با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی برگزار شد:

نمایشگاه عفاف وحجاب در پارک امام خمینی (ره) سرآسیاب

۱۳۹۵/۰۴/۲۰ - ۱۵:۵۴:۱۶
کد خبر: ۴۲۹۲۵۹
نمایشگاه عفاف وحجاب در پارک امام خمینی (ره) سرآسیاب
نمایشگاه عفاف وحجاب در پارک امام خمینی (ره) سرآسیاب به همت معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری ملارد صورت گرفت .

به گزارش خبر گزاری برنا در تهران، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری ملارد در جهت پیشبرد اهداف ورسالت خویش در مقوله  عفاف وحجاب اقدام به برگزارى نمایشگاه عفاف وحجاب در پارک امام خمینی (ره) سرآسیاب کرد .

در باب مسئاله حجاب باید گفت، زن مظهر ظرافت و جمال آفرینش است و اصلاح جامعه در گرو تقوای زن و محیط خانواده، کلاس درس اوست.

بر همین اساس زن مربی بشر است و می تواند با تربیت صحیح فرزند، امتی را رهایی بخشد. لذا جایگاه والای این گوهر آفرینش اقتضاء می کند که در صرف حجاب قرار گیرد تا ارزش های او حفظ شود و از همین روست که خداوند پوشش دینی را بر او واجب فرموده است.

بنابراین ضروری است تمام ابزارهای فرهنگ ساز از قبیل کتاب، مطبوعات، صدا و سیما در مسیر ترویج ارزش های اسلامی که یکی از بارزترین آنها حجاب و عفاف است هدایت شوند.

فرهنگ پوشش از جمله فرهنگ هایی است که در تمام جوامع از گذشته های دور تاکنون بنا به اعتقادات دینی و آداب و رسوم اجتماعی به اشکال مختلف وجود داشته و در فرهنگ اسلامی مسأله حجاب که از نشانه های عفت و حیا می باشد و از مهم ترین موضوعات مربوط به مسلمانان خصوصاً زنان می باشد که آیاتی پیرامون این موضوع بر پیامبر گرامی اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نازل شده است و یکی از ابعاد رسیدن به کمال و رشد شخصیتی و اعتلای فرهنگی و اندیشه ی زن، در توجه به حجاب بیان گردیده است.

بنابر فرموده رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) : (ضرورت انقلاب را بشناسید، بدانید که حفظ عفاف و عصمت جامعه و طهارت دامان مرد و زن در این فرصت بسیار حساس جامعه انقلابی ایران یک ضرورت و یک فریضه بزرگ است) شما می توانید به اهمیت موضوع عفاف و حجاب پی ببرید . فلسفه ی حجاب و عفت: امنیت زن در جامعه می باشد .

قرآن، از این ارزش انسانی و اسلامی با واژه هایی چون عفاف، احصان و حصور، با عظمت یاد نموده، یکی از ویژگیهای مؤمنان راستین را پاکدامنی و عفاف می داند؛ والذینهم لفروجهم حافظون : آنان (مومنین ) کسانی هستند که خویشتن را از بی عفتی حفظ می کنند .

در اهمیت عفاف همین بس که خداوند در قرآن،‌ سوره ای به نام « سوره نور» به بیان لزوم عفاف اختصاص داده و شیوه های رسیدن به آن و مبارزه با آلودگی های جنسی را بیان فرموده است. قرآن در بیان مهیج ترین ماجراهای تاریخی، چون داستان حضرت یوسف (ع) جانب عفاف را رعایت کرده است . به بیان دیگر باید گفت : قرآن کتاب عفاف است و برنامه ای برای کسانی که بخواهند این راه سعادت بخش را در پیش گیرند .حجاب زن یک امر فطری است :گذشته از دلایل عقلی و نقلی که در دست است،‌ممکن است گفته شود حجاب برای زن از آغاز خلقت یک امر طبیعی و فطری به شمار می رفته است.

ابن عباس می گوید: آدم علیه السلام پس از یک توقف کوتاه در بهشت که نصف روز از روزهای آخرت بود به کوه نوذ در کشور هنرو حوا به جده پیاده شدند، برهنه و عریان بودند خداوند امر کرد یکی از هشت جفت قوچی که از بهشت به ایشان عطا کرده بود ذبح کنند سپس حوا پشم آن را رشت،‌با دست یاری آدم (ع) از تابیده های آن یک جامه بلند برای آدم و یک پیراهن و روسری جهت حوا بافته شد.

بدین وسیله بدن انسانهای نخستین پوشیده گردید و از برهنگی و شرمندگی آن نجات یافت.این داستان می رساند: پیش از اسلام حجاب و نقاب بوده و بشر در بدو خلقت قبل از آنکه شرایع آسمانی گوش زد وی گردد می بینیم انسان نخستین مأمور به پوشش خود میگردد.

قبل از اینکه به برخی از فواید عفاف و بی عفتی اشاره نماییم ابتدا به مفهوم عفاف که اصلا عفاف به چه معناست و چه تاثیری عفاف و حجاب بر یکدیگر دارند می پردازیم .عفاف نیز واژه ای عربی است که با فرهنگ اسلامی و دینی وارد زبان فارسی شده است.

عفاف را به معنای خود نگهداری و باز داشتن نفس انسانی از محرمات و خواهش های شهوانی، دانسته اند. راغب در مفردات می گوید: (( العفة حصول حاله للنفس تمتنع بها عن غلبه الشهوة والمتعفف المتعاطی لذالک بضرب من الممارسه والقهر )) ( راغب اصفهانی، ماده عفّ) . (( عفّت حالت نفسانی است که مانع تسلّط شهوت بر انسان می گردد و انسان عفیف کسی است که با تمرین وتلاش مستمر و پیروزی بر شهوت، به این حالت دست یافته باشد.)) در قاموس قرآن آمده است:

«عفّت به معنای مناعت است در شرح آن گفته اند: حالت نفسانی است که از غلبة شهوت باز دارد. پس باید عفیف به معنای خود نگهدار و با مناعت باشد.»(قرشی، 5/18) . تأثیر متقابل حجاب وعفاف بر یکدیگر را می توان به صورت بیان که :  حجاب و عفاف، به صورت متقابل و دو سویه بر یکدیگر اثر گذار و از همدیگر اثر پذیرند؛ از یک سوی، عفاف و تسلط برخود غریزی، آثاری دارد که متناسب با عفت در هر ساحت و عرصه ای، در رفتار ،گفتار و تعامل اجتماعی فرد عفیف پدیدار می گردد. قرآن کریم آنجا که مؤمنان را به حجاب رفتاری(= غض بصر) فرا می خواند و هم آنجا که دستور می دهد تا از پشت پرده، با همسران پیامبر(ص) سخن بگویند، آثار خلقی و نفسانی چنان رفتاری را در هر دو مورد باز می گوید.   در مورد نخست« تزکیه» را کارکرد و اثر فروبستن چشم و برآیند حجاب رفتاری می داند: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ» (نور/30)

در مورد دوم، قلمروی بیشتری برای عفاف یاد می کند و حفظ حجاب در هنگام معاشرت مردان و زنان نامحرم را مایة پیدایش و یا افزایش طهارت و پاکی قلب برای هر دو سوی تعامل و معاشرت، ارزیابی می کند: «وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ» (احزاب/53)

بدین سان حجاب و عفاف هریک بر پیدایی و تداوم دیگری، اثرگذارند. برخی از فواید عفاف از جمله : (حفظ نفس ، عزت و سربلندی ، سلامت جامعه ، فرونشاندن آتش شهوت ، پاکی اعمال ، قدر و منزلت الهی ، قناعت ، استحکام بنیاد خانواده ) و در مقابل از آثار بی عفتی می توان به ( بی اعتمادی ، سقوط ، جدائی و طلاق ، سست شدن بنیاد خانواده ، رکود فکر و استعداد ، خیانت ) اشاره کرد.

در همین راستا معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری نمایشگاه عفاف وحجاب در پارک امام خمینی (ره) سرآسیاب به همت معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری ملارد برپا شد.

به گفته معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری ملارد این نمایشگاه از تاریخ یکشنبه 95/04/20 افتتاح شد و در روز سه شنبه 95/04/22 به پایان می رسد .

کاوسی در ادامه افزود : این نمایشگاه به منظور توسعه و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب برگزار و ساعت بازدید آن از ساعت 10 صبح الی 20شب می باشد .

این نمایشگاه در سرآسیاب غربی - خیابان امام خمینی (ره) - پارک امام خمین (ره) دایر می باشد و بازدید برای عموم شهروندان رایگان می باشد . 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز