رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد:

کسب رتبه دهم ورودی پرونده به شورهای شهری حل اختلاف شهر کرمان درسال ۹۴

۱۳۹۵/۰۲/۲۷ - ۰۳:۳۶:۰۴
کد خبر: ۴۰۵۴۵۱
کسب رتبه دهم ورودی پرونده به شورهای شهری حل اختلاف شهر کرمان درسال ۹۴
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: درسال94شوراهای شهری حل اختلاف شهر کرمان از نظر ورودی پرونده رتبه دهم کشوری را کسب کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ یدالله موحد در نشست روسا و دبیران شوراهای حل اختلاف شهرستان کرمان اظهار داشت: بهره‌گیری از توان شوراهای حل اختلاف امری ضروری است و قوه قضائیه به این امر توجه ویژه‌ای دارد.

وی بیان داشت: هدف از تشکیل شوراهای حل اختلاف در کشور شامل ترویج و نهادینه کردن فرهنگ صلح و سازش در کشور، کاهش مراجعات به سیستم قضائی، سرعت رسیدگی به دعاوی، حفظ عزت و کرامت افراد، کاهش هزینه‌های دادرسی و سازش‌محوری به جاری حکم‌محوری است.

موحد تصریح کرد: آستانه تحمل مردم پایین آمده است و منازعات به صورت سریع شکل می‌گیرد و گذشت و تحمل اختلافات رو به تنزل است بنابراین ضروری است تا فرهنگ صلح و سازش در کشور ترویج و نهادینه شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان خاطرنشان کرد: 43 درصد پرونده‌های قابل صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف استان کرمان به سازش منجر می‌شود.

موحد ابراز داشت: حجم دعاوی و مراجعه به دستگاه قضائی بالاست و هدف از تشکیل شوراهای حل اختلاف این بود که برخی از مراجعات به این شوراها ارجاع شود.

وی ادامه داد: می‌توان بعضی از مسائلی که ماهیت پیچیده قضائی ندارد را در شوراهای حل اختلاف رسیدگی کرد و این بهتر است که به مسائل مردم وجه قضائی و انتظامی ندهیم.

این مقام قضائی با اشاره به اینکه در شوراهای حل اختلاف می‌توان صلح و سازش را ایجاد کرد، تصریح کرد: کاهش هزینه دادرسی یکی از اهداف شکل‌گیری شوراهای حل اختلاف است و هرچند هزینه‌های دادرسی در این شوراها افزایش می‌یابد، اما هنوز هم نسبت به هزینه‌های دستگاه قضایی پایین‌تر است.

موحد از تلاش برای بهبود وضعیت شوراهای حل اختلاف در کشور خبر داد و یادآور شد: اگر مجتمع قضائی جدید کرمان تکمیل شود، وضعیت اداره شورای حل اختلاف استان هم بهبود می‌یابد.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان بیان داشت: هر شورای حل اختلاف شهری کرمان به صورت متوسط در سال گذشته به 713 پرونده رسیدگی کرده  و هر قاضی نیز به یک‌هزار و 800 پرونده رسیدگی کرده است.

وی اضافه کرد: 198 شورای حل اختلاف شهری و 125 شورای حل اختلاف روستایی در استان کرمان داریم و 141 هزار و 74 پرونده در سال گذشته وارد شوراهای شهری و 20 هزار پرونده نیز وارد شوراهای روستایی شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: 43 درصد پرونده‌های قابل صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف استان کرمان به صلح و سازش منجر شده است.

موحد با اشاره به افزایش 60 فقره پرونده به شوراهای حل اختلاف استان کرمان در سال گذشته عنوان کرد: رتبه دهم را در کشور از نظر ورودی پرونده‌ها به شوراهای شهری داریم.

وی یادآور شد: بیش از 44 هزار فقره پرونده در شوراهای حل اختلاف شهری و روستایی استان کرمان در سال گذشته به صلح و سازش رسیده و این در حالی‌ است که 103 هزار پرونده قابل سازش داشته‌ایم و در این زمینه حدود چهار درصد اُفت عملکرد نسبت به سال 93 داشتیم و از رتبه پنجم به رتبه هفتم سقوط کرده‌ایم و این روند نگران‌کننده است.

مقام ارشد قوه قضائیه در استان کرمان گفت: 12.5 درصد کاهش موجودی در شعبه‌های دادگستری استان کرمان را طی سال گذشته داشتیم، اما شاهد افزایش پرونده‌ها در شوراهای حل اختلاف استان هستیم و افزایش مانده داریم و رتبه 28 کشوری را در زمینه ورودی و خروجی داریم

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز