بازدید رایگان از موزه های اصفهان

تاسیس بزرگ ترین موزه کشور در اصفهان

۱۳۹۵/۰۲/۲۶ - ۱۵:۱۳:۱۳
کد خبر: ۴۰۵۳۹۶
تاسیس بزرگ ترین موزه کشور در اصفهان
استاندار اصفهان بیان اینکه دکتر روحانی خواهان جانمایی جایگاه توسعه هنر در آینده استان شدند اضافه کرد: رئیس دولت تدبیر و امید اعتقاد دارند اگر هنر دراصفهان رشد نیابد کمتر جایی درایران است که بتواند ا این مسئولیت عظیم را به سرانجام برساند.بااین وصف معتقدیم امروز تمامی اصحاب خرد واندیشه دراین حوزه ها می بایست تمامی هم وغم خود را درراستای توسعه استان دراین زمینه ها قرار دهند.

به گزارش برنا از اصفهان روز جهانی موزه نزدیک است و به همین  مناسبت در سراسر کشور در این روز بازدید از موزه ها رایگان است.این اتفاق برای آشتی مردم با موزه ها در تقویم ما ثبت شده است و کارشناسان بر این باورند که این طرح توانسته تا حدی در معرفی هرچه بیشتر موزه ها به شهروندان موثر باشد.

هرساله در اصفهان که خود شهر موزه است نیز رخ می دهد. امسال هم مسئول روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان خبر از بازدید رایگان از تمامی موزه های تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در روز چهارشنبه 29 اردیبهشت ماه برای عموم مردم داده است.

شاید روز جهانی موزه سبب شد تا چندی پیش استاندار اصفهان با حضور مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با اعضای هیئت مدیره انجمن موزه داران ایران دیدار صمیمانه ای داشته باشند و در این نشست در خصوص موزه وموزه داری سخن بگویند.انجمن موزه داران ایران دارای بیش از 3000 عضو می باشد که عمدتاً از هنرمندان طراز اول استان اصفهان به شمار می روند.

بزرگ ترین موزه کشور در اصفهان

استاندار اصفهان در این دیدار گفت:اصفهان در آینده بسیار نزدیک دارای یکی از بزرگترین موزه های ایران خواهد شد.

دکتر رسول زرگرپور ادامه داد:بدون شک همگان معتقدند استان اصفهان دارای ظرفیتهای فراوانی در حوزه های فرهنگ وهنر وبه صورت خاص در حوزه میراث فرهنگی است ،لذا گواه من دراین باره اظهار نظر بسیاری ازمحققین و مورخین وخصوصا میهمانان ویژه ایی است که به اصفهان سفر نموده ویا می نمایند .به عنوان مثال در سفر هفته گذشته رئیس جمهورآفریقای جنوبی به اصفهان در پایان دیدارش ازشهر گنبدهای فیروزه ای با ظرافت خاصی درخصوص اصفهان گفت "شما نیز همانند بسیاری کشورهای دیگر دارای بناهای تاریخی با شکوهی هستید .بااین وصف آنچه فرهنگ شمارا از دیگران متمایز کرده واین شهر را دارای شهرت جهانی نموده ومن آن را درورای معماری این بناها دیدم ،وجود یک دین بزرگ ویک فلسفه ارزشمند مبتنی بر عرفان است که به این بناها ودرنهایت به فرهنگ شما ایرانیان بعد می بخشد."

گردشگری از اولویت های توسعه استان

استاندار اصفهان دربخش دیگری از سخنانش خطاب به هنرمندان اصفهان تاکید کرد:در سفر سال گذشته ریاست محترم جمهوری به اصفهان به ایشان اظهار داشتم ،اصفهان حداقل تا ده سال آینده از نظر صنعت وکشاورزی به نقطه اشباع خواهد رسید ،لذا در اسناد بالا دستی استان اولویت توسعه استان را در  حوزه هائی همچون:علم وفناوری ، میراث فرهنگی وگردشگری قرار داده ایم.

رشد هنر در اصفهان

وی با بیان اینکه دکتر روحانی خواهان جانمایی جایگاه توسعه هنر در آینده استان شدند اضافه کرد: رئیس دولت تدبیر و امید اعتقاد دارند اگر هنر دراصفهان رشد نیابد کمتر جایی درایران است که بتواند ا این مسئولیت عظیم را به سرانجام برساند.بااین وصف  معتقدیم  امروز تمامی اصحاب خرد واندیشه دراین حوزه ها می بایست تمامی هم وغم خود را درراستای توسعه استان دراین زمینه ها قرار دهند.

زرگر پور اظهار داشت: شهر اسطوره ایی اصفهان اگر چه خود یک شهر موزه است لکن با توجه به وجود هزاران شیئ تاریخی دراین استان که هریک به تنهائی سند هویت این سرزمین به شمار میروند ،لزوم ایجاد یک موزه در خور شان مردم وفرهیختگان این دیار احساس می شد. لذا با پیگیری های بسیار بالاخره موفق شدیم تا به طور کامل با حمایتهای مسئولین از جمله وزیر محترم راه وشهر سازی کارخانه تاریخی ((ریسباف ))اصفهان را تملک کنیم و از این مکان برای ساخت این موزه بهره ببریم.

موزه ای 7 هکتاری

زرگر پور درادامه سخنانش به اهداف خود در حوزه میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت :معتقدم درحال حاضر با توجه به تدوین اسناد بالا دستی توسعه استان پرداختن به حوزه فرهنگ وایجاد موزه بزرگ اصفهان برای من وهمکارانم از نان شب  واجب تر است. لذا با تملک این مجموعه  توانستیم فضایی تاریخی وعظیم با وسعتی در حدود 7 هکتار در بهترین نقطه شهر اصفهان رابرای تاسیس این موزه اختصاص دهیم .

وی تصریح کرد:کار طراحی این موزه عظیم که در کشور وحتی درمنطقه بی نظیر است در دوماه آینده از طریق برگزاری یک مسابقه بین المللی با نظارت سازمانها وکارشناسان مرتبط آغاز خواهد شد.جهت تاسیس این موزه عظیم همه باید تلاش کنند ،لذا از فردا همه باید درباره تسریع درمرمت وتجهیز کارخانه ریسباف مطالبات خود  راصریحا از یکدیگر عنوان کنیم .بنابراین هیچگونه سستی دراین زمینه پذیرفتنی نیست.

تشکل ملی انجمن موزه داران

مدیر کل میراث فرهنگی استان نیز در نشست هیات مدیره انجمن توسعه و ترویج موزه داران ایران تأکید کرد: نقش موزه ها در جریان فرهنگی توسعه تمدنی ایران غیرقابل انکار است.

فریدون اله یاری افزود: انجمن موزه داران ایران، بیش از یک دهه است که در حوزه فرهنگ و هنر استان اصفهان فعالیت نموده و با تلاش فراوان توانسته اند این تشکل غیر دولتی را از حوزه استانی به حوزه ملی ارتقاء بخشند.

اله یاری ادامه داد: بی شک امروز همگان به نیکی معتقدند موزه ها نقش غیر قابل انکاری در جریان فرهنگی توسعه تمدنی کشور عزیزمان ایران دارد، لذا این اداره کل با همکاری انجمن موزه داران موفق به شناسایی جمع کثیری از مجوعه داران خصوصی در پهنه استان پهناور استان اصفهان شده است، لذا بر این اساس موفق شده ایم تا کنون از مجموع 25 موزه فعال استان بیش از 10 موزه را توسط مجموعه داران بخش خصوصی در استان اصفهان به بهره برداری برسانیم.

بازدید رایگان

چهارشنبه 29 اردیبهشت ما روز جهانی موزه است و مسئول روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به همین خاطر اعلام کرد بازدید از تمامی موزه های تحت پوشش این سازمان رایگان است.

دکتر شهرام امیری افزود: این اقدام با هدف تشویق عموم به بازدید از موزه ها انجام می شود و بازدید از تمامی موزه های استان اصفهان همزمان با سایر استان کشور در این روز رایگان خواهد بود.

وی ادامه داد: همان طور که در ایران، سال 1395 سال کبیسه است و اسفندماه 30 روز می باشد، به تاریخی میلادی نیز سال 2016 کبیسه و ماه فوریه 29 روز است، بر این اساس 18 ماه می در سال 2016، بیست و نهم اردیبهشت ماه خواهد بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز