استاندار لرستان :

مهاجرت روستانشینان به شهرها تهدیدی برای شورای شهر و روستا است

۱۳۹۵/۰۲/۱۳ - ۱۳:۲۰:۳۶
کد خبر: ۳۹۹۸۹۶
مهاجرت روستانشینان به شهرها  تهدیدی برای شورای شهر و روستا است
یکی از اساسی‌ترین کارهایی که شورای روستاها باید مدنظر قرار دهد کارآفرینی اقتصادی است

به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان ،هوشنگ بازوند استاندار لرستان گفت: اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی برای مشارکت همگان است و این مشارکت در سایه مدیریت عقلانی و جهادی نمود پیدا می‌کند.

وی که  در گردهمایی شورای اسلامی شهر و روستاهای استان در محل سالن اجتماعات شهید شهریاری دانشگاه لرستان برگزار شد سخن می گفت، با تبریک روز معلم، روز کارگر و روز شورا، بیان کرد: شورا نمود یا نماد مشارکت اصیل مردمی و جمعی برای تصمیم‌گیری اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.

بازوند با بیان اینکه شورا تجلی‌گاه مردم‌سالاری دینی و حاکمیت مردم است که سرنوشت خود را تعیین می‌کنند، بیان کرد: قانون اساسی نیز توجه ویژه‌ای به بحث شوراها دارد و علاوه بر فرآیند تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در شوراها به اختیار آنان نیز توجه داشته است.

وی  با اشاره به اینکه بالاخره همه دست به دست هم داده و کارها را پیش ببریم تا به هدف‌مان برسیم، افزود: باید از فقر مطالبه‌گری عبور کنیم، شورای عالی استان‌ها به مانند دولت می‌تواند لایحه به مجلس بدهد چرا از این ظرفیت استفاده نمی‌شود؟ چرا از این اختیاراتی که دارید خوب استفاده نمی‌کنید؟

بازوند افزود: نظام مدیریتی شورایی هم‌اکنون اجرا می‌شود هر چند ممکن است با کاستی‌ها انجام شود اما این نظام دو بازوی نظارتی(شوراها) و اجرایی(شهرداری‌ها و دهیاری‌ها) دارد.

وی تصریح کرد: در نظارت، شوراها با چالش‌های متعددی که گاهی ساختاری بوده مواجه‌اند و نیاز است مشارکت مردم در نظام مدیریتی شورایی دیده شود چراکه فنداسیون این نظام مردم هستند.

بازوند خاطر نشان کرد: تو سعه تکنولوژی، ارتباطات، جهانی شدن عوامل تولید، افزایش جمعیت شهری، مهاجرت به شهرها، حاشیه‌نشینی، سکونت‌گاه‌های غیررسمی، بافت فرسوده، مسائل اجتماعی و پیچیدگی‌هایی را در شهر دوچندان کرده و نظام مدیریتی شهری با چالش مواجه شده است.

وی ادامه داد:اگرچه می‌توان از این پیچیدگی‌ها چالش یا فرصت ایجاد کرد، باید برای عبور از چالش‌ها به مدیریت شهری توجه داشت.

بازوند اظهار کرد: شهرداران زمانی می‌توانند به دنبال توسعه پایدار باشند که بتوانند مدیریت شهری را براساس مشارکت مردم فعال کند، البته با وجود شهروندان پولدار می‌توان به مدیریت شهری و توسعه آن رسید.

 وی بیان داشت : اگر سرانه درآمدی مردم را افزایش دهیم می‌توانیم ادعا کنیم که نرخ بیکاری کاهش و اشتغال ایجاد شده است.

بازوند با اشاره به اینکه شهرداری‌ها شهر را باید براساس مقتضیات تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی خودش ساماندهی و توسعه دهند، تصریح کرد: متأسفانه در حوزه مدیریت شهری این موارد رعایت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون 117 هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی در کشور داریم که سهم لرستان 1800 واحد است، خاطر نشان کرد: باید شهر را به عنوان یک کلیت در نظر گرفت چراکه شهر موجودی زنده است و باید از آن نگهداری شود.

بازوند گفت: اگر در امر مدیریت شهری بخشی‌نگری کنیم ماحصل اداره شهر منجر به افزایش حاشیه‌نشینی و توسعه بافت‌های فرسوده می‌شود.

وی  با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی روستا و شهر پلی بین مردم و مسئولین هستند،  عنوان کرد: در شورای اسلامی روستا باید برنامه‌ریزی از پایین به بالا باشد. در این راستا مشارکت مردم و محله‌ها مدنظر قرار گیرد تا از این چالش‌ها بتوانیم عبور کنیم و به توسعه محلی برسیم.

بازوندبا بیان اینکه براساس قانون همه روستاهای بالای 20 خانوار در کشور باید دهیار داشته باشند،  تصریح کرد: 57 درصد روستاهای کشور بالای 20 خانوار هستند و 98 درصد جمعیت کشور در آنها قرار دارند.

وی  مهاجرت روستانشینان به شهرها را تهدیدی برای شورای شهر و روستا بر شمرد و با بیان اینکه یکی از اساسی‌ترین کارهایی که شورای روستاها باید مدنظر قرار دهد کارآفرینی اقتصادی است، بیان کرد: تا زمانی که شغلی برای کسی در روستا ایجاد نشود نمی‌توان جلوی مهاجرت را گرفت.

بازوند افزود: نیاز است در روستا صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی توسعه یابد.

وی  ادامه داد: امسال توافقی با بنیاد مستضعفان، معاونت روستایی نهاد ریاست جمهوری و استانداری لرستان منعقد شده که به ازای یک شغل در روستا 70 میلیون تومان تسهیلات با سود 7 درصد از سوی بانک سینا به روستائیان پرداخت می‌شود.

بازوند یادآور شد: همچنین با قرارگاه خاتم‌الانبیاء 50 هزار مترمربع مراکز بهداشتی در روستاهای استان احداث خواهد کرد.

استاندار لرستان  با تأکید بر اینکه از ظرفیت‌ گردشگری استان در راستای جذب توریسم استفاده شود، اطهار کرد: اگر بتوانیم در استان شرایطی را ایجاد کنیم که استان تبدیل به مقصد گردشگری شود قطعاً این امر منجر به افزایش سرانه درآمدی می‌شود.

بازوند  گفت: 65 درصد برنامه‌هایی که برای نوروز امسال در نظر گرفته شده بود تحقق یافت و این باعث شد که خرم‌آباد به عنوان 7 شهر گردشگری کشور معرفی شود.

وی بیان داشت: کدام شهر است که 4 مترمکعب بر ثانیه آب داشته باشد و کافی است ظرفیت‌ها را شناسایی و شهر را خوب معرفی کنیم.

بازوند با گلایه‌مندی از اینکه سیل اخیر 446 میلیارد تومان خسارت به استان وارد کرد اما اتفاقی که در باغ وحش کاسیت برای گوزن زرد افتاد باعث شد که این مسئله مهم به حاشیه برود و حتی به گونه ای جا انداختند که به فرهنگ مردم لر ستان توهین شود، متأسفانه این باعث شد که تمام مطالبه تحت پوشش قرار گیرد،عنوان کرد: خبری نباید آنقدر بزرگ جلوه داده شود که خسارت و موضوع اصلی در حاشیه قرار گیرد.

وی  در ادامه با اشاره به اینکه باید به مسکن روستایی توجه شود هرچند در راستای بازسازی مسکن روستایی کارهای خوبی انجام شده است، یاظهار داشت: 30 هزار خانه روستایی را بازسازی کردیم و توانسته‌ایم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم به گونه‌ای که از 167 هزار خانه روستایی، 98 هزار واحد بازسازی شده است.

بازوند با اشاره به اینکه در 2.5 سال اخیر رویکرد حرکت‌مان به سمت مسائل اقتصادی بوده است، عنوان کرد: برای رسیدن به هدف اقتصاد مقاومتی باید موانع را در راستای توسعه اقتصادی برداشته شوند.

نماینده عالی دولت در لرستان  با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی برای مشارکت همگان است و این مشارکت در سایه مدیریت عقلانی و جهادی نمود پیدا می‌کند، تصریح  کرد: بروکراسی اداری با روح اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد.

هوشنگ بازونددر پایان گفت: افزایش نرخ بیکاری، بروکراسی اداری، پایین بودن فرهنگ کار، وابستگی شدید به بودجه‌های دولتی و... از چالش‌های پیش روی اقتصاد مقاومتی است که باید برطرف شود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز