرکی، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به نامگذاری سال با عنوان اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل که در صحبت‌های رهبری بیان شد بیشترین موارد اشاره شده به تولید رونق اتقصادی برمی‌گردد که از جمله آن خروج از رکود در صادارت، صنایع کوچک، تولید ملی و جلوگیری از وارد بی‌رویه کالای‌های تولید داخلی است.

وی افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که به این اهداف برسیم که این امر همکاری و همیاری بیشتری را می‌طلبد تا اهداف کلان دولت در استان محقق شود.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان‌جنوبی ادامه داد: همگرایی خوبی که در استان در راستای تولید، رونق اقتصادی و نگاه مسئولین استان فراهم است که امیدواریم این نگاه در همه بخش‌ها تسری پیدا کند.

شهرکی تاکید کرد: با توجه به اینکه مشکلات در بخش تولید وجود دارد کمبودها و موارد مورد نیاز اطلاع رسانی اما نقاط مثبت از نقاط منفی پررنگ‌تر جلوه داده شود.

وی عنوان کرد: به دلیل شرایط حاکم بر بازار و کشور، واحدهای ما نیز آسیب دیده‌اند ولی انتظار می‌رود نگاهی که از استان به بیرون می‌دهیم واقع بینانه و مثبت باشد.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان‌جنوبی بیان کرد: در صورت که نگاه منفی در بخش اخبار مهم استان ارائه شود جذب سرمایه‌گذار را در استان کم می‌کند اما با مطرح کردن نگاه مثبت از اتفاقات درون استان باعث جذب سرمایه‌گذار به استان شویم.

شهرکی با بیان اینکه سال گذشته در بخش صنعت 66 پروانه صنعتی در استان صادر شده است، اظهارکرد:  تعداد پروانه‌های بهره‌برداری نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد رشد داشته که با 7370 میلیارد ریال سرمایه گذرای 900 نفر شغل ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد:رتبه استان در بخش صنعت در کشور در سال گذشته به رتبه 20 رسیده‌، در مجموع وضع موجود رتبه خوبی نداریم ولی این موفقیت در سال قبل نشان از این بوده که این فرصت برای استان وجود دارد.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در سال گذشته 123 درخواست جواز تاسیس داشته‌ایم، ادامه داد: میل به سرمایه‌گذاری شاخص آن جوایز تاسیس است که درخواست جواز تاسیس در استان 11 درصد رشد داشته که این امر نشان از تمایل به سرمایه‌گذرای در استان رو به رشد است.

شهرکی ادامه داد: 46 فقره گواهی کشف در بخش معدن استان در طی سال گذشته صادر و میزان ذخایر کشف شده در این مدت 50 میلیون تن بوده است.

وی با اشاره به اینکه رتبه استان در بخش معدن در سطح کشور در سال گذشته رتبه ششم بوده است، تصریح کرد: در سال گذشته 46 پروانه معدنی در استان با ذخیره 38 میلیون تن صادر شده است.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان‌جنوبی عنوان کرد: با توسعه اکتشافات باعث فعالیت ظرفیت واحدهای معدنی و رشد ذخایر می شود که توسعه اکتشافات از راهکارهای سازمان در زمان رکود اقتصادی است.

شهرکی یادآور شد: اجرای عملیات ژئوفیزیک هوایی برای اکتشاف محدوده‌های معدنی استان از اقدامات مهم استان در سال گذشته در بخش معدن بوده که در سال گذشته این میزان تنها برای خراسان جنوبی در 111 کیلومتر عملیات ژئوفیزیک هوایی خطی برای استان پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: عملیات ژئوفیزیک هوایی تا عمق 500 متری پتانسیل‌های معدنی را رصد و اطلاعات پایه معدنی را در اختیار سرمایه‌گذران قرار داده که اجرای عملیات ژئوفیزیک هوایی فرصتی خوبی برای سرمایه‌گذاران بخش معدنی فراهم می‌کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه بالغ بر 30 هزار کیلومتر از وسعت خراسان جنوبی درگیر پهنه‌های اکتشاف است، ادامه داد: پیرو سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور به اروپا توافق برای انجام مطالعات در سال گذشته با شرکت ایرلندی صورت گرفته که یک پهنه معدنی یک‌هزار کیلومتر مربعی در استان به یک شرکت ایرلندی واگذار که در سال جاری عملیات اجرایی آن دنبال می‌شود.

شهرکی با اشاره به اینکه در بخش معدن بالغ بر ۲.۵ میلیارد تن ذخایر معدنی وجود دارد که از این میزان ۷۰۰ میلیون تن مربوط به زغال سنگ استان است، تاکید کرد:  ۷۵ درصد زغال سنک کشور در خراسان جنوبی واقع شده که این ظرفیت، بستر مناسبی برای سرمایه گذاری در استان را فراهم می‌کند.

وی افزود: در حوزه تجارت نیز در سال گذشته صادرات ۱۸۱ میلیون دلاری از استان صادارت انجام شده که این میزان نسبت به سال ۹۳، از نظر ریالی رشد دو درصدی و از نظر حجمی رشد ۴۴ درصدی داشته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: مجموع صادرات ناشی از گمرکات و ماده ۱۱۶، ۶۸۶ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۹۳، ۳۴ درصد از نظر وزنی رشد داشته است.

وی با اشاره به کاهش تعداد شکایات تلفنی از چهار هزار به دو هزار درحوزه بازرسی  اظهارکرد: در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد تومان برگشت مبالغ را به مردم داشته‌ایم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز