جنگل‌های بلوط کردستان؛ نیازمند حفاظت‌ و مراقبت

۱۳۹۵/۰۴/۲۸ - ۱۶:۴۰:۳۵
کد خبر: ۴۰۱۷۱۵
جنگل‌های بلوط کردستان؛ نیازمند حفاظت‌ و مراقبت
حفظ و حراست از جنگل‌های بلوط کردستان که سرمایه‌ای گرانبهاست، نیازمند مشارکت همگانی است.

به گزارش خبرگزاری برنا،  کشور ایران دارای پنج رویشگاه است که هر رویشگاه دارای مختصات و گونه‌های گیاهی و جانوری مختص به خود است.

استان کردستان در رویشگاه زاگرس واقع شده است، این رویشگاه شامل 12 استان بوده که استان کردستان در بخش زاگرس شمالی واقع شده است.

حوزه منابع طبیعی استان شامل سه بخش جنگل، مرتع و تالاب است که تالاب‌های «زریوار» در مریوان و «علی وردی» در قروه دو تالاب استان کردستان هستند.

هچنین چهار منطقه حفاظت شده در شهرستان‌های کامیاران، بیجار، سروآباد و سقز در استان کردستان وجود دارد که دارای گونه‌های جانوری منحصر بفرد در کشور است.

علاوه بر این، استان کردستان، استانی سرسبز و دارای گونه‌های گیاهی خاص است که بالغ بر 150 گونه گیاهی دارویی تاکنون در استان شناسایی شده است.

12.8 درصد از خاک کردستان را جنگل تشکیل می‌دهد

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان با اشاره به اینکه مساحت استان کردستان قریب به سه میلیون هکتار است، اظهار کرد: 373 هزار هکتار از خاک استان که معادل 12.8 درصد است را جنگل طبیعی تشکیل می‌دهد.

پیمان باباپیری با اعلام اینکه 83 درصد جنگل‌های استان از نوع بلوط است، عنوان کرد: جنگل‌های کردستان به سه دسته بلوط ایرانی، بلوط مازودار و بلوط لبنانی تقسیم می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یک میلیون و 414 هزار هکتار معادل 61.2 درصد منایع طبیعی استان را مراتع تشکیل می‌دهد، افزود: 1.5 درصد مراتع کشور در استان کردستان وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان افزود: یک هزار و 800 گونه مرتعی و 135 گونه درختی نیز در استان وجود دارد و 6.5 درصد علوفه کشور نیز در کردستان تامین می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر 2 میلیون و 100 هزار واحد دامی، ظرفیت مراتع چرا در استان وجود دارد و 67 هزار بهره بردار دامدار نیز در استان شناسایی شده‌اند.

باباپیری بیان کرد: همچنین 135 تعاونی مرتع‌داری و جنگلداری فعال و نیمه فعال در حال حاضر در استان کردستان مشغول به فعالیت هستند.

 

آتش سوزی‌هایی که عوامل انسانی نیز در آن دخیل است

 

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در مورد آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع استان، اظهار کرد: آتش سوزی یکی از مواردی است که در هر اکوسیستمی ممکن است رخ دهد و عواملی همچون دمای هوا، خشکسالی و تغییر اقلیم، عوامل مصنوعی و انسان‌ها نیز در آن دخیل هستند.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان ادامه داد: متاسفانه برخی از افراد نادانسته موجب آتش سوزی مراتع و جنگل‌های استان می‌شوند که تهمیدات خاصی اندیشیده شده است، با همکاری جوامع محلی و انجمن‌ها حداقل آتش سوزی‌ها را در استان داشته باشیم.

وی در پایان ‌خاطرنشان کرد: سال گذشته یک هزار و 100 هکتار از مراتع و جنگل‌های استان دچار آتش سوزی و حریق شد که کنترل این امر نیازمند مشارکت همگانی است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز