رئیس سازمان برنامه و بودجه استان

تجویز هر برنامه ای به اسم اقتصاد مقاومتی برای کشور زیان آور است

۱۳۹۵/۰۳/۱۹ - ۰۹:۱۲:۵۳
کد خبر: ۴۱۴۶۳۲
تجویز هر برنامه ای به اسم اقتصاد مقاومتی برای کشور زیان آور است
شهرام طهماسبی تصریح کرد: تب خطرناکی در جامعه شکل گرفته که آن تجویز هر برنامه به اسم اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان ؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه استان که در کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی این استان سخن می گفت با اعلام مطلب فوق افزود: ضریب جینی بعنوان شاخصی ارزیابی عدالت اجتماعی در زمان آغاز اجرای برنامه چهارم 40 درصد بود و این رقم در سال 94 به 34 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: نبود برنامه مناسب و قرار نگرفتن سیاستها در چارچوب برنامه ریزی موجب شد در توزیع منابع عدالت رعایت نشود.

طهماسبی نبود برنامه را موجب دست نیافتن کشور به جایگاه مناسب در عرصه اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: فلسفه شکل گیری حکومتها ایجاد رفاه اجتماعی برای مردم است.

وی تصریح کرد: دولت مکلف است زیرساختهای لازم را برای توسعه جامعه و رونق فضای کسب و کار ایجاد کند تا با دستیابی به توانمندی بتوان تاثیر مثبت بر روی فرهنگ و دیانت مردم گذاشت.

این مسئول به تشریح وضعیت کنونی جامعه و مقایسه با دولت قبل پرداخت و خاطرنشان کرد: دولت یازدهم در شرایطی کشور را تحویل گرفت که رشد اقتصادی منفی 6.8 درصد و تورم مثبت 35 بود همچنین دلار به بالاترین مرز خود رسیده بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان یادآور شد: این شرایط درحالی ایجاد شده بود که ایران سالانه 76 میلیارد دلار نفت صادر می کرد که این امر موید تاثیر کم ، درآمد بالا در مدیریت کشور است.

طهماسبی افزود: در ابتدای انقلاب اسلامی با وجود 15 میلیارد دلاری درآمد حاصل از فروش نفت رشد اقتصادی کشور به علل مشکلات موجود دوران، منفی 4.2 درصد بود.

وی اظهار داشت: با رشد پنج برابری درآمد نفتی در دولت گذشته نسبت به ابتدای انقلاب ، نرخ رشد اقتصادی وضعیت بدتری پیدا کرد.

وی با ذکر اینکه برنامه اول توسعه در سال 68 آغاز شد افزود: در این زمان ایران با فروش سالانه 15 میلیارد دلار نفت رشد بالای هفت درصدی را تجربه کرد و نرخ رشد در برنامه دوم توسعه به 2.5 درصد و برنامه سوم به 5.8 درصد رسید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان افزود: در سال 84 نخستین سال برنامه چهارم نرخ رشد اقتصادی 4.4 درصد بود.

طهماسبی تصریح کرد: دولت نهم اعتقادی به برنامه چهارم نداشت و آن را کنار گذاشت به همین منظور در دولت نهم و دهم کشور با خلاء برنامه ریزی مواجه شد.

وی اضافه کرد: برنامه پنجم توسعه کشور نیز شرایط کارشناسی لازم را نداشت و وضعیت کنونی تورم و رشد اقتصادی کشور را رقم زد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان تاکید کرد: این امر گویای این است که افزایش درآمد، کشور را نمی سازد بلکه وجود برنامه برای روشن کردن مسیری پیش روی دولتمردان لازم است.

طهماسبی با ذکر اینکه اقتصاد مقاومتی محور برنامه ششم توسعه کشور است گفت: اگر فهم درست و برنامه ریزی از اقتصاد مقاومتی نداشته باشیم نمی توانیم به نتیجه مطلوب دست یابیم.

وی افزود: اگر همانند گذشته کارها را پیش ببریم به نتایج همان زمان هم دست خواهیم یافت در غیر اینصورت باید دیدگاه مبتنی بر نظرهای کارشناسانه و سیستمی باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان تصریح کرد: تب خطرناکی در جامعه شکل گرفته که آن تجویز هر برنامه به اسم اقتصاد مقاومتی است.

طهماسبی دخالت سیاسی در مسائل برنامه ریزی را نادرست دانست و بیان کرد: برای سازمان دادن به نظام برنامه ریزی باید از دست اندازی و دخالت سیاست در امور برنامه ریزی جلوگیری کرد.

وی راه اندازی مجدد نهاد برنامه ریزی، تلاش برای دستیابی به تورم تک رقمی، ایجاد امنیت برای سرمایه گذاران بخش خصوصی را از اقدامهای ارزشمند دولت تدبیر و امید برشمرد.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط حاکم در دولت یازدهم و تفکرهای شکل گرفته در زمینه ضرورت و اهمیت برنامه ریزی می توان به دستیابی به اهداف چشم انداز امیدوار بود.

 

سید مهدی وفایی، معاون سازمان برنامه و بودجه استان همدان نیز گفت: برای نخستین بار برنامه ششم توسعه کشور به بخش عملیات و اجرا وارد شده است.

وی افزود: برنامه ششم از منسجم ترین و کارآمد ترین برنامه ها است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی باید در قالب برنامه ششم توسعه پیگیری شود، این برنامه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معاون سازمان برنامه و بودجه استان همدان اظهار کرد: برنامه ششم در چهار بخش سند راهبردی ورزش و جوانان، زنان و خانواده، ارتقای سرمایه های اجتماعی و رفاه و تامین اجتماعی تنظیم شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز