گنجینه هدایای رهبری موزه آستان قدس رضوی؛ نفیس‌ترین موزه شخصیتی دنیا

۱۳۹۵/۰۳/۱۶ - ۱۵:۲۸:۳۴
کد خبر: ۴۱۳۴۶۲
گنجینه هدایای رهبری موزه آستان قدس رضوی؛ نفیس‌ترین موزه شخصیتی دنیا
گنجینه هدایای رهبری موزه آستان قدس رضوی، با نمایش مجموعه‌ای از نفیس‌ترین اشیاء تقدیمی شخصیت‌ها از سراسر دنیا به مقام معظم رهبری، عنوان غنی‌ترین و نفیس‌ترین موزه شخصیتی دنیا را از آن خود کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، مسؤول گنجینه هدایای مقام معظم رهبری از نمایش بیش از 350 شیء اهدایی رهبر انقلاب در این موزه خبر داد و اظهار داشت: این مجموعه تنها بخشی از اشیاء اهدایی ایشان به این موزه است. وی با بیان اینکه این اشیاء به مرور زمان از سوی شخصیت‌های داخلی و خارجی به آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اهدا شده و ایشان نیز در طول سال‌ها، به صورت مستمر به این موزه هدیه کرده‌اند، خاطرنشان کرد: این گنجینه از جهت تعداد اشیاء و نفاست آن‌ها، غنی‌ترین و نفیس‌ترین موزه شخصیتی در سطح دنیا است.

محمدرضا ساقی حدود 20 شیء در حال نمایش را مستقیماً با موضوع شخصیت امام راحل و مقام معظم رهبری دانست و تصریح کرد: کتابی با نام «کتاب‌الخمینی (قدس‌سره)» با جلد چوبی و صفحات گلاسه نخودی از این جمله است که زندگی‌نامه و منتخبی از بیانات بنیان‌گذار انقلاب اسلامی در آن به صورت چاپ عکسی فاکسمیله، در بیروت به چاپ رسیده و توسط یکی از ارادتمندان لبنانی مقام معظم رهبری به ایشان تقدیم شده است. وی همچنین از تمثال‌های گوناگون امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به شیوه‌ها و در قالب‌های مختلف هنری و نفیس نام برد و افزود: میز منبت‌کاری چوبی با کنده‌کاری بخشی از وصیت‌نامه امام(ره) از دیگر نمونه‌های این مجموعه است.

ساقی در ادامه، تابلوی معرق چوب «عصر عاشورا» برگرفته از تابلوی عصر عاشورای استاد فرشچیان را یکی از شاخص‌ترین آثار این گنجینه دانست و افزود این اثر با ابعاد 24 متر مربع بزرگترین تابلوی معرق در ایران است که 95 درصد آن از 30 نوع چوب تشکیل شده است.  وی میز هشت ضلعی با تزئینات معرق، اهدایی هفتمین رئیس جمهور پاکستان، میز و آینه مشبک و معرق صدف کاری اهدایی بشار اسد رئیس جمهور سوریه، و ماکت کعبه معظم و مسجد الحرام، اهدایی امیرعبدلله ولیعهد وقت عربستان سعودی، را از جمله اشیاء شاخص این گنجینه نام برد.

گفتنی است گنجینه هدایای مقام معظم رهبری، واقع در صحن کوثر حرم رضوی، با فضای نمایشی حدود 1000 متر مربع شامل مجموعه‌های متنوعی از عصا، سلاح، ظروف، منسوجات، سنگ‌های قیمتی، مدال‌، سکه، تابلوهای هنری و... می‌باشد که توسط سران کشورهای خارجی از جمله؛ رئیس مجلس بحرین، اسماعیل هنیه، رئیس‌جمهور بلاروس، رهبر کره شمالی، پادشاه عمان، رئیس‌جمهور خلق چین، رئیس‌جمهور ویتنام، رئیس‌جمهور اسبق هند و دیگر شخصیت‌های برجسته، هنرمندان و ارادتمندان ایرانی و خارجی، به آیت‌الله العظمی خامنه‌ای تقدیم شده که دفتر ایشان نیز این مجموعه را طی چندین مرحله، به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرده است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز