خراسان‌جنوبی از بیماری تب برفکی مصون است

۱۳۹۵/۰۳/۰۸ - ۱۶:۰۷:۴۱
کد خبر: ۴۰۵۱۸۵
خراسان‌جنوبی از بیماری تب برفکی مصون است
مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی، گفت: در بحث بیماری تب برفکی خراسان‌جنوبی پاک‌ترین استان کشور است.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ علیرضا رفیعی، گفت : مسئولیت‌های دامپزشکی مبارزه، پیشگیری، درمان و آموزش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیماری خطرناک تب برفکی، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را با موفقیت پشت سرگذاشته‌ایم، افزود: ما از طریق مایه‌کوبی و واکسیناسیون به موقع دام‌ها و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها توانستیم شیوع بیماری‌ها را در استان کاهش دهیم.

مدیرکل دامپزشکی ‌استان با بیان اینکه 14 هزار دام در اثر تب برفکی در سطح کشور تلف شده‌اند، تصریح کرد: مجموع کل بیماری‌هایی سازمان دامپزشکی کشور 182 مورد بوده و این سازمان به شکل شبانه روزی تمام بیماری‌ها را رصد و پالایش می‌کند.

رفیعی‌پور، تاکید کرد: ما در استان با آگاه‌سازی دامداران به عوامل انتقال بیماری که از یکی این موارد عدم جابجایی دام در منطقه است مانع شیوع این بیماری در استان شدیم.

وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد مجموع این بیماری‌ها مشترک بین انسان و دام است، افزود: طی دو سال قبل منشاء بیماری‌های دام و مشترک بین دام و انسان مرز شرقی کشور بوده که تغییر مسیر ورود بیماری‌ها مرز غربی شده که اکنون غرب کشور(عراق، ترکیه، ارمنستان) نیز علاوه بر مرز شرقی منشاء ورود بسیاری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.

مدیر کل دامپزشکی ‌استان با اشاره به اینکه عملیات بهداشتی دامپزشکی بسیار اهمیت دارد، عنوان کرد: در سال گذشته بیماری‌های دامی ۷۰ درصد کاهش داشته و در راستای تأمین سلامت صد درصدی دام از مبدأ تولید مراحلی شامل مراجعه، معاینه و نمونه برداری و آزمایش انجام می‌شود.

رفیعی‌پور، با اشاره به اینکه گرد و خاک باعث تشدید بیماری در دام می‌شود‌، عنوان کرد: هنگام گرد و خاک بهتر بوده دام را در محل مناسب و سرپوشیده نگهداری کنیم تا دام از بیماری‌ در امان بماند.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون فقط 20 تا 30 درصد دام را در برابر بیماری مصون نگه می‌دارد، یادآور شد: 70 درصد از طریق اطلاع رسانی به موقع باعث حفاظت دام از بیماری‌های گوناگون و خطرناک می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی ‌استان با اشاره به اینکه گرد و خاک بیماری‌های تنفسی را در دام به وجود می‌آورد، خاطرنشان کرد: انتقال هر نوع بیماری با باد و گرد و خاک وجود داشته و در صورت بیماری‌تنفسی آن را تشدید می‌کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز