پیشنهادات و مشکلات صنعتی و معدنی استان برای ارایه به رییس جمهور جمع بندی شد

۱۳۹۵/۰۲/۱۸ - ۱۴:۴۲:۱۴
کد خبر: ۴۰۱۷۵۷
پیشنهادات و مشکلات صنعتی و معدنی استان برای ارایه به رییس جمهور جمع بندی شد
پیشنهادات و مشکلات بخش های صنعت و معدن استان در نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان با حضور مدیران و فعالان بخش خصوصی و نمایندگان دستگاه‌های دولتی مربوطه، برای ارایه به رییس جمهور در سفر هفته جاری هیات دولت به استان کرمان، جمع بندی شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان در این رابطه گفت: در حوزه صنعت ارایه ضمانت نامه بانکی به بدهکاران در قالب سامانه سپام، تخفیف سرمایه در گردش به واحدهای فعال، واگذاری اختیار پرداخت یارانه سود به استان، اختصاص 50 درصد از سهم شهرداری ها به شرکت خدماتی شهرک های صنعتی، در نظر گرفتن معافیت مالیاتی برای شرکت های خدماتی به مدت حداقل 10 سال، در نظر گرفتن وضعیت عرضه و تقاضا در اعطا مجوزها، اصلاح ماده 132 مربوط به معافیت های مالیاتی واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی از زمان سوددهی، تجدید ارزیابی ها، مشکلات مربوط به معادن زغالسنگ، برگزاری شورای معدن در استان و تهیه بانک اطلاعاتی معادن استان و ... از جمله مشکلات و پیشنهادات مدنظر است.

عباس جبالبارزی، با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب برای تولید داخلی و حمایت از تولید ملی حق بسیاری قائل هستند، گفت: این موضوع وظایفی بر دوش دولت، تولید کننده و مصرف کننده می گذارد که وظیفه تولید کننده، تولید کالا و محصول با کیفیت و قیمت مناسب و رعایت اصل مشتری مداری، است. وی در ادامه به مشکلات بخش تولید در کشور اشاره کرد و افزود: تلف شدن وقت مدیران بنگاه‌های تولیدی به دلیل بروکراسی اداری موجود، فاصله 10 درصدی نرخ بهره بانکی با نرخ تورم، عدم فرهنگ سازی برای مصرف تولید داخل توسط رسانه ملی و عدم آگاهی به ایجاد اشتغال و رونق بازار با افزایش تولید داخلی، بخشی از مشکلات این بخش است.

جبالبارزی، در بخش دیگری به پتانسیل های صنعتی و پیمانکاری استان و واگذاری برخی پروژه ها به شرکت های مشاوره‌ای خارج از کرمان، اشاره و خاطرنشان کرد: باید شرکت های مشاوره‌ای قوی در استان شکل گیرد تا پیمانکاران غیربومی کمتری به کار گرفته شوند. رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان، بر تقویت و تشکیل تشکل ها در حوزه صنعت و معدن تاکید کرد و اظهار داشت: در این رابطه برگزاری همایشی برای مدیران و اعضای تشکل ها می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. وی افزود: اتاق کرمان پتانسیل لازم برای دفاع از منافع بخش خصوصی را دارد و مشاوران قوی اتاق می توانند در هر زمینه‌ای مشاوره لازم را به فعالان بخش خصوصی ارایه کنند.

در ادامه دبیرکل اتاق کرمان، با تاکید بر ایجاد فضای کسب و کار مناسب، گفت: هیچ تصمیم‌گیری بدون بهره بردن از اطلاعات صحیح و جامع قابل اتکا نیست که در این زمینه، اتاق کرمان برای تهیه بانک اطلاعاتی در حوزه معدن استان آماده همکاری است.  مسعود رشیدی نژاد افزود: تجربه عملی فعالان و دست اندرکاران حوزه معدن با دانش علمی مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق کرمان می تواند به تصمیم گیری صحیح منجر شود. وی با بیان اینکه در سال گذشته تعدادی تشکل زیرمجموعه اتاق کرمان به ثبت اتاق ایران رسید، اظهار داشت: قرار است اتاق کرمان پایگاه تجمیع تشکل ها شود و در واقع تشکل ها در آینده اتاق تصمیم گیری کنند. رشیدی نژاد، مسایل مالی و مالیاتی را از جمله مشکلات مرتبط با سرمایه‌گذاری عنوان و بیان کرد: شفاف سازی و داشتن اطلاعات مورد نیاز برای اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران بسیار اهمیت دارد که باید جدی گرفته شود.

در ادامه این نشست معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: بر اساس آخرین آمار موجود هزار و 300 بنگاه اقتصادی در استان فعال و 330 بنگاه دیگر به دلیل عدم فعالیت در حالت تعلیق هستند. امین غفاری نژاد، افزود: برنامه ای برای عارضه یابی 200 بنگاه اقتصادی با 160 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که در صورت تامین اعتبار، اجرایی و محقق خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: حمایت از بنگاه‌های صنعتی با رویکرد صادراتی، حمایت از بنگاه‌های نیمه فعال و حمایت از زنجیره های توسعه در بحث فولاد، از جمله سیاست های حمایتی وزارتخانه مربوط است که امیدواریم بزودی آیین نامه ها و روش های اجرایی آن ابلاغ شود. غفاری نژاد، بیان کرد: تشکیل تشکل های فعال و قدرتمند در برخی صنایع استان مانند سوله و اسکلت فلزی با تولید 20 هزار تنی، تولید لوله های آب رسانی، صنایع برق و الکترونیک و صنایع غذایی و... ضروری است. وی با اشاره به اینکه 50 تا 60 درصد مشکلات بنگاه‌های اقتصادی مربوط به امور مالیاتی است، گفت: در این زمینه بهتر است اتاق مشاوران توانمند را استخدام و به فعالان بخش خصوصی معرفی کند.

همچنین معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این نشست گفت: تاکنون دو هزار و 750 محدوده معدنی در استان تعیین تکلیف شد تا مسیر سرمایه گذاری هموار شود. مهدی حسینی نژاد، با بیان اینکه به دلیل قوانین مزاحم، مانع و سخت گیر در حوزه معادن، سرمایه گذاران خارجی از این حوزه کمتر استقبال می کنند، افزود: در این رابطه اگر شورای عالی معادن استان با تفویض اختیار به استاندار کرمان برگزار شود، می توان بسیاری از مشکلات را برطرف کرد. وی با اشاره به اینکه افزایش تولیدات معدنی استان از 62 میلیون تن به 90 میلیون تن برنامه ریزی شده، گفت: 99.6 درصد ارزش افزوده تولیدات مواد معدنی استان مربوط به پنج واحد صنعتی است در حالی که بهتر است هلدینگ هایی برای سایر واحدهای تولیدی نیز تشکیل شود

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز