به قلم الهام فرهادی

نگرشی بر نقش زنان در جامعه

۱۳۹۵/۰۴/۰۸ - ۱۲:۵۶:۴۰
کد خبر: ۴۲۳۸۶۷
نگرشی بر نقش زنان در جامعه
امروزه زنان در جامعه دارای نقشها و وظایف مختلفی هستند دیگر مانند گذشته تنها وظیفه مادر بودن و همسر بودن را بر عهده ندارند و انتظارات متفاوتی را در خود در طول سالیان دراز شکل داده اند و در ادوار مختلف جایگاههای متفاوتی را اخذ کرده اند.

به گزارش خبرگزاری برنا از گچساران ؛وبه نقل از فانوس زاگرس،امروزه زنان در جامعه دارای نقشها و وظایف مختلفی هستند دیگر مانند گذشته تنها وظیفه مادر بودن و همسر بودن را بر عهده ندارند و انتظارات متفاوتی را در خود در طول سالیان دراز شکل داده اند و در ادوار مختلف جایگاههای متفاوتی را اخذ کرده اند.

ولی همچنان نقش آنها در نوسان است و هرچقدر که زمان به سمت جلو در حرکت است، نقش آنان نیز پررنگ تر می شود و امروز زنان در عرصه های مختلف سیاسی،اجتماعی و اقتصادی دوشادوش مردان حرکت می کنند دیگر مانند گذشته نگاه ابزاری به زن دیگر جایگاهی در جامعه و بین روشنفکران ندارد و بنیاد گرایی که زن را فاقد استعداد و توانایی و عدم کفایت در اداره امور می بیند دیگر در بین افراد تحصیلکرده و روشنفکر جایگاهی ندارد.

زنان هر گاه در طول تاریخ اهتمام ورزیدند موفق به بازپس گیری حقوق از دست رفته خود شدند واکنون دیگر دوره سلطه مردان به پایان رسیده و زمان شکوفایی و بالنده گی زنان در عرصه های مختلف است .

اگر نگاهی به حضور زنان در جامعه بیندازیم متوجه تغییر نقش آنان خواهیم شد؛ حقوق زن در ایران همواره دستخوش تغییر بوده اگر چه اصل همیشه پابرجاست لیکن با روی کار امدن دولت های مختلف دچار نوسان میشود.

در دوران هشت ساله ی دولت اصلاحات حضور زنان در اجتماع ،فرهنگ و سیاست پررنگ ترشد و به آنان آزادی عمل بیشتری داده شد اگر چه در زمان دولت نهم یک زن در کابینه حضور داشت اما متاسفانه قوانین ومحدودیت هایی علیه زنان بوجود امد و حقوق اجتماعی و مدنی آنان نسبت به قبل دچار افت ناگهانی شد.

از جمله ؛ حذف شدن زنان در بسیاری از رشته های دانشگاهی و کاهش پذیرفته شدگان زنان دردانشگاهها نسبت به مردان ،تفیک جنسیتی در دانشگاهها و کاهش حقوق اجتماعی و مدنی آنان از جمله گشت ارشاد و توهین به شعور زنان دراداره خود اما در دولت یازدهم و با روی کار آمدن حسن روحانی بخشی از حقوق ازدست رفته آنان احیا شد از جمله حضورچند زن در دولت و ۱۶ نماینده زن در مجلس شورای اسلامی که نشان از افزایش حضورزنان در جامعه را دارد و باتوجه به دیدگاههای رادیکالی و تند رو که از طرف بعضی اشخاص و نهادها وجود دارد زنان همچنان در تلاش برای اعاده حقوق ازدست رفته خود هستند .

تنها سمتی که زنان در ایران از آن محروم بوده اند پست ریاست جمهوری است که زنان از حضور در آن محرومند که این موضوع مغایر با اصول دموکراسی است که امیدوارم روزی به این حق خود نیز دست یابند.

اهمیت دادن به حقوق زنان از چند بعد قابل تامل است:

۱-حضور زنان در جامعه موجب توازن و کاهش تنش در جامعه میشودوموجب احقاق دمووکراسی میشود.

۲-تعصب در جامعه در مورد زنان ونگاه تک بعدی موجب واپس گرایی و بنیاد گرایی میشود.

۳-از آنجایی که زنان نقش مهمی در تربیت نسل نو دارند حضور آنان در کنار مردان موجب تربیت نسلی آگاه و دوراندیش میشود.

۴-یکی ازمعیار سنجش رشدجوامع نسبت حضور زنان به مردان در جامعه است بنابراین حصور زنان موجب میشود که دیدگاه تحقیر آمیز کشورهای غربی به کشورهای جهان سوم کاهش یابد.

۵-حضور زنان موجب کاهش خشونت نسبت به زنان ، آگاهی مردان از تساوی حقوق با زنان، ابجاد عدالت اجتماعی و کاهش دیدگاه متحجرانه میشودکه یکی ازموانع رشد جامعه و علت عقب مانده گی است.

۶-باور داشتن زنان و احترام به حقوق آنان موجب بالندگی شخصیت و افزابش اعتماد به نفس آنان شده و ضعف آنان را در برابر فرهنگ غرب کاهش می دهد.

متاسفانه گاهی تساوی حقوق زن ومرد با یکسان سازی اشتباه گرفته میشود و باعث فراموش شدن نقش خود و روی آوردن به نقش مردانه میشود. زنان باید یاد بگیرندبا حقوق مساوی و نقشهای متفاوت حاصر شوند که در غیر اینصورت جامعه به سمت فراموشی جنسیتی و جابجایی جایگاهها میشود که باعث تخریب و واپس گرایی و اضمحلال و انحطاط بنیان خانواده و جامعه میشود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز