طی برگزاری آئینی با همت شهرداری اردبیل

یاد و خاطره استاد جابر عناصری گرامی داشته شد

۱۳۹۵/۰۲/۰۵ - ۱۵:۱۲:۲۷
کد خبر: ۳۹۶۴۷۳
یاد و خاطره استاد جابر عناصری گرامی داشته شد
طی برگزاری آئین بزرگداشتی با همت شهرداری اردبیل و مشارکت سایر دستگاه ها؛ با حضور مردم فرهنگ‌دوست و عاشق اهل بیت(ع) دارالارشاد اردبیل، یاد و خاطره استاد جابر عناصری در مسجد سرچشمه اردبیل گرامی داشته شد. در آئین گرامیداشت و یادبود استاد عناصری که عصر روز شنبه 4 اردیبهشت ماه در مسجد سرچشمه برگزار شد؛ در کنار مردم ولایی اردبیل، استاندار اردبیل، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اردبیل، مسوولان سپاه حضرت عباس(ع)، بسیج، هیئت‌های مذهبی، اعضای هیئت امنای محلات اردبیل و مسوولان دستگاه‌های فرهنگی نیز حضور داشته و یاد و خاطره مرحوم عناصری را گرامی داشتند.

به گزارش برنا،مرحوم عناصری که به پاس خدمات خود در عرصه تعزیه و پژوهش و تحقیق در هنر تعزیه‌خوانی و شبیه‌خوانی پدر تعزیه دانشگاهی ایران لقب گرفته بود، با عشق به اهل بیت و اباعبدالله‌الحسین(ع) در احیا و توسعه هنر اصیل تعزیه نقش بسزایی داشته و مردم اردبیل همواره به نیکی از این پژوهشگر برجسته و نامی کشور یاد می‌کنند.

در این مراسم معنوی که همراه با حزن و اندوه شرکت‌کنندگان همراه بود، مداحی و برنامه‌های گرامیداشت برگزار شده و حاضران با نثار فاتحه و صلوات از پدر تعزیه ایران که چند روز گذشته پس از تحمل بیماری دار فانی را وداع گفته بود، به نیکی یاد کرده و برای وی رحمت و مغفرت الهی را طلب کردند.

مرحوم جابر عناصری در سال 1324 در یک خانواده فرهنگی و مذهبی در محله معمار شهر اردبیل به دنیا آمد و از کودکی به تعزیه و شبیه‌خوانی علاقه‌مند بود.

این پژوهشگر برجسته در سال 42 تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته فلسفه و علوم تربیتی در دانشگاه تهران آغاز کرد و در این رشته تحصیلات خود را تا دکتری ادامه داد و در سال 52 برای پژوهش و سبک تخصصی در زمینه ایران‌شناسی اجتماعی را در دانشگاه لندن به پایان رساند.

عناصری پس از اخذ درجه دکتری از دانشگاه تهران و گذراندن دوره تخصصی مردم‌شناسی در انگلستان با تکیه بر پژوهش‌های قبلی خود، به تحقیق درباره خاورمیانه، جنوب غرب آسیا و به‌ویژه مسائل فرهنگی ترکیه و ایران و افغانستان پرداخت.

نخستین استاد جابر عناصری درباره هنر و ادبیات عامه، پدرش علی عناصری بود؛ وی در آثار خود از نگاهی جامعه‌شناسانه و مردم‌شناسانه به تئاتر و تعزیه ایرانی می‌نگریست.

وی استاد ممتاز دانشگاه‌های تهران بود و در کنار پژوهش‌های فراوان بیش از 40 کتاب در زمینه فرهنگ ایران به رشته تحریر در آورده است که از آثار وی می‌توان به «شناخت اساطیر ایران بر اساس طومار نقالان»، «شبیه‌خوانی کهن الگوی نمایش‌های ایرانی»، « مردم‌شناسی و روانشناسی هنری»، «عاشق‌ترین عاشقان فرهنگ»، «فرهنگ و پژوهش» و« نسیم خاطرات» اشاره کرد که مجموعه مقالات نسیم خاطرات در بر دارنده 150 مقاله درباره تاریخ شفاهی اردبیل و گریزهایی به فرهنگ محلی ایران است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز